ورود پرندگان مهاجر به خراسان جنوبی و معضل تلف شدن‌های گله‌ای


ورود پرندگان مهاجر به خراسان جنوبی و معضل تلف شدن‌های گله‌ای

رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه اظهار کرد: با سرد شدن هوا و ورود پرندگان مهاجر به مناطق گرمتر، احتمال شیوع و انتقال بیماری‌های طیور در کشور افزایش می‌یابد.

هادی کاووسی، شب گذشته ۳۰ مهر به رسانه‌های گروهی گفت: پرندگان مهاجر عامل اصلی انتقال بیماری به طیور بومی و صنعتی هستند و این شبکه برای کنترل کانون‌های احتمالی آلودگی و به منظور به حداقل رساندن انتقال ویروس به سایر پرندگان، رصد و پایش تالاب‌ها و آبگیرها را با همکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان را در این فصل تشدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی، یکی از مهم‌ترین بیماری‌های منتقله از پرندگان مهاجر را بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور بر شمرد و افزود: پرندگان وحشی و خصوصا پرندگان کنار آبزی در صورت شیوع این بیماری معمولا بدون بروز علائم بالینی ناگهان تلف شده و یا اینکه به عنوان ناقل بیماری به سایر طیور بومی و صنعتی عمل می‌کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه ادامه داد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به شمار می‌رود و درصورت ابتلای طیور صنعتی، تلفات بالا و حتی تا ۱۰۰ درصد گله را در پی دارد.

کاووسی از مردم درخواست کرد: در صورت مشاهده تلفات غیر عادی در پرندگان این موضوع را سریعا به نزدیکترین شبکه دامپزشکی اطلاع رسانی و اصول امنیت زیستی و قرنطینه‌ای را رعایت کنند چراکه انتقال بیماری به وسیله کارگران و ماشین‌آلات موجود در واحدهای پرورش طیور صنعتی قابل انجام است و لذا کنترل ترددها، ضدعفونی کردن تمامی لوازم، ماشین آلات و ادوات مرغداری امری ضروری است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟