2510 روستای سیستان و بلوچستان فاقد تأسیسات آب هستند


2510 روستای سیستان و بلوچستان فاقد تأسیسات آب هستند

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: 2510 روستای استان فاقد تأسیسات آب هستند که جمعیتی بالغ بر 256 هزار نفر را در خود جا داده اند.

به گزارش ایسنا- علیرضا قاسمی افزود: همچنین ۳۰۸۴ روستا با جمعیت بر ۱ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۱۸۸ نفر از نعمت آب آشامیدنی برخوردار هستند و شاخص بهره‌مندی از آب شرب در این بخش ۷۱.۵ درصد است.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل پراکندگی جمعیت، اولویت آبرسانی با روستاهای با جمعیت بالاتر به منظور افزایش سطح بهره مندی مردم از نعمت آب شرب است.

وی گفت: حداکثر ظرفیت منابع آب استان ۲۱۸ میلیون مترمکعب در سال است که در حال حاضر ۶۳ میلیون مترمکعب آن ازمنابع سطحی و ۸۵ میلیون مترمکعب درسال از منابع زیرزمینی از طریق ۱۷۶ حلقه چاه درمدار بهره برداری تامین می شود.

قاسمی بیان کرد: طرح آبرسانی به شهر سیستان نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد در حال اتمام است.

وی ادامه داد: آبرسانی به شهر خاش که فاینانس ماده ۵۶ هست و در مرحله مناقصه و فرآیند انتخاب پیمانکار است و همچنین آبرسانی به نوک آباد نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

قاسمی افزود: علاوه بر این آبرسانی از سد ماشکید علیا و سفلی برای ۳ شهرِ سراوان، سوران و مهرستان و ۴۹ روستا انجام خواهد شد و آبرسانی از جلگه چاه هاشم نیز که مطالعات آن توسط شرکت برای روستاهای مسیر و شهر فنوج به اتمام رسیده است، و در انتظار تخصیص ردیف اعتباری است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان با اشاره به وضعیت سامانه نمک‌زدایی موجود گفت: در سطح استان از طریق سامانه های نمک زدایی آب شرب مورد نیاز شهروندان در شهرهای زاهدان، چابهار و کنارک و تعدادی از روستاهای شهرستان دشتیاری تأمین می‌شود و با پیگیری های انجام شده در سفر اخیر وزیر نیرو به استان یک مجوز دیگر به میزان ۵۰ هزار متر مکعب برای طرح آب شیرین کن جنوب استان اضافه خواهد شد

قاسمی با اشاره به طرح‌های مهم حوزه روستایی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵ مجتمع آبرسانی بزرگ و ۱۰ پروژه تک روستایی در برنامه اجرایی استان قرار دارد که با تکمیل این مجتمع ها شاخص بهره مندی از آب روستاهای استان به ۸۳ درصد می رسد. همچنین ۱۵ مجتمع آبرسانی روستایی نیز در حال مطالعه می باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید