از معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال جوانان ایران تا آغاز رقابت مرحله منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون


از معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال جوانان ایران تا آغاز رقابت مرحله منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون

هفته گذشته برگزیدگان دومین دوره جایزه کتاب سال جوانان با حضور معاون فرهنگی وزارت ارشاد برگزارشد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات روی داد. در اینجا به مهمترین رویداد‌های ادبی اشاره می‌کنیم:

بیشتربخوانید

برنامه‌ریزی برای تقویت زیرساخت‌های عرضه کتاب در حوزه نشر/ «عبدالرزاق گورنا» برنده نوبل ادبیات شد

برگزیدگان جایزه کتاب سال جوانان ایران معرفی شدند


برگزیدگان جایزه کتاب سال جوانان ایران در تالار وحدت معرفی شدند. در ابتدای این مراسم مرشد متولی، به اجرای منقبت خوانی پرداخت.یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه ان شاءالله همه توفیق داشته باشیم عامل به سیره حضرت محمد (ص) باشیم، اظهار کرد: آیین گرامیداشت کتاب سال جوانان مراسم برازنده و پراتفاقی است. هر آیینی که برای گرامیداشت کتاب برگزار شود، برازنده است. هر آیینی که برای گرامیداشت دانشمند باشد، برازنده است. در این برنامه سه محور جوانی، کتاب و دانش با هم جمع می‌شود. امیدوارم با بهتر شدن شرایط، شاهد برگزاری محافلی از این دست باشیم. همچنین امیدواریم در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی از مشکلات جامعه فرهنگی مرتفع شود و اوضاع نشر و کتاب به سامان نیست.

وی ادامه داد: اوضاع نشر متأثر از مسائل اقتصادی و ترس از فراگیری کرونا آسیب زیادی دید. بخشی از این مشکلات در مدت کوتاه و برخی در مدت بلندتری حل می‌شوند. غیر از مصادیق اقتصادی، گروه‌های مدیریتی در حوزه فرهنگ وجود دارند. تکریم موثر اهل علم و فرهنگ در دستور کار وزارت ارشاد قرار دارد. اگر از اهالی فرهنگ تقدیر نکنیم، سبب می‌شود یک تولیدکننده محصولات بهداشتی از نام آن‌ها استفاده کند!

حضور مؤثر در نمایشگاه‌های خارجی محصول شناخت و برنامه‌ریزی است

جلسه هماهنگی با نمایندگان ایران در هفتاد و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی، علیرضا اسماعیلی مشاور اجرایی و نمایندگان غرفه ایران روز یکشنبه (۲۵ مهرماه) در معاونت امور فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه ایوب دهقانکار، حسین صفری، مجید جعفری اقدم مدیر آژانس ادبی پُل، فتح‌اله فروغی، نماینده انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان؛ احمد ذوعلم، مدیر آژانس ادبی «دایره مینا»؛ و امیر بیک‌محمدی، مدیر آژانس ادبی تماس حضور داشتند و برنامه‌های غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه فرانکفورت را تشریح کردند.

نمایندگان غرفه ایران درباره شرایط خاص این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت و برگزاری آن در دو بخش فیریکی و مجازی سخن گفتند و بر لزوم برنامه‌ریزی مستمر برای حضور در این رویداد فرهنگی تاکید کردند. این نمایندگان به تشریح برنامه‌ها و اقدامات پیش‌بینی شده در ایام برپایی نمایشگاه پرداختند و قرار‌های کاری تنظیم شده با ناشران و موزعان بین‌المللی و تبادل رایت را تشریح کردند.

به‌جای «پارکور» چه بگوییم؟

صفحه گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت روز «تربیت‌بدنی» در تازه‌ترین مطلب «واژه‌شناسی» خود به «پارکور» پرداخته و آورده است: «واژه کهن «پاژن» برای نامیدن نوعی بز کوهی به کار رفته است که گذرگاه‌های کوهستانی را به چابکی طی می‌کند. گروه واژه‌گزینی ورزش، با گسترش معنایی از نوع استعاری، این واژه قدیمی و کم‌بسامد را به عنوان معادل واژه parkour انتخاب کرده است.

این شیوه واژه‌گزینی از لحاظ علمی «نوگزینی» نامیده می‌شود. منظور از نوگزینی گسترش معنایی آگاهانه واژه‌ای موجود و افزودن معنا و کاربردی جدید به آن است.

دلیل استفاده استعاره‌وار از واژه «پاژن» در معادل‌گزینی برای ورزش «پارکور»، شباهت حرکات متنوع و سریع به‌کاررفته در این ورزش با جهش‌ها و پرش‌های سریع بز کوهی یا پاژن است.»

جزئیات برگزاری اولین دوره نمایشگاه‌های بین المللی رسانه‌های برتر اعلام شد

نشست خبری اولین دوره نمایشگاه بین المللی رسانه‌های برتر با حضور حسن زمانی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی، علی اکبر بهبهانی مدیرعامل شرکت تعاونی مطبوعات کشور و داود منافی رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه برگزار شد.

در این نشست خبری، حسن زمانی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی، با اشاره به اینکه پس از مدت‌ها قرار است نمایشگاهی به عظمت مطبوعات و رسانه‌ها در سایت نمایشگاه بین المللی راه اندازی شود، برای اینکه جایگاه بلند رسانه‌ها را به جهانیان نشان دهیم بیان کرد: از روز اولی که بحث برگزاری نمایشگاه بین المللی رسانه‌های برتر مطرح شد، از آن استقبال و ده هزار متر مربع برای برگزاری این رویداد مطبوعاتی پیش بینی کردیم.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین المللی رسانه‌های برتر از بیست و سوم تا بیست و ششم آذر ماه برگزار می‌شود. از همین جا از تمام رسانه‌ها دعوت می‌کنیم به خانه خودتان برگردید و در دولت جدید که با رویکرد عالی کارشان را آغاز کردند و نیاز داریم رسانه و مطبوعات آنچه اتفاق می‌افتد را مطرح کنند و زمینه کار و ریل گذاری‌های دولت جدید روغن کاری کنند.

رقابت مرحله منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون آغاز شد


مرحله منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، صبح روز ۲۴ مهر ۱۴۰۰ در دو بخش «ملی» و «آیینی‌سنتی» آغاز به کار کرد.این جشنواره به صورت مجازی در دو منطقه برگزار خواهد شد و داوران در تهران به صورت متمرکز آثار را بررسی خواهند کرد.

بر این اساس ۲۶۷ قصه‌گو از سراسر کشور در منطقه یک ۱۵ استان، منطقه دو ۱۶ استان در کنار قصه‌گویان آیینی سنتی و زبان اشاره به رقابت خواهند پرداخت.با اعلام دبیرخانه این جشنواره «کبرا بابایی» نویسنده کودک و نوجوان و مدرس قصه‌گویی، «رضا موزونی» نویسنده و پژوهش‌گر ادبیات کودک و نوجوان و «محمد سیمزاری» نویسنده، بازیگر و کارگردان، داوران گروه اول بخش «ملی» مرحله منطقه‌ای را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید