امسال بیش از 2 هزار  هکتار از عرصه‌های طبیعی کردستان طعمه آتش شد


امسال بیش از 2 هزار  هکتار از عرصه‌های طبیعی کردستان طعمه آتش شد

سنندج – ایرنا – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال 149 فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان رخ داد که بر اثر آن 2 هزار و 521 هکتار جنگل و مرتع درگیر حریق شد.

سعدی نقشبندی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی شاهد شروع زودهنگام آتش‌سوزی در عرصه های مرتعی و جنگلی استان بودیم طوریکه اولین آتش سوزی در پنجم اردیبهشت رخ داد این در حالی است که سال گذشته آتش سوزی‌ها از ۹ خرداد آغاز شده بود.

وی افزود: از آتش سوزی‌های سال جاری ۱۰۳ فقره در سطح یک هزار و ۹۸۰هکتار عرصه جنگلی، ۳۸ فقره در سطح ۴۱۳ هکتار مرتع،هفت فقره شامل۱۲۸ هکتار در اراضی جنگلی و یک فقره به مساحت ۰.۳۵ هکتار در جنگل‌های دست کاشت بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: کاهش بارندگی و خشک بودن خاک، تغییرات اقلیمی و افزایش نامتعارف دما و کاهش بارندگی که ۴۱ درصد در ۲ ماه نخست امسال نسبت به سال قبل کاهش داشت، از جمله عواملی است که در شروع زودهنگام آتش سوزی‌ها نقش داشته است.

نقشبندی به برنامه های اداره کل منابع طبیعی استان برای مقابله با آتش سوزی‌ها اشاره کرد و گفت: تیم بندی گروه‌های اطفای حریق در ۱۰ شهرستان انجام و کارکنان ادارات منابع طبیعی نیز به امکانات لازم، مجهز شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به همکاری مطلوب انجمن‌های مردم نهاد و همیاران طبیعت در مناطق جنگلی برای اطفای حریق اشاره کرد و گفت: جلب همکاری دهیاران، فرهنگسازی با استفاده از چهره‌های فرهنگی و تاثیرگذار استان و برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی در این راستا بود.

نقشبندی اضافه کرد: اجرای طرح‌های منابع طبیعی علاوه بر کارکردهای زیست محیطی، برای منابع آبی استان هم مهم است و در صورت خدشه به این عرصه‌ها باید منتظر صدمه‌های شدید به منابع آبی هم باشیم.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان ضمن دعوت از مردم و دوستداران و همیاران طبیعت به مشارکت فعال در امر حفاظت از منابع طبیعی جنگلها و مراتع استان، از شهروندان خواست هرگونه تخریب و تصرف، قطع چوب خودرو و غیرمجاز، آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع را به شماره تلفن ۱۵۰۴ و سامانه ۱۳۹ به صورت شبانه‌روزی اطلاع رسانی کرده در صورت مشاهده آتش سوزی ضمن اعلام سریع محل به سامانه تلفنی ۱۵۰۴ تا رسیدن نیروهای ویژه اطفای حریق به محل با توجه به طی مسیر با رعایت کامل نکات ایمنی از گسترش آتش جلوگیری کنند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آیین تجلیل از هنرمندان برتر استان کردستان