خشکسالی تولید محصولات کشاورزی استان مرکزی را 250 هزار تن کاهش داد


خشکسالی تولید محصولات کشاورزی استان مرکزی را 250 هزار تن کاهش داد

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: حاکمیت خشکسالی شدید در سال زراعی جاری تولید محصولات کشاورزی در این استان را 250 هزار تن کاهش داده است.

سید«علی آقازاده» روز دوشنبه در همایش کشت پاییزه و آغاز سال زراعی جدید در استان مرکزی افزود: خشکسالی و تغییر اقلیم در صورتیکه قیمت هر کیلوگرم محصولات کشاورزی ۴۰ هزار ریال در نظر گرفته شود، حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال به کشاورزان و فعالان این بخش زیان وارد کرده‌است.

وی ادامه داد: این کاهش تولید باید با خروج ارز از کشور و سفره مردم و کشاورزان از سایر کشورها تامین شود.

استاندار مرکزی گفت: ۸۸ هزار تن گندم مازاد برنیاز کشاورزان در سال جاری به‌صورت تضمینی از گندمکاران استان خریداری شد که نسبت به سال گذشته به یک چهارم کاهش دارد.

آقازاده افزود: ۴۲۰ هزار تن گندم سال گذشته در استان مرکزی تولید و حدود ۳۲۰ هزار تن به صورت تضمینی از گندمکاران استان خریداری شد.

وی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن ایران اسلامی در منطقه خشک و نیمه خشک، باید از دانش کشاورزی، ابزار و تجربیات برای مقابله با وضع موجود بهره‌گیری کرد و خسارات احتمالی ناشی از خشکسالی را بر حوزه کشت به حداقل رساند.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: باوجود تصویب سند آب استان در شورای کشوری، نیاز است میزان آب مصرفی به‌ویژه در حوزه کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد.

آقازاده، صنعت و کشاورزی را ۲ بال توسعه و پیشرفت استان مرکزی عنوان کرد و گفت: این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان برتر در تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: استان مرکزی در زمینه تولید تخم مرغ، گوشت سفید، گوشت قرمز در زمره ۱۰ استان مهم کشور و در زمینه تولید پسته، انار، محصولات باغی و گل و گیاهان زینتی نیز جزء استان‌های برتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: میزان سن‌زدگی گندم در این استان با وجود شیوع کرونا در مدت یک‌سال و نیم اخیر با انجام اقدامات ترویجی و آموزشی در سال جاری به یک و سه دهم کاهش یافته‌ است.

«مجید آنجفی» تامین بذر را از جمله دغدغه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد و ادامه داد: با بسیج امکانات استانی و کمک مسئولان استان اکنون بذر مورد نیاز کشاورزان به میزان کافی تامین شده‌ است.

وی ادامه داد: تمهیدات و اقدامات لازم برای شروع سال زراعی جدید پیش‌بینی شده و امید می‌رود که با اجرایی کردن راهبردهای مدیریتی، مشکلات ناشی از خشکسالی در حوزه کشت به حداقل برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: توسعه کشت دانه‌های روغنی و کشاورزی قراردادی از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در سال زراعی آینده بود و تفاهم‌نامه‌هایی با واحدهای صنعتی برای خرید محصولات کشاورزی استان منعقد شده‌ است.

آنجفی اظهار داشت: کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان استان مرکزی برای کشت پاییزه در استان به میزان کافی ذخیره‌سازی شده و مشکلی در تامین این محصول در استان وجود ندارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۳۳ مرکز برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان در سال جاری پیش بینی شده‌ بود که ۳۰ مرکز درگیر خرید شد.

«غلامرضا ملکی» افزود: خرید تضمینی گندم در استان مرکزی از خردادماه امسال آغازشده و تاکنون ۸۸ هزار تن محصول از گندمکاران استان تحویل شده است.

وی ادامه داد: این محصولات در قالب ۱۸ هزار محموله از ۹ هزار کشاورز استان مرکزی خریداری و طلب گندمکاران به صورت ۱۰۰ درصد پرداخت شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: ۲۶ هزار کشاورز استان در سال زراعی قبل محصول گندم خود را در قالب ۶۲ هزار محموله به اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تحویل دادند.

ملکی خاطرنشان کرد: چهار و ۶ دهم میلیون تن گندم امسال به‌صورت تضمینی از گندمکاران سطح کشور خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش دارد.

وی، واردات گندم از سایر مناطق کشور به استان مرکزی برای افزایش کیفیت آرد استان را از برنامه‌های این اداره کل عنوان کرد و گفت: ۳۰ هزار تن گندم امسال از سایر استان‌ها به این استان وارد و واردات ۶۰ هزار تن محصول تاپایان سال جاری در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی افزود: این استان باوجود کاهش بارندگی‌ و افت خرید تضمینی گندم در زمره ۱۰ استان برتر در تامین این محصول در کشور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست ایجاد ذخایر استراتژیک بذر را از نیازهای استان عنوان کرد و گفت: ایجاد ذخایر استراتژیک بذر برای تامین بذر در زمان خشک سالی‌ در این استان ضروری است.

«محمد زاهدی» افزود: ایجاد ذخایر استراتژیک بذر اقدام پرسود اقتصادی برای استان است.

استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تفسیر و رازهای بسیار خواندنی روشن کردن شمع