یک گروه جهادی برای خدمات دندان‌پزشکی به زندانیان فارس وارد عمل شد


یک گروه جهادی برای خدمات دندان‌پزشکی به زندانیان فارس وارد عمل شد

شیراز-ایرنا-گروه جهادی منتظران ظهور در اداره کل زندان های استان فارس مستقر شده اند تا به مدت چهار روز به زندانیان خدمات دندانپزشکی ارائه کنند. 

بنا بر مطلب ارسالی روز شنبه روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان فارس، این گروه جهادی در برنامه کاری خود قرار است با هدف کمک به کاهش هزینه های بهداشتی و درمانی زندان های استان، بیش از چهار هزار مورد درمان دندان شامل کشیدن، عصب کشی، ترمیم و پرکردن را با به ارزش بیش از هشت میلیارد ریال انجام دهند.

مدیرکل زندان های فارس در آیین آغاز فعالیت این گروه جهادی، اظهار کرد: برنامه های متنوعی در حوزه بهداشت، درمان و سلامت زندانیان در دستور کار است و علاوه برخدمات دندانپزشکی، انواع خدمات درمانی و مشاوره ای و روانشناختی به آنان ارائه می شود.
اسحاق ابراهیمی ادامه داد: نیازسنجی از تمامی زندان های استان انجام شده و نیاز زندانیان در دو حوزه کشیدن دندان، ترمیم و عصب کشی مشخص شده است و برای حمایت از این قشر آسیب دیده اجتماع، همکاری همه گروه های جهادی را می طلبد.
وی افزود: در راستای ارائه خدمات درمانی در حوزه دندانپزشکی به زندانیان، استفاده از ظرفیت گروه های جهادی به عنوان یکی از اولویت های مهم سازمانی در دستور کار قرار گرفته است و برای این منظور، گروه جهادی منتظران ظهور که در زمینه دندانپزشکی فعالیت دارند به زندانیان زندان های استان فارس خدمات دندانپزشکی همچون کشیدن دندان و ترمیم ارائه می کنند.
ابراهیمی اضافه کرد: به مناسبت میلاد باسعادت پیامبر مهربانی حضرت محمد مصطفی(ص) با همت این گروه جهادی به تعداد ۲ هزار و ۲۷۵ زندانی که درخواست کشیدن دندان دارند خدمات رایگان ارائه می شود و دندان های تعداد یک هزار و ۵۴۷ نفر از زندانیان نیز ترمیم و عصب کشی می شود.
وی اضافه کرد: محدودیت اعتبارات و نیاز زندانیان به خدمات درمانی، ضرورت استفاده از ظرفیت و پتانسیل گروه های جهادی در زندان ها را دوچندان می کند.
مدیرکل زندان های فارس در ادامه، سخنانش را با غزلی از حافظ شیرازی به پایان برد که "ای صاحب کرامت، شکرانه سلامت _ روزی تفقدی کن، درویش بینوا را" و از گروه های جهادی تقاضا کرد علاوه بر زندانیان، در صورت امکان خانواده های زندانیان نیز مورد حمایت قرار گیرند تا از این خدمات بهره مند شوند.

ارائه خدمات در ۲۵ زندان کشور
جلال عادلی سرپرست گروه جهادی منتظران ظهور نیز در سخنانی اظهار داشت: این گروه ۴۴ نفره از شهرهای تهران، اصفهان و فارس به زندانیان استان فارس خدمات دندانپزشکی رایگان ارائه می کنند و به مدت ۴ روز در زندان های استان حضور دارند.
وی ادامه داد: این گروه که به تازگی در زندان ها نیز خدمات رسانی می‌کند، بیش از ۱۴ سال است که در همه جای ایران از نقاط دور افتاده سیستان و بلوچستان و بشاگرد گرفته تا مناطق کم برخوردار استان‌های خراسان و لرستان و خوزستان فعالیت می کنند و به همه قشری کمک کرده اند در هر زمینه ای؛ از کمک های بهداشتی و درمانی گرفته تا ساخت مسکن و کمک های تحصیلی و آموزشی.
عادلی به شروع کار این گروه جهادی اشاره کرد و گفت: از سال ۸۶ از دانشگاه آزاد اسلامی تهران با پنج نفر دانشجوی رشته دندانپزشکی این حرکت جهادی را آغاز کردیم و اکنون این گروه ۵۰۰ عضو فعال دارد.
او افزود: متخصصین، اساتید دانشگاه، فارغ التحصیلان و دستیاران دندانپزشکی عضو ثابت و فعال این گروه هستند.
وی اضافه کرد: اوایل، کارمان را با توزیع مسواک و ارائه خدمات بهداشتی به محرومان شروع کردیم اکنون در مناطق محروم‌؛ لمینت، پروتز و خدمات نوین دندانپزشکی هم ارائه می کنیم.
عادلی یادآور شد: حدود پنج سال است که علاوه بر خدمات دندانپزشکی، تیم های پزشکی در هسته های کوچک نیز راه اندازی کرده ایم تا این حرکت جهادی در انحصار دندانپزشکان نباشد و فعالیت های جهادی متنوع باشند.
مسؤول گروه جهادی منتظران ظهور افزود: در بحران های مختلف آماده باش هستیم؛ به ۲۲ استان کشور و مناطق مرزی سفر کرده ایم و به اقشار مختلف جامعه با هر دین و مذهبی خدمات رسانی کرده ایم، در زلزله کرمانشاه و سیل های لرستان و خوزستان و حتی کشورهای عراق و سوریه پای کار بودیم و با شیوع بیماری منحوس کرونا در تولید ماسک و مواد ضدعفونی و اهدا بسته های معیشتی به گروه های هدف پیشقدم بودیم تا از گوشه ای، مشکلات و آلام مردم و کادر درمان بکاهیم.
وی ادامه داد: با شیوع کرونا فعالیت های حضوری در مناطق محدودتر شد و در اردیبهشت ماه سال ۹۹ گروه درمانی وارد زندان ها شدند چون زندان ها فضای ایزوله ای دارند تشخیص بیماران راحت تر بود؛ فضای بکر زندان ما را به تفکر واداشت که ما در روستاها و مناطق مرزی به دنبال افراد درمانده هستیم این فضا هم کمتر از مناطق دورافتاده نیستند.
عادلی بیان داشت: افراد گرفتار و آسیب دیده ای در زندان ها هستند؛‌شاید یک زمانی هم خود ما به هر دلیلی گرفتار شویم و این محیط بکر و دور از چشم جامعه، انگیزه ما را برای کارکردن در آن دوچندان کرد.
وی اظهار داشت: با همت مسئولان قوه قضائیه و سازمان زندان ها، پای ما به زندان ها باز شد و تاکنون در بیش از ۲۵ زندان، دندانپزشکان و اعضای گروه حضور یافته ایم.

امکان گذراندن طرح‌ دندانپزشکی در زندان‌ها فراهم شود
این دندانپزشک عنوان داشت: کار در زندان برای افراد درمانده که به هر دلیلی گرفتار شده اند و شاید ما هم در مشکلاتشان سهمی داشته ایم برای ما جهادگران بسیار ارزشمند است و ارزش معنوی آن قابل محاسبه نیست.
وی به خدمات ارائه شده به زندانیان در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد ریال خدمات دندانپزشکی همچون ترمیم، عصب کشی، پرکردن و کشیدن دندان به زندانیان در زندان های مختلف کشور ارائه کرده ایم و همین که زندانی نخواهد دندانش را با ابزارهایی که در دسترس دارد آرام کند و راحت شب را صبح کند و با تنی آسوده به جامعه بازگردد برای ما لذت بخش تر از آن است که بخواهیم به دنبال هزینه های مادی آن باشیم.
عادلی اضافه کرد:نام گروه جهادی را منتظران ظهور نام نهادیم که همه دور هم و در کنار هم در یک جو صمیمی باشیم از هر قشر و طبقه ای از دندانپزشکان با هر اعتقاد و عقیده ای؛ همه آمده ایم که ظهور منجی بشریت را با این کارمان نزدیک کنیم به امید آن روزی که همه بشریت از فقر، درد و رنج نجات یابند.
وی بیان کرد: ما دندانپزشکان آمده ایم پای کار تا به همه اقشار جامعه بگوییم دندانپزشکان مرفهان بی درد نیستند در بین این گروه، افراد دغدغه مند هستند و همه دغدغه شان این است که در مناطق محروم، کپرها، دل کوه، بین زنان بی سرپناه و کودکان بی سرپرست، در زندان ها و در جمع زندانیان و دیگر افراد نیازمند جامعه ... حضور یابند و محرومیت ها و مشکلات را کم و فضا را برای ظهور آقا امام زمان (عج) مهیا کنند.
عادلی یادآوری کرد: هیچ انتظاری از هیچ گروه و صنفی نداریم اما اگر دولت، قشر دندانپزشکان جهادی را حمایت کند و امتیازاتی برای این افراد درنظر بگیرد و یا اینکه دندانپزشکان بتوانند طرح های پزشکی خود را در زندان ها اجرا کنند هم به خود دولت در تامین اعتبار زندان ها کمک شده و هم زندانیان علاوه بر آسیب حبس، کمتر متحمل درد و رنج می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)