آیا اپل می تواند افسردگی را با استفاده از محصولاتش تشخیص دهد؟


آیا اپل می تواند افسردگی را با استفاده از محصولاتش تشخیص دهد؟

شرکت اپل کار روی یک فناوری جدید را شروع کرده که به تشخیص بیماری های روحی-روانی مثل افسردگی و زوال شناختی کمک می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اینسایدر؛ شرکت اپل قصد دارد آزمایشی را انجام دهد تا ببیند دستگاه‌های تولیدی این شرکت می‌توانند افسردگی را سریعا تشخیص بدهند یا خیر. وال استریت ژورنال با استناد به مدارک داخلی اپل و مصاحبه با افراد ناشناس گزارش داد که اپل با چند دانشمند همکاری دارد تا بتواند بررسی کند که آیا اطلاعاتی که دستگاه‌های این شرکت جمع آوری می‌کنند مثل الگوی خواب و نحوه تایپ کردن، می‌تواند به تشخیص سریع بیماری‌های روحی-روانی و زوال شناختی کمک کند یا خیر.

همکاری اپل با دو شرکت برای تشخیص زودهنگام افسردگی

اپل امیدوار است که در صورت کشف ارتباط بین اطلاعات جمع آوری شده و بیماری‌های روحی-روانی کشف کرده و بتواند به مردم هشدار دهد که برای درمان این بیماری اقدام کنند. این تحقیقات و آزمایش جدید نتیجه همکاری بین اپل و شرکت بیوتکنولوژی Biogen و دانشگاه کالیفرنیا است که اوایل سال جاری میلادی اعلام شد. این تحقیقات با همکاری شرکت بایوژن بر زوال شناختی و تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا بر استرس، اضطراب و افسردگی تمرکز دارد.

دانشگاه کالیفرنیا در این تحقیق از دوربین فیلمبرداری آیفون، کیبورد، حسگر‌های صوتی و ساعت هوشمند اپل برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند. دانشمندان نحوه صحبت کردن کاربر، تعداد دفعات و سرعت راه رفتن، ضربان قلب و تعداد تنفس او را بررسی می‌کنند. طبق این گزارش سرعت تایپ و تعداد غلط‌های املایی هم بررسی می‌شود. همزمان با این آزمایش کاربران پرسشنامه‌هایی درباره احساسشان را نیز پر می‌کنند و محققان نمونه‌ای از موی آن‌ها را برای بررسی سطح کورتیزول که همان هورمون استرس است، جمع می‌کنند. محققان امیدوار هستند این اطلاعات جمع آوری شده به درک بهتر احساس، تمرکز، وضعیت روحی و انرژی کاربران کمک کند.

آیا اپل می تواند افسردگی را با استفاده از محصولاتش تشخیص دهد؟

شرکت بایوژن روشی مشابهی را بررسی می‌کنند و اطلاعات به دست آمده را با تست‌های شناختی سنتی و اسکن مغزی مقایسه می‌کنند. این مطالعات قرار است طی دو سال انجام شود و بیش از ۲۰ هزار نفر نیز در آن شرکت می‌کنند. اسم رمز اپل در تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا Seabreeze و در همکاری با شرکت بایوژن Pi است و اولین آزمایش‌ها نیز قرار است هفته آینده آغاز شود.

گفتنی است که محصولات اپل تا پیش از این نمی‌توانستند مشکلات سلامتی را با این روش تشخیص دهند و حتی اگر اکنون این فناوری به درستی مورد استفاده قرار بگیرد، مشکلات اخلاقی در پی دارد. یکی از این مشکلات تشخیص بیماری بدون کمک پزشک است. علاوه بر این حریم خصوصی بیمار نیز موضوع دیگری است که در این شرایط مطرح می‌شود. براساس مدارک منتشر شده، الگوریتم‌های اپل اطلاعات را برای سرور‌های این شرکت نمی‌فرستد.

بیشتر بخوانید

بالاخره آیفون ۱۳ رونمایی شد! + قیمت

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟