افتتاح ناحیه عمرانی دوم پایاب سد خداآفرین تا پایان امسال


افتتاح ناحیه عمرانی دوم پایاب سد خداآفرین تا پایان امسال

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین گفت: ناحیه عمرانی دوم این طرح تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، هوشنگ خلفی زاده ، نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین گفت: تاکنون ناحیه عمرانی اول و قسمتی از ناحیه دوم شبکه خداآفرین با احداث یک ایستگاه پمپاژ پنج مترمکعبی و انتقال آب از کانال مغان تکمیل شده و تلاش بر این است فازهای بعدی هم در زمان مقرر به اتمام برسد.

وی اضافه کرد: ناحیه عمرانی اول با ۱۳ ایسنگاه پمپاژ و وسعت پنج هزار هکتار در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و ناحیه عمرانی دوم هم با وسعت ۱۰هزار و ۵۰۰ هکتار در سال جاری به سطح سبز ایجاده شده اضافه خواهد شد.

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین ادامه داد: ناحیه عمرانی ۲ و بخشی از خلیللو نیز در سطح هزار و ۲۷ هکتار عملیاتی شده که سه هزار و ۳۴۹ هکتار به صورت کلاسیک ثابت، ۱۰۷ هکتار به صورت سنترپیوت و ۸۱۴ هکتار هم به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

خلفی زاده اظهار کرد: ناحیه عمرانی سه و چهار نیز ۱۰ هزار و ۴۲۹ هکتار را شامل می‌شود که ۹ هزار و ۲۲۴ هکتار به صورت کلاسیک ثابت و ۹۰۷ هکتار آن به صورت سنترپیوت و ۲۹۸ هکتار آن به صورت اسپری بوم خواهد بود.

وی با بیان اینکه سیفون دره رود به عنوان شاهرگ اصلی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با ۷۶درصد پیشرفت در حال اجراست افزود:این سیفون با ظرفیت ۶۰ مترمکعب بر ثانیه دارای ۵ رشته لوله فولادی به قطر ۲۸۰۰میلیمتر و هر رشته بطول بیش از 2 کیلومتر است.

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین گفت: عملیات لوله گذاری 2 ‌رشته در این بخش از طرح به اتمام رسیده و در حال انجام کارهای تکمیلی است تا به محض انتقال آب از سد خداآفرین امکان عبور و انتقال آب به شبکه خداآفرین در محدوده استان اردبیل مهیا گردد و تکمیل سه رشته دیگر نیز پس از تامین لوله های باقیمانده صورت خواهد گرفت.

خلفی زاده بیان کرد: در سال جاری تکمیل ناحیه عمرانی دوم و کانال اصلی شبکه در اولویت قرار گرفته و هم اکنون مناقصه تکمیل کانال اصلی در حال انجام بوده و پیمانکار مربوطه هم بزودی انتخاب خواهد شد.

وی گفت: با تامین اعتبار کافی و مورد نیاز عملیات اجرایی نواحی سوم و چهارم خداآفرین نیز در فازهای بعدی به بهره برداری خواهد رسید.

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با بیان اینکه پایاب خداآفرین حدود ۳۷ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دیم دشت مغان را در استان اردبیل آبی خواهد کرد افزود: یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی واقع در شبکه آبیاری سد خداآفرین به زیر کشت رفته و تلاش بر این است با تامین منابع مالی لازم و تکمیل عملیات اجرایی سطح اراضی در حال بهره‌برداری این شبکه به ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار برسد.

طرح شبکه‌های فرعی و آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب (پایاب خداآفرین) در چهار ناحیه عمرانی یک ، ۲ ، سه و چهار عملیاتی شده است.

در ناحیه عمرانی یک در دشت فتحعلی مساحت دارای تخصیص به هکتار هزار و ۱۰۰ هکتار می‌باشد که تمامی این سطح توسط دستگاه‌های سنترپیوت به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز می‌شود، ناحیه عمرانی یک در شرق دره‌رود نیز سه هزار و ۹۰۱ هکتار را شامل می‌شود که ۲۱۸ هکتار توسط کلاسیک ثابت ، ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار توسط سنترپیوت ، ۷۵ هکتارتوسط سیستم کم‌فشار و ۹۵۸ هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

ناحیه عمرانی ۲ و بخشی از خلیللو نیز در سطح هزار و ۲۷ هکتار عملیاتی شده که سه هزار و ۳۴۹ هکتار به صورت کلاسیک ثابت ، ۶ و ۱۰۷ هکتار به صورت سنترپیوت و ۸۱۴ هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

ناحیه عمرانی سه و چهار نیز ۱۰ هزار و ۴۲۹ هکتار را شامل می‌شود که ۹ هزار و ۲۲۴ هکتار به صورت کلاسیک ثابت و ۹۰۷ هکتار آن به صورت سنترپیوت و ۲۹۸ هکتار آن به صورت اسپری بوم خواهدبود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان