هیچ مورد مثبتی از طاعون در دام‌های همدان نداریم


مدیر کل دامپزشکی استان همدان اعلام کرد: هیچ مورد مثبتی از طاعون...
مدیر کل دامپزشکی استان همدان اعلام کرد: هیچ مورد مثبتی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) در استان همدان نداریم.

دکتر محمود رضا رسولی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: در سالجاری بیش از دو میلیون راس دام سبک علیه طاعون در استان همدان واکسینه شدند و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان در دامهای سبک اتفاق می‌افتد، افزود: در مناطق حفاظت شده حیواناتی زندگی می‌کنند که احتمال انتقال این ویروس به آنها وجود دارد، بنابراین مجموعه دامپزشکی تمامی دام‌های اطراف منطقه حفاظت شده محیط زیست را واکسینه کرده تا احتمال انتقال بیماری به حیوانات مناطق حفاظت شده به صفر برسد.

دکتر رسولی با بیان اینکه بهترین راه پیشگیری از ویروس طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسیناسیون است، گفت: خوشبختانه مجموعه دامپزشکی استان همدان با اولویت قراردادن واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مختلف موفق به کاهش ۵۶ درصدی کانون بیماری‌های مختلف دامی در سال‌جاری شده است و خوشبختانه هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

دکتر رسولی با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان یک بیماری ویروسی و قابل سرایت به حیوانات حیات وحش از جمله کل و بز است، تصریح کرد: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود.

وی گفت: در حیوان مبتلا به این بیماری مقادیر زیادی از ویروس در ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع وجود داشته و حتی شیر حیوان حاوی این ویروس بوده و به راحتی به سایر دام‌ها و حیوانات قابل انتقال است.

عدم استفاده از تریاک در مرغداری‌های همدان

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در ادامه از عدم استفاده از تریاک در مرغداری‌های همدان خبرداد و گفت: در هیچ یک از مرغداری‌های همدان برای پروار کردن مرغ‌ها از تریاک استفاده نمی‌شود.

رسولی اظهار کرد: از مرغداری‌های همدان بازرسی به‌صورت ویژه انجام شده و هیچ موردی از مصرف و خوراندن مواد مخدر به مرغ‌ها مشاهده نشد و این موضوع در تمامی نقاط کشور تکذیب شده است چرا که مواد مخدر برای مرغداران صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: در مرغداری‌ها، تغذیه طیور مبتنی بر دستور العمل‌های علمی بوده و چنین موضوعی صحت ندارد و تغذیه در مرغداری‌های همدان مناسب است.

وی گفت: در کشتارگاه طیور، ضایعات مرغ از جمله چینه‌دان مرغ از هزینه مرغداری کسر می‌شود، بنابراین برای مرغداران پر کردن چینه‌دان هیچ تأثیری بر تغییر قیمت مرغ ندارد، بنابراین خوراندن تریاک به طیور غیر ممکن بوده و صحت ندارد.

انتهای پیام

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته