دولت از عضویت در شانگهای برای اهداف بلندمدت فرصت‌سازی کند


دولت از عضویت در شانگهای برای اهداف بلندمدت فرصت‌سازی کند

ساری - ایرنا - استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه پیام نور مازندران با اعلام این که عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند فرصت‌سازی برای کشور باشد ، گفت : دولت باید از عضویت کشورمان در شانگهای به نفع کشور و برای دستیابی به اهداف بلندمدت فرصت‌سازی کند.

دکتر عباس احمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : ایران به دلیل دارا بودن زیر ساخت های منحصر بفردی همچون شبکه حمل و نقل و بنادری همچون بندر چابهار که در موقعیت استراتژیک مهمی قرار دارد و نیز شبکه راه که کشورهای شوروی سابق را به آب های آزاد متصل می کند می تواند از این ظرفیت ها برای تحقق اهداف بلندمدت کشور استفاده کند .

وی ادامه داد : داشتن همین ظرفیت های ویژه و خاص باعث شده تا کشورهای دیگر سازمان شانگهای ایران را به عنوان عضو اصلی خود بپذیرند و ایران نیز به خاطر این داشته ها می تواند در بسیاری مسائل تاثیر خود را داشته باشد .

احمدی که علاوه بر دکترای اقتصاد اقتصاد بین الملل ، دارای دکترای مدیریت بازاریابی است ، گفت : تحریم ها و نپذیرفتن اف ای تی ا ف FATF باعث شده تا کشورها در برقراری ارتباط با ایران محدودیت هایی داشته باشند بویژه این محدودیت ها در حوزه تبادلات مالی بیشتر است ولی به هر حال کشورها به خاطر نیازشان برای دسترسی به ظرفیت های ایران از جمله موضوع انرژی و تامین سوخت نفت و گاز نگاه ویژه به ایران دارند و از سوی دیگر همین نیازهای کشورها به ایران سبب شده تا آمریکا به عنوان تحریم کننده ایران در برخی مواقع از موضع خود عقب نشینی کند و اجازه تبادل تجاری و معاملات را به کشورها بدهد که از آن جمله کشور عراق بوده است که برای تامین سوخت خود نیازمند به ایران است و به همین دلیل آمریکا به صورت موقتی و مدت اندک این فرصت تبادل تجاری را به این کشور با ایران داده است.

وی با اظهار این که این شیوه ابزار ناپایدار در علم اقتصاد نام دارد ، توضیح داد : با توجه به وابستگی برخی کشورهای عضو سازمان شانگهای به ظرفیت های ایران ، دیپلماسی کشور ما می بایست به سمت و سویی برود که بتواند این ابزارها را به یک ابزار پایدار تبدیل کند تا به صورت طولانی مدت روابط تجاری و مالی میان ایران و کشورهای شانگهای ایجاد بشود تا ثمرات آن نیز طولانی مدت تداوم یابد.

این استاد دانشگاه گفت : از آنجایی که سازمان همکاری شانگهای یک اتحادیه یا پیمان اقتصادی نیست، نمی‌توان انتظار داشت سازوکارهایی برای تعرفه‌های تجاری داشته باشد یا تحرک سرمایه و نیروی کار را فراهم کند ، اما با این حال عضویت در این سازمان می‌تواند در صورت برداشته شدن موانع ، تسهیل‌کننده روابط تجاری و اقتصاد ایران با سایر اعضاء باشد.

دکتر احمدی افزود : ایران می‌تواند به فرصت‌هایی در زمینه حمل‌ونقل و انرژی به واسطه عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای دست پیدا کند ، چون هر دو گروه کشورهای واردکننده و صادرکننده انرژی در این سازمان حضور دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مازندران گفت : سازمان همکاری شانگهای از ابتدا با هدف امنیتی و برای قرار گرفتن در مقابل یکه تازی غرب و آمریکا و ناتو شکل گرفت و بعد از آن در عرصه بین الملل این سازمان ابعاد مختلفی به خود گرفت و اکنون در حوزه فرهنگی و اقتصادی نیز به آن پرداخته می شود .

وی با اشاره به اینکه کشورهای سازمان شانگهای از نظر اقتصادی ظرفیت های خوبی دارند ، افزود : از جمله این ظرفیت ها می توان به جای دادن بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان در کشورهای آن منطقه اشاره کرد که از جمله این کشورهای پرجمعیت روسیه و چین هستند که البته وجود این تعداد جمعیت به نوعی بازار مصرف و عرضه محصولات خوب می باشد که مزیتی برای بازاریابی به شمار می رود .

احمدی علاوه بر جمعیت ، وسعت سرزمینی را دیگر ظرفیت کشورهای شانگهای در جهان برشمرد و گفت : بیش از یک چهارم مساحت دنیا را کشورهای این منطقه به خود اختصاص داده اند که این خود ظرفیتی برای سازمان به شمار می رود که از طریق این وسعت سرزمینی استقرار شبکه حمل و نقل چه ریلی ، زمینی و دریایی را فراهم کرد که زیر ساختی برای توسعه فعالیت های اقتصادی به شمار می رود. تمامی این ظرفیت ها باعث شده است که کشورهای سازمان شانگهای بالقوه مزیت هایی خوبی در زمینه اقتصادی داشته باشد که به فعلیت برسد .

وی ادامه داد : استفاده کامل و برخورداری از امتیازات سازمان همکاری شانگهای تنها به عضو شدن آن خلاصه نمی شود و باید سازو کارهای مناسب و قواعد قانونمند برای استفاده از این ظرفیت ها توسط دیپلماسی ایران اندیشیده و به کار گرفته شود .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی