اجرای نظام ارجاع در صندوق بیمه همگانی سلامت استان مرکزی


اجرای نظام ارجاع در صندوق بیمه همگانی سلامت استان مرکزی

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی گفت: از ابتدای مهرماه طرح نظام ارجاع در صندوق بیمه سلامت همگانی اجرا خواهد شد و براساس قانون، سازمان مکلف است به تمامی افرادی که به صورت رایگان تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار گرفتند خدمات خود را از طریق سیستم نظام ارجاع، ارائه دهد.

محمدرضا جیریایی روز دوشنبه 22 شهریورماه در نشستی با اصحاب رسانه افزود: اجرای طرح نظام ارجاع در قالب دو صندوق روستایی و همگانی انجام می شود که صندوق روستایی در استان مرکزی بیش از 320 هزار نفرعضو و صندوق بیمه سلامت همگانی در استان 151 هزار نفر عضو دارد.

وی با بیان اینکه مجموعا بیش از 85 درصد جمعیت تحت پوشش سازمان بیمه سلامت بصورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. از سال 84 نظام ارجاع برای صندوق روستاییان راه اندازی شد که در سال جاری با توجه به تبصره 17 قانون بودجه سال 1400، سازمان مکلف به اجرای سیستم نظام ارجاع برای صندوق بیمه همگانی شده است که اهداف والایی دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به اتمام اعتبار بیمه بخشی از بیمه‌شدگان صندوق روستایی و صندوق بیمه همگانی در تاریخ 31 شهریورماه که بیمه آنها قبلا به صورت سیستمی و متمرکز از سوی ستاد و سازمان‌ها انجام شده بود و با توجه به نزدیک شدن پایان اعتبار این دفاتر لازم است بیمه شدگان با مراجعه به دفاتر طرف قراداد بیمه سلامت، اعتبار بیمه خود را تمدید کنند یا با مراجعه به دو آدرس اینترنتی که سازمان اعلام کرده است، تمدید پوشش بیمه خود را انجام دهند، لذا لازم است بیمه شدگان قبل از سررسید بیمه پایه اقدام به تمدید اعتبار کنند تا پس‌ از این تاریخ با مشکل جدی‌ مواجه نشوند.

وی در خصوص خدمات ارائه شده در زمان کرونا اظهار کرد: علیرغم اینکه بیماری کرونا یک اپیدمی پیش‌بینی نشده بوده و خدمات برای این بیماری در سبد هزینه‌های این سازمان نبوده ‌است، اما در سال گذشته مبلغ 16 میلیارد تومان برای بیماران کرونایی صرف شده که این مبلغ در سال جاری ماهیانه به حدود 7 میلیارد رسیده ‌است که بر این اساس در 5 ماه گذشته حدود 35 میلیارد تومان در این حوزه صرف شده که معادل دو برابر سال گذشته است. به طور کلی هزینه بیماران کرونایی در بخش بستری و داروهای آنان ماهیانه 7 میلیارد تومان ‌است که در چهار ماه اول سال برای 4 هزار نفر به ازای هر نفمبلغ 8 میلیون تومان هزینه شده‌ است.

وی در ادامه افزود: یکی از اهداف و پیامدهای این طرح در بیمه سلامت استان مرکزی افزایش سطح دسترسی بیمه شدگان به خدمات درمانی، رعایت عدالت در دریافت بیمه خدمات و هدایت بیماران در مسیر درست درمان با کمترین هزینه است که صندوق بیمه همگانی تاکنون موفق به ارائه خدمات خود هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی شده‌ است.

جیریایی گفت: سرانه پرداختی هر بیمه شده به پزشک معالج بابت هر بیمه شده تحت پوشش ماهیانه 7500 تومان به صورت سرانه به ازای جمعیت تحت پوشش است، در حالی که پرداختی خود بیمار به پزشک خانواده 6 هزارتومان است.

به گفته وی، پیش از این افراد تحت پوشش صندوق بیمه همگانی خدمات خود را از مراکز دولتی دریافت می‌کردند، اما با توجه به اجرایی شدن سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده تمامی بیمه شدگان این صندوق می‌توانند از خدمات سطح یک که ۹۰ درصد نیازهای درمانی بیماران را شامل می شود، در بخش خصوصی نیز استفاده کنند که پیامد این طرح دریافت خدمات به‌ طور سریع و دردسترس است.

وی تاکید کرد: افراد تحت پوشش بیمه سلامت لازم است به سامانه بیمه سلامت مراجعه کرده و پزشک خانواده خود را انتخاب کنند و بعد از پایش و بررسی در سیستم می‌توانند از خدمات این پزشک بهره‌مند شوند. یکی دیگر از روش‌های ثبت‌نام و انتخاب پزشک این است که خود پزشک برای بیماران مشخص خود وارد سامانه شده و این بیماران را به نام خود منتسب کند، لذا لازم است که بیمه شدگان با مراجعه به دفاتر پیشخوان ثبت نام کرده و پزشک خود را انتخاب کنند.

جیریایی بیان کرد: خوشبختانه در دو سال اخیر پرداخت‌های بیمه سلامت برای موسسات در وضع مطلوبی قرار گرفته ‌است به طوری‌ که بدهی‌های انباشته شده در سال‌های 97 و 98 تسویه شده ‌است و در سال 99 نیز هیچگونه بدهکاری به موسسات نداشتیم. وضعیت پرداخت در سال جاری نیز به روز است، بدهی های سازمان تا خردادماه پرداخت شده‌ است و در حال حاضر حدود 34 میلیارد تومان اوراق قرضه وجود دارد که روند کاری آنها در حال اجراست و تا پایان شهریورماه تسویه خواهند شد.

وی در خصوص خدمات ارائه شده در زمان کرونا اظهار کرد: علیرغم اینکه بیماری کرونا یک اپیدمی پیش‌بینی نشده بوده و خدمات برای این بیماری در سبد هزینه‌های این سازمان نبوده ‌است، اما در سال گذشته مبلغ 16 میلیارد تومان برای بیماران کرونایی صرف شده که این مبلغ در سال جاری ماهیانه به حدود 7 میلیارد رسیده ‌است که بر این اساس در 5 ماه گذشته حدود 35 میلیارد تومان در این حوزه صرف شده که معادل دو برابر سال گذشته است. به طور کلی ماهیانه 7 میلیارد تومان هزینه بیماران کرونایی در بخش بستری و داروهای آنان ‌است که در چهار ماه اول سال برای 4 هزار نفر، بازای هر نفر مبلغ 8 میلیون تومان هزینه شده‌ است.

جیریایی گفت: ارائه نسخه الکترونیک از سال 97 در چند شهرستان شروع شد و از سال 99 در تمام استان ارائه شد، این طرح تا به امروز پیشرفت خوبی داشته ‌است.

وی ادامه‌ داد: در استان‌ مرکزی نسخه الکترونیک در بیش‌ از 95 درصد موسسات فعال شده است و بیش از 70 درصد این موسسات به ارائه خدمات از این طریق می‌پردازند و امیدواریم 30 درصد باقی مانده نیز تا پایان آبان ماه از این طرح استفاده کنند و بتوانیم میزان استفاده از نسخه الکترونیک و خدمات الکترونیک را به 95 درصد برسانیم.

جیریایی گفت: روستاها نیز تحت پوشش سطح یک خدمات در قالب نظام ارجاع قرار دارند و ماهیانه حدود 5 میلیارد تومان و سالانه حدود 90 میلیارد تومان به آنها خدمات ارائه می‌شود.

وی افزود: تعداد بیمه شدگان سلامت در استان مرکزی 610 هزار نفر است که 42 درصد آنها معادل 1156 نفر، بیماران خاص هستند. در حال حاضر تعداد 591 بیمار ام اس، 258 بیمار دیالیزی، 197 بیمار پیوندی، 72 بیمار هموفیلی و 88 بیمار تالاسمی تحت پوشش بیمه سلامت استان هستند که سالیانه مبلغ 18 میلیارد تومان برای سازمان هزینه دارند.

انتهای‌پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی