گیلان در هفته ای که گذشت


گیلان در هفته ای که گذشت

رشت - ایرنا - گیلان هفته پایانی شهوریور را با یک رویداد زیست محیطی و پیدا شدن لاشه 2 فک خزری در سواحل بندر کیاشهر آستانه اشرفیه آغاز کرد و با میزبانی از محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی خاطمه داد.

به گزارش ایرنا، طی هفته ای که گذشت خبرنگاران ایرنای گیلان از سراسر استان خبرها و گزارش هایی را در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی ، اقتصادی، اجتماعی ، علمی و ورزشی در اختیار مخاطبان قرار دارند که در این اخبار به مهمترین عناوین آنها اشاره ای خواهیم داشت.

روز پر خبر گیلان

گیلان در نخستین روز از هفته روز پرخبری را آغاز کرد که پیدا شدن لاشه ۲ فُک خزری در سواحل الله وجه سر و عسگرآباد بندرکیاشهر یکی از این اتفاقات مهم بود و البته تاسف حامیان محیط زیست را نیز برای این گونه کمیاب برانگیخت.

اهالی لاشه این ۲ فک را به فاصله یک کیلومتر از یکدیگر پیدا کردند و رییس اداره محیط زیست شهرستان آستانه‌اشرفیه با بیان اینکه هیچ گونه علایم ضرب و جرح بر روی لاشه های این فک‌ها مشاهده نشده است ، اظهار داشت: فک کاسپین یا فک خزری تنها پستاندار دریای کاسپین است که در خطر انقراض قرار دارد.

رضا زمانی با تاکید بر حفاظت از فک‌های خزری ادامه داد: از تمامی مردم منطقه تقاضا می شود در صورت مشاهده فک های خزری زنده و یا لاشه این حیوان موارد را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

گیلان در هفته ای که گذشت

رئیس نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست گیلان نیز شمار لاشه فک های پیدا شده در سواحل استان طی روزهای اخیر را سه قلاده عنوان کرد و گفت: لاشه ٢ قلاده فک نر و یک قلاده فک ماده در سواحل شرق و غرب استان کشف شده است که متاسفانه به دلیل پوسیدگی بسیار قابل بررسی نیستند.

البته گیلان نخستین روز هفته فقط با خبر ناخوش آغاز نکرد زیرا اما همان روز یک خبر خوب از حوزه بهداشت و درمان برخروجی ایرنا قرار گرفت که ورود ۱۸۰ هزار دز واکسن کرونا از نوع سینوفارم برای تزریق نوبت اول و دوم به گیلان را نوید می داد .

بر اساس گزارش مدیرگروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان تا نخستین روز هفته گذشته پوشش نوبت اول در گیلان به ۴۸.۸ درصد و پوشش کلی واکسیناسیون در این استان به حدود ۲۵ درصد رسید.

تعیین سرمربی سپیدرود رشت

در رویدادی دیگر حسن اشجاری سرمربی اسبق تیم فوتبال شهرداری بندر آستارا، به عنوان سرمربی جدید تیم سپیدرود رشت انتخاب شد تا این تیم را در فصل جدید رقابت های لیگ دسته دوم کشور هدایت کند.

اشجاری ملی پوش و بازیکن سابق تیم فوتبال ملوان بندرانزلی، با مسئولان باشگاه سپیدرود رشت قراردادی ۲ ساله امضا کرد.

این مربی گیلانی که فصل گذشته سرمربی تیم شهرداری بندرعباس بود، مربیگری را از تیم شهرداری فومن آغاز کرد و به جز آن، هدایت تیم شهرداری بندر آستارا را هم برعهده داشت و موفق شد با این تیم با ۲ صعود پی در پی از لیگ دسته سوم، به لیگ دسته دوم و سپس به لیگ دسته اول صعود کند.

حسن اشجاری به عنوان بازیکن در تیم های ملوان بندرانزلی، ذوب آهن و سپاهان اصفهان، استقلال و استیل آذین تهران به میدان رفته و موفق شده با ذوب آهن نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود و ۲ قهرمانی در لیگ برتر با استقلال و سپاهان و یک نایب قهرمانی با ذوب آهن و یک قهرمانی جام حذفی با پیراهن ذوب آهن اصفهان را در کارنامه خود ثبت کند.

سپیدرودی ها در پایان رقابت های فصل گذشته لیگ دسته دوم کشور با انجام ۲۶ بازی؛ ۹ پیروزی ، ۱۰ تساوی و هفت شکست کسب کردند و با تصاحب ۳۷ امتیاز در رتبه پنجم جدول رده بندی گروه خود قرار گرفتند و شانس صعود به رقابت های لیگ دسته اول را از دست دادند.

غیبت غیرمنتظره مجسمه های فومن

در میان حوادث نخستین روز از هفته پایانی شهریور، گیلان با خبری غیر منتظره مواجه شد. طی اتفاقی نامعلوم مردم فومن که به عنوان شهر مجسمه شناخته می شود هفته خود را با غیبت غیرمنتظره چندین مجسمه شهر آغاز کردند.

گیلان در هفته ای که گذشت

سرپرست شهرداری فومن در واکنش به این اتفاق به خبرنگار ایرنا گفت که خبر جمع آوری مجسمه های فومن کذب محض است و تنها ۲ مجسمه برای مرمت برداشته شده و عملیات ترمیم بر روی آن در حال انجام است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز اظهار داشت: مجسمه های فومن دارای قدمت تاریخی هستند و بعید است اقدام به جمع آوری آن صحت داشته باشد.

شهر فومن که در گیلان و کشور به شهر مجسمه ها معروف است دارای ۲۷ مجسمه ثبت شده در میراث ملی است که به تازگی مجسمه آناهیتا نیز به جمع میراث ثبتی شهر پیوست.

گیلان در هفته ای که گذشت

ثبت ۱۴ ساختمان مجموعه شیلات بندرکیاشهر در میراث فرهنگی

گیلان دومین روز از هفته یعنی ۲۸ شهریور را نیز با خبری از میراث فرهنگی سپری کرد. مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت تعداد ۱۴ ساختمان از مجموعه بناهای تاریخی شیلات بندرکیاشهر آستانه اشرفیه در فهرست آثار ملی میراث خبر داد.

مجموعه تاریخی شیلات بندر کیاشهر دارای ۲۲ ساختمان تاریخی که تا کنون از این تعداد ساختمان ۱۶ بنا دارای ارزش شناخته شده و ۱۴ ساختمان نیز ثبت شده است.

آغاز ساخت ۵۰ واحد مسکن مددجویان در تالش

۲۹ شهریور کلنگ احداث ۵۰ واحد مسکن مددجویان با همت بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور مسئولان استانی در شهرستان تالش به زمین زده شد.

مدیرکل کمیته امداد امام (ره) گیلان در آئین کلنگ زنی ساخت این واحدهای مسکونی با اشاره به اینکه به همت بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام (ره) ساخت ۱۰۰ واحد مسکن مددجویان سهم گیلان است گفت: از سهم گیلان ۵۰ واحد به نواحی غربی و ۵۰ واحد به مناطق شرقی این استان اختصاص داده ایم و کلنگ ساخت ۵۰ واحد در منطقه غرب گیلان به زمین زده شد.

علاوه بر این همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس معاون هماهنگ کننده سپاه قدس گیلان از برگزاری بیش از چهار هزار برنامه در این استان برای گرامیداشت این رویداد خبر داد.

درگذشت فخر موسوی تا واکسیناسیون کارگری

۳۰ شهریور همزمان با چهارمین روز از هفته پایانی شهریور گیلان یکی از مفاخر خود را از دست داد. استاد میرمحمود فخر موسوی شاعر و نویسنده بنام و برجسته استان گیلان درگذشت.

گیلان در هفته ای که گذشت

میر محمود ( امیر) فخرموسوی اهل و ساکن آستانه اشرفیه ، متولد سال ۱۳۲۵ است.این استاد برجسته بیش از ۵۰ سال در زمینه های مختلف بازیگری تئاتر و سینما، شعر آئینی ، نوحه سرائی ، مداحی ، کارگردانی تئاتر و دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری فعالیت داشته است.

از این استاد برجسته چندین جلد کتاب و کاست شعر و منظومه گیلکی منتشر شده و در طول ۵۰ سال اخیر و به کارگردانی میر محمود( امیر) فخر موسوی نمایش هایی چون جنگل خوس ، در حضور باد ، سورپریز ، خرقه ارغوانی ، شال ترس ممد، دخمه ، اویی به اجرا رسیده است.

گذشته از وفات این استاد بزرگ، گیلان این روز میزبان نخستین مرحله از واکسیناسیون کارگری در مجموع فولاد گیلان بود.

این طرح برای نخستین بار با تزریق واکسن به یکهزار ۵۰۰ کارگر و خانواده آنها در مجموعه فولاد گیلان در شهر صنعتی رشت انجام شد.

گیلان در هفته ای که گذشت

همچنین در این روز همزمان با آیین تجلیل یک میلیون رزمنده دفاع مقدس در کشور از ۲۰هزار پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت در گیلان نیز از طریق ویدئو تصویری رئیس جمهوری تجلیل شد.

گیلان هشت هزار شهید و ۲۲ هزار جانباز در دوران دفاع مقدس تقدیم میهن اسلامی کرده است.

شناسایی کهن ترین آسیب های گیلان

خبرگزاری ایرنا در گیلان 31 شهریور را با خبری دیگر از میراث فرهنگی آغاز کرد. میراث فرهنگی گیلان از شناسایی قدیمی ترین آسیاب های استان در شهرستان رودبار خبر داد.

ولی جهانی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: قدیمی‌ترین آسیاب‌های استان در روستای دارستان رودبار شناسایی شدند.

وی افزود: بررسی‌ها و مطالعات تخصصی باستان‌شناختی انجام شده در روستای دارستان شهرستان رودبار منجر به شناسایی آثار مذکور و ۳۵ اثر دیگر شده است.

گیلان در هفته ای که گذشت

جهانی آثار یادشده را از عصر آهن تا دوره قاجار عنوان کرد و گفت: پنج آسیاب تاریخی در این روستا با عناوینی نظیر ننه‌ خانم آسیاب، عنایت آسیاب، صفر آسیاب، مشتی قربان آسیاب و میرصالح آسیاب شناسایی شده اند.

گیلان در هفته ای که گذشت

سفر یک روزه رییس مجلس به دیار میرزا

گیلان آخرین روز هفته را میزبان رییس قوه مقننه بود. محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به گیلان به منظور شرکت در یادواره شهدای صومعه سرا و شهدای حرم استان صبح پنجشنبه وارد استان شد.

نخستین سفر دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به گیلان برای حضور در یادواره ۵۵۰ شهید شهرستان صومعه سرا و ۲۳ شهید مدافع حرم استان بود، که گفت و گو با برخی اقشار مردمی از جمله معلمان و بازاریان و شنیدن دغدغه‌های آنان نیز در حاشیه آن رقم خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت مورد استقبال جمعی از مسئولان استان قرار گرفت و پس از آن در یکی از مدارس رشت زنگ آغاز سال تحصیلی برای غنچه‌ها ویژه نوآموزان پیش دبستانی و دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی را به صدا درآورد و با فرهنگیان استان بی واسطه گفت و گو کرد.

گیلان در هفته ای که گذشت

در این گفت و گو معلمان گیلانی خواستار اجرای هرچه زودتر لایحه رتبه بندی معلمان شدند و آن را زمینه ساز انگیزه مضاعف برای فرهنگیان دانستند.

ییس مجلس همچنین در ادامه سفر یکروزه خود در جمع بازاریان بازار سنتی صومعه سرا حاضر شد و با کسبه و بازاریان دیدار نزدیک داشت. وی در این بازدید وضعیت بازاریان را جویا شد و دغدغه ها و مشکلاتشان را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

علاوه بر این رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بازدید بازار رشت، از مرکز آموزشی محیط زیستی تالاب انزلی واقع در پناهگاه حیات وحش سلکه بازدید کرد.

دیدار با خانواده شهدا نیز از دیگر برنامه های قالیباف در گیلان بود که در طول سفرش انجام شد.

در پایان وی در یادواره شهدای دفاع مقدس گیلان که در صومعه سرا حاضر شد و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم به سخنرانی پرداخت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...