شرکت 305 هنرمند در هنرواره ملی خوشنویسی مشق سرخ / معرفی نفرات برتر


شرکت 305 هنرمند در هنرواره ملی خوشنویسی  مشق سرخ / معرفی نفرات برتر

رئیس انجمن خوشنویسان استان همدان گفت: 305 اثر از 28 استان و 73 شهرستان سراسر کشور به دبیرخانه جشنوراه ارسال شد که معنای واقعی واژه ملی هنرواره را به تصویر کشید.

خسرو نجومی روز دوشنبه ۲۹ شهریور ماه در آیین پایانی هنرواره ملی خوشنویسی "مشق سرخ" در همدان، هنر را ابزار قدرتمندی برای توسعه فرهنگی دانست و اظهار کرد: هنر خوشنویسی یکی از مجرب‌ترین هنرها در راستای توسعه هنر ایرانی و اسلامی است چرا که هنرمندان خوشنویس با کتابت شعر، آیات قرآن و احادیث نقش بسزایی در توسعه فرهنگ ایرانی و اسلامی دارند.

وی به نقش مؤثر برگزاری این هنرواره در معرفی هنر و هنرمند و ایجاد بسترهای مناسب به همت انجمن خوشنویسان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: پس از برگزاری موقف جشنواره نماز در کمتر از شش ماه پیش، ظرفیت مناسبی در مجموعه خوشنویسان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری رویدادهای بزرگتر و در سطح ملی، ایجاد شد.

نجومی گفت: در طی برگزاری جلسات متعدد، به این جمع‌بندی رسیدیم که یک رویداد ملی خوشنویسی در سال جدید با زمان‌بندی مناسبی داشته باشیم که با توجه به ایام محرم، عنوان رویداد "هنرواره ملی مشق سرخ" با موضوع بیانات امام حسین(ع) و واقعه عاشورا انتخاب شد.

وی از انتشار فراخوان هنرواره در خرداد ماه سال‌جاری خبر داد و اضافه کرد: تا پایان مهلت ارسال آثار، ۳۰۵ اثر از ۲۸ استان و ۷۳ شهرستان سراسر کشور به دبیرخانه جشنوراه ارسال شد که معنای واقعی واژه ملی هنرواره را به تصویر کشید.

رئیس انجمن خوشنویسان استان همدان با بیان اینکه در مرحله اول ۱۲۰ اثر برای داوری انتخاب شدند، مطرح کرد: از این ۱۲۰ اثر، ۸۰ اثر برای نمایش در نمایشگاه هنرواره انتخاب شد.

نجومی خاطرنشان کرد: در خصوص داوری آثار نیز تلاش کردیم علاوه بر حفظ جایگاه خوشنویسی استان همدان، از ظرفیت‌های خوشنویسی سراسر کشور به نحو احسن استفاده کنیم و داوران هنرواره نیز همگی از اعضای شورای انجمن خوشنویسان کشور بودند.

وی با تأکید بر اینکه هنرمندان برای شرکت در جشنواره‌ها و هنرواره‌های این چنینی برای ارسال آثار خود متقبل هزینه‌های بالایی می‌شوند، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم سقف جوایز نقدی که برای این رویدادها در نظر گرفته می‌شود، در شأن هنر و هنرمند باشد و در صورت امکان، آثار برگزیده توسط ارگان‌های متولی خریداری شود و در یک نمایشگاه دائمی در محل برگزاری جشنواره یا هنرواره، در معرض دید عموم قرار گیرد.

برگزاری جشنواره ملی ندای آسمانی در آبان ماه

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این آیین اظهار کرد: در کنار تمام وظایف ذاتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید انجام دهد، کار ما خوب کردن حال مردم، اتتقال انرژی مثبت به آن ها و عشق ورزیدن به مردم است و بازتاب این حال خوبی که هنرمندان به مردم انتقال می دهند، به خودشان باز می گردد.

احمدرضا احسانی از خداوند به‌عنوان بزرگ‌ترین هنرمند هستی یاد کرد و گفت: فلسفه و نگاه خداوند به تمامی مخلوقاتش، نگاهی با عشق و علاقه است که شاید ما با وجود محدودیت ها، این واقعیت را درک نکنیم.

احسانی با بیان اینکه هنر از واقعیت‌ها صحبت می‌کند و چون حقیقت است، به دل می‌نشیند، مطرح کرد: منظور ما هنر اصیل و واقعی است وگرنه در حوزه هنر نیز مانند دیگر حوزه ها ممکن است انحراف وجود داشته باشد.

وی انتقال احساسات خوب به یکدیگر را از وظایف همه انسان ها دانست و ادامه داد: کسی که به هنری آراسته است، افتخار دارد که احساسات خود را با هنرش منتقل کند پس از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به ضرورت ارتباط مجموعه های هنری با اعتقادات و ارزش های دینی اشاره و بیان کرد: ارتباط جشنواره ها با ارزش های دینی، ویترین کار است اما شکل زیباتر آن این است که این دو با یکدیگر تلفیق داشته باشند و از هم جدا نباشند.

وی ادامه داد: ارتباط مجموعه های فرهنگی و هنری با حوزه دفاع مقدس، انجام وظیفه این مجموعه به حوزه دفاع مقدس بعنوان جزئی از تاریخ و تمدن کشور است. ما هنوز به وظیفه خود پی نبردیم؛ وظیفه ما انتقال این ارزش ها به زبان هنر است.

احسانی ارتباط جشنواره خوشنویسی با قیام اباعبدالله الحسین(ع) را بیان اعتقادات به زبان هنر دانست و گفت: قرار است در آبان ماه نیز جشنواره ای ملی با عنوان ندای آسمانی برگزار شود که در آن با دریافت آثار پژوهشی و آثاری به شکل هنرهای تجسمی و موسیقی در حوزه اذان، جریان سازی و تقویت این ارزش های دینی را خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا؛ در پایان و در بخش خط ثلث از آقایان ستار ولی‌نژاد از لرستان و عبدالرحیم شاه حسینی از بوشهر به عنوان شایسته تقدیر، خانم نظیر کوثری از ورامین به عنوان نفر سوم، خانم لیلا مژدگانلو از استان البرز به عنوان نفر دوم و آقای علی سلطانی از همدان به عنوان نفر اول تجلیل شدند.

در رشته خط نسخ، آقای امیر پژمان از استان فارس به عنوان شایسته تقدیر، خانم سحر فرین از قم به عنوان نفر سوم، آقای علیرضا یوسفی از استان اصفهان به عنوان نفر دوم و آقای مجید سعیدکافی از استان سمنان به عنوان نفر اول معرفی شدند.

در رشته شکسته نستعلیق هیئت داوران با توجه به کیفیت بسیار مطلوب و همسطح آثار ارائه شده سه نفر را به عنوان برگزیده و شش نفر را به عنوان شایسته تقدیر معرفی کرد که نفرات برگزیده عبارتند از آقای مجتبی رحم‌دار از استان فارس، آقای صفر نورزاد از تهران و آقای ایمان وکیلی از استان اصفهان و شایستگان تقدیر نیز عبارتند از خانم زهرا تیموری از کرمان، آقای کریم حمیدی از استان همدان، آقای امیر دانش مراغی از استان آذربایجان غربی، آقای علیرضا زندی دشت بیاض از تهران، آقای کیوان کاظمی از همدان و آقای فرزان گودرزی از تهران.

در رشته خط نستعلیق نیز هیئت داوران سه نفر را بدون اولویت به عنوان نفرات برگزیده و شش نفر را شایسته تقدیر معرفی کرد. برگزیدگان خط نستعلیق آقای پیمان سادات نژاد از ایلام، آقای محمدجواد شکوهی فر از البرز و آقای مصطفی عابدینی از استان قزوین بودند و شایستگان تقدیر نیز آقای مصطفی تاجیان از همدان، آقای محمد عبداللهی از استان گیلان، آقای احمد عرب از استان بوشهر، آقای مهدی غفوری کسبی از ملایر، آقای حامد فقیهی از قم و آقای سیدعلیرضا مطلبی از استان مازندران بودند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا