اختصاصی/ می‌توان دز دوم، واکسن متفاوتی دریافت کرد؟


اختصاصی/ می‌توان دز دوم، واکسن متفاوتی دریافت کرد؟

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز (https://behdasht.news/)، به نظر می‌رسد سازمان غذا و داروی امریکا به شهروندان خود اجازه می‌دهد هنگام انتخاب واکسن تقویت‌کننده کووید۱۹ ، واکسن را عوض کنند. این مجوز که ممکن است این هفته...

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، به نظر می‌رسد سازمان غذا و داروی امریکا به شهروندان خود اجازه می‌دهد هنگام انتخاب واکسن تقویت‌کننده کووید۱۹ ، واکسن را عوض کنند. این مجوز که ممکن است این هفته صادر شود، آخرین پیشرفت در بحث طولانی‌مدتی است که آیا استراتژی ترکیب تمامی واکسن‌ها با یکدیگر به مسابقه محافظت از مردم در برابر بیماری کرونا کمک می کند یا خیر.
واکسیناسیون معمولاً شامل دو یا چند دوز از یک واکسن است. به عنوان مثال، واکسن مدرنا طی دو دوز یکسان از mRNA تزریق می‌شود که باید با فاصله چهار هفته از یکدیگر انجام گیرد. تزریق دو دوز از یک واکسن در مقایسه با یک دوز، ایمنی بیشتری در برابر بیماری ایجاد می‌کند.
اولین دوز باعث می‌شود سلول‌های B سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی علیه یک عامل بیماری‌زا بسازند. سلول‌های ایمنی دیگر به نام سلول‌های T ، توانایی تشخیص و نابودی سلول‌های آلوده را ایجاد می‌کنند. دوز دوم این پاسخ را تقویت می‌کند. سلول‌های B و سلول‌های T که برای مبارزه با ویروس اختصاص داده شده‌اند به تعداد بسیار بیشتری افزایش پیدا می‌کنند. آنها همچنین مهاجمان قوی‌تری را در برابر دشمن توسعه می‌دهند.
در سال‌های اخیر برخی از محققان واکسن با تغییر دوز دوم از یک واکسن به واکسن دیگر،‌ این مساله را مورد آزمایش قرار داده‌اند. این استراتژی از نظر فنی به عنوان یک تقویت اولیه نامتجانس شناخته می‌شود. بیماری همه‌گیر کووید۱۹ تحقیقات بیشتری را در مورد این احتمال به راه انداخت.
یکی از اولین واکسن‌های مجاز تقویت کننده اولیه برای این بیماری واکسن Sputnik V است که سال گذشته توسط محققان روسی برای جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ ساخته شد. واکسن مذکور از دو آدنوویروس مختلف برای انتقال پروتئین‌های کروناویروس استفاده می‌کند که سیستم ایمنی بدن به آنها حمله می کند. دوز اول حاوی یک آدنوویروس به نام Ad5 و دومی دیگر شامل یک ویروس دیگر به نام Ad26 است.
دانشمندان مدتهاست این احتمال را قوی می‌دانند که افزایش اولیه هترولوگ گاهی اوقات بهتر از دو دوز یکسان عمل می کند. طراحان واکسن Sputnik V نگران بودند که اولین تزریق Ad5 باعث ایجاد آنتی‌بادی نه تنها در برابر پروتئین‌های کروناویروس، بلکه در برابر خود Ad5 شود. دوز دوم Ad5 نیز شاید قبل از اینکه بتواند محافظت در برابر کووید۱۹ را افزایش دهد، توسط سیستم ایمنی فرد از بین برود.
نتایج مطالعات آزمایشگاهی واکسن‌ها حاکی از آن است که یکسان کردن دوزهای واکسن‌ می‌تواند پاسخ گسترده‌تر و قوی‌تری نسبت به دوزهای مختلف یک واکسن ایجاد کرده و سیستم ایمنی بدن را به طرق مختلف تحریک می کند.
این بیماری همه‌گیر فرصت‌های جدیدی را برای آزمایش این ایده به دانشمندان داد. از آنجا که واکسن AstraZeneca به سرعت در اروپا عرضه شد، مشخص گردید که دریافت‌کنندگان با سن جوانتر با خطر کمتر اما واقعی برای ایجاد لخته خون روبرو هستند. به جوانانی که قبلاً یک دوز آسترازنکا دریافت کرده بودند، دوز دوم فایزر پیشنهاد شد. این دو واکسن بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. فرمول AstraZeneca بر اساس آدنوویروس شامپانزه است و فایزر واکسن خود را با mRNA ساخته است. محققان دریافتند که استفاده از یکی در دوز نخست و دیگری، در دوز دوم می‌تواند ایمنی مطلوبی ایجاد نماید.
گزینه ترکیب واکسن‌ها در دو دز (تفاوت واکسن‌ها در دز اول و دوم) می‌تواند انعطاف‌پذیری نجات‌بخشی را در دنیا ایجاد کند؛ به ویژه وقتی واکسن کووید ۱۹ همچنان در کمبود قرار دارد. اگر منابع واکسن قبل از دریافت دوز دوم مردم به پایان برسد، می توان به واکسن دیگری روی آورد و همچنان از ایمنی قوی در برابر ویروس کرونا برخوردار شد.

منبع: NewYorkTimes/ اکتبر ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سه قانون شوپنهاور برای کسب موفقیت در زندگی