مشکل تامین دارو مختص تنها کردستان نیست


مشکل تامین دارو مختص تنها کردستان نیست

سنندج - ایرنا - نایب رییس انجمن داروسازان استان کردستان گفت: در حال حاضر استان در زمینه تامین دارو با مشکلاتی روبرو است که این مشکلات کشوری بوده‌ و در سایر استان ها نیز وجود دارد.

دکتر هیوا سیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در استان کردستان نیز همانند دیگر استان ها با کمبود دارو روبرو هستیم ودر واقع مشکلات عدیده ای در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای تامین سرم که فوق العاده ضروری است با مشکل مواجه هستیم، افزود: در این مقطع زمانی آن مقدار سرمی که مورد نیاز است در بیمارستان ها تخصیص داده نمی شود البته دلیل اصلی این کمبود مشخص نیست اما یکی از دلایل آن این است که بخاطر شرایط کرونا مصرف سرم بالا رفته است، لذا تامین آن سخت شده و حتی تا جایی که شواهد نشان می دهد واردات سرم اتفاق افتاده و از کشورهای همجوار برای رفع این مشکل وارد می شود.

نایب رییس انجمن داروسازان استان کردستان اضافه کرد: براین اساس کاری که ما به عنوان داروساز باید انجام دهیم این است که سرم ها را واقعا به افراد مصرف کننده تخصیص دهیم و این نکته فوق العاده مهم است چرا که ممکن است افراد سودجو وارد شده و سرم ها را با چند برابرقیمت گرفته و وارد بازار کنند.

وی افزود: معاونت غذا و داروی استان در این زمینه بسیار فعال بوده و فوق العاده پیگیر است و در استان کردستان با وجود چنین افرادی خلاف در زمینه داروسازی بشدت کاهش یافته ‌و نزدیک به صفر است و اگر کمبودی هم وجود داشته باشد ناشی از کم کاری نیست و کشوری است و قطعا اگر غیر از این بود و فقط مختص استان بود جامعه داروسازی معترض می شد.

این دکتر داروساز ادامه داد: در زمینه داروهای دیگر نیز از جمله داروهای اعصاب که برخی از آنها فوق العاده مصرفی است با کمبود مواجه هستیم و حتی شهرهای بزرگ و خود توزیع کننده‌های اصلی و تولید کننده در مرکز کشور و سایر شهرهای بزرگ با این معضل روبرو هستند.

وی افزود: مشکلات زیاد دیگری وجود دارد که در حوزه اختیارات ما نیست اما تنها موضوع مشخص این است که با مشکلات دارویی هم برای بیمارن سرطانی، هم بیماران خاص و حتی افرادی که بیماری های روتین دارند واقعا روبرو هستیم و این مشکلات کشوری بوده و و هیچ ارتباطی به استان ما و یا استان دیگری ندارد.

مشکل تامین دارو مختص تنها کردستان نیست

نقش پررنگ داروسازان در اپیدمی کرونا

دکتر سیدی با اشاره به وضعیت موجود جامعه و اپیدمی کرونا گفت: در این شرایط وظیفه فوق العاده بزرگی بر دوش جامعه داروسازی قرار گرفته است و همواره ارتباط مستقیم با بیماران دارند و هر کسی براحتی می تواند با داروساز در زمینه های مختلف و مشکلات دارویی و بیماری ارتباط برقرار کند.

وی اضافه کرد: در این مقطع نقش داروساز فوق العاده پررنگ بوده است و در این شرایط اپیدمی، داروساز حالت اکتیوتری به خود گرفته و جاهای دیگرشاید گاهی تعطیل شده اما داروخانه هیچوقت تعطیل نبوده و همیشه خدمات خود را ارائه داده است.

نایب رییس انجمن داروسازان کردستان افزود: اگر در این شرایط داروخانه تعطیل شود نسبت به جاهای دیگرحتی مطب پزشک، بیشتر به چشم می آید و در صورت تعطیلی بخاطر کرونا، وحشت به میان مردم می افتد که وضعیت خیلی وخیم است و قطعا اینکه داروخانه بسته نمی شود بحث مالی نیست چون در دل جامعه فعالیت می کنند می توانند روحیه فوق العاده ای برای افراد اجتماع بوده و حتی ترس و وحشتی که در میان مردم است بخصوص روزهای اول را کاهش دهند.

وی اظهار داشت: استرس در این شرایط فوق العاده موضوع مهمی است و می تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند و همین مساله باعث شود این بیماری قدرت بگیرد و ما باید مردم را آموزش دهیم که استرس کم شده و بتوانند با شیوه ای علمی و درست با این بیماری روبرو شوند و برخورد کنند و در این زمینه نه وسواس و ترس زیاد می تواند آنان را نجات دهد و نه بی خیالی کار درستی است.

مشکل تامین دارو مختص تنها کردستان نیست

افزایش مصرف ویتامین ها

دکتر سیدی اضافه کرد: در داروخانه ها دارویی به نام داروی درمان کرونا وجود ندارد که تحویل مریض داده شود، اما با توجه به اینکه جامعه ما در بار رژیِم غذایی وضعیت مناسبی ندارد توصیه اکید و علمی در زمینه گرفتن ویتامین ها و موارد ضروری بدن بسیار مهم است و این ویتامین ها می توانند سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری تقویت کنند.

وی یادآور شد: در این شرایط با توصیه پزشکان و سازمان بهداشت جهانی مصرف ویتامین ها و تقاضا برای آن در داروخانه ها بالا رفته است و خوشبختانه از لحاظ عوارضی نیز غیر از یک سری ویتامین هایی که محلول در چربی داشته و در بدن می توانند ذخیره شده و سم تولید کنند سایر ویتامین های محلول در آب عوارضی نداشته و روزانه براحتی از بدن خارج شده و معمولا کمتر اتفاق می افتد که سمی در بدن تولید کنند.

وی تاکید کرد: مردم می توانند این ویتامین ها را مصرف کنند اما نه به صورت حجم زیاد اما به صورت روتین بخصوص کسانی که تغذیه خوبی ندارند، البته در این شرایط بهترین موضوع این است که در محیط‌های پر تردد و محیط هایی که اجتماع بیشتر است، حتما از ماسک استفاده کرده، فاصله اجتماعی را رعایت و از افراد دارای علامت دوری کنند حتی در زمان تزریق واکسن و غیره این نکات بایدرعایت شود تا زمانی که این بیماری ریشه کن خواهد شد.

سامانه تیتک و رفع مشکلات داروی

مشکل تامین دارو مختص تنها کردستان نیست

دکتر سیدی در ادامه به سامانه تیکت،(اصالت دارو) اشاره کرد و گفت: این سامانه با وجود اینکه در مقطعی با مشکلاتی روبرو بود اما الان خیلی بهتر شده ‌و منبعی برای مردم است که از کمبود دارویی، بحث اصالت دارو و حتی قیمت و برندها مطلع شوند.

وی افزود: وقتی فردی بخواهد بداند چه دارویی قابل تایید وزارت بهداشت است می تواند به این سامانه مراجعه کند و قطعا اگر مردم با آگاهی از این سامانه استفاده کنند خیلی از این مشکات رفع می شود.

این دکتر داروساز در ادامه یکی از خواسته های جامعه داروسازی را پویایی این قشر در همه زمینه ها اعلام کرد و گفت: داروسازان باید اطلاع رسانی خاص به مصرف کننده ها دهند، و در زمینه مصرف داروها کاملا بروز و علمی به مصرف کننده کمک کنند که عوارضات و اشتباهات دارویی کمتر شده و سریعتر به درمان برسند.

وی یادآور شد: اگر اشتباهات دارویی در جامعه کم شده و مصرف دارو به صورت صحیح انجام شود و همچنین مردم بصورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک یا داروساز دارو مصرف نکنند بسیاری از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد.

هم اکنون ۱۸۸ داروخانه در مناطق مختلف کردستان خدمات دارویی به مردم این استان ارایه می دهند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

10 قصه از مامایی با 50 سال خدمت در 10 استان + تصاویر