سه پیشنهاد خودرویی به رئیس‌جمهور


سه پیشنهاد خودرویی به رئیس‌جمهور

عصر خودرو- در نشستی که به مناسبت روز ملی صادرات میان رئیس‌جمهور و برخی دست‌اندرکاران صنعت کشور برگزار شده، چند پیشنهاد خودرویی به ابراهیم رئیسی ارائه شد. در این جلسه که وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین رئیس کل بانک مرکزی هم حضور داشته‌اند، سه پیشنهاد به ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ارائه شده، هرچند وی واکنش خاصی در راستای تایید یا رد آنها نشان نداده...

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، آن طور که رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور عنوان کرد، محور پیشنهادها به رئیس‌جمهور، مسائلی مانند واردات، تولید مشترک و البته تامین نقدینگی در صنایع خودرو و قطعه بوده است. محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه پیشنهاد نخست، آزادسازی واردات در قبال صادرات بوده، گفت: به رئیس‌جمهور پیشنهاد دادیم که با توجه به تمایل مردم به خودروهای خارجی، بهتر است واردات آزاد شود، منتها مشروط بر صادرات.

وی با بیان اینکه امکان صادرات خودرو و قطعات تا مرز یک میلیارد دلار وجود دارد، افزود: به رئیس‌جمهور پیشنهاد دادیم واردات خودرو با قیمت زیر 35 هزار دلار در قبال صادرات آزاد شود تا انتقاد افکار عمومی نسبت به ممنوعیت واردات خودرو پایان یابد.

نجفی‌منش با بیان اینکه قیمت خودرو‌(قیمت بازار) در ایران چهار برابر دنیا است، تاکید کرد: به آقای رئیسی اطمینان دادیم که واردات خودروهای زیر 25 هزار دلار هیچ آسیبی به خودروسازی کشور نخواهند زد، ضمن آنکه چون قرار است در ازای صادرات باشد، فشار ارزی هم وارد نمی‌کند. ارائه این پیشنهاد در شرایطی است که مجلس شورای اسلامی اواخر شهریور امسال طرح واردات خودرو را به تصویب رساند و طبق این مصوبه، ورود خودروهای خارجی به کشور در ازای صادرات و همچنین با منشأ خارجی ارز بلامانع خواهد بود. این مصوبه البته هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در حال بررسی آن برای رفع ایرادات شورای نگهبان است. اگر مصوبه موردنظر در شورای نگهبان تایید شود، دولت مکلف به اجرای آن است و بنابراین واردات خودرو که از خرداد 97 ممنوع شده، از سر گرفته خواهد شد. این در حالی است که وزارت صمت و دولت راضی به واردات خودرو در مقطع فعلی نیستند و آن را موجب وارد شدن فشار ارزی به کشور و حتی قاچاق ارز می‌دانند. اما پیشنهاد خودرویی دوم به رئیس‌جمهور، ساخت خودروی مشترک با کشورهای همسایه بوده است. نجفی‌منش در این مورد گفت: به رئیس‌جمهور پیشنهاد دادیم در دیدارهای آتی خود با روسای جمهور روسیه و ترکیه، پروژه تولید خودروی مشترک با ایران را مطرح کند. وی درباره این پروژه گفت: هدف این است که با همکاری ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای دارای صنعت خودرو، محصولی مشترک طراحی و ساخته شود و هر کدام بخشی از قطعات موردنیاز را تامین کنند.

اما در نهایت پیشنهاد سوم به رئیس‌جمهور، مساله کمبود نقدینگی و اصلاح ساختار قیمت‌گذاری بوده است. به گفته نجفی‌منش، به رئیس‌جمهور پیشنهاد شده با اصلاح شیوه قیمت‌گذاری، مشکل کمبود نقدینگی در صنایع خودرو و قطعه حل شود، زیرا هر دو صنعت این روزها در شرایط ناپایدار و شکننده‌ای قرار گرفته‌اند. این پیشنهاد در حالی مطرح شده که به نظر می‌رسد دولت برنامه‌های دیگری برای قیمت خودرو دارد و مسائلی مانند آزادسازی و فروش در حاشیه بازار جزو آنها نیست.

آن‌طور که نجفی‌منش می‌گوید، رئیس‌جمهور واکنش خاصی به این پیشنهاد‌ها ارائه نداده و باید منتظر ماند و دید آیا در آینده اقدامی در راستای عملی کردن آن انجام می‌دهد.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مردی پس از 70 سال زندگی در محفظه آهنی از دنیا رفت + عکس