توسعه باغ ویلاها و استخرهای تفریحی چالش جدی تامین آب شرب در کاشمر


توسعه باغ ویلاها و استخرهای تفریحی چالش جدی تامین آب شرب در کاشمر

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کاشمر توسعه باغ ویلاها در شهر و روستاها و استخرهایی که برای تفریح در آن‌ احداث می‌شود را یکی از چالش‌های جدی در تامین آب شرب دانست.

سید مهدی عراقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا افزود: تنها منطقه‌ای که شبکه آب‌رسانی اجرا شده و در آن مکان‌ها شاهد ساخت و سازهای باغ ویلاها هستیم، مربوط به بلوار و پشت امامزاده سید مرتضی معروف به کلاته‌بزی و بخشی از حاشیه بلوار جانبازان است.

وی بیان کرد: بسیاری از باغ ویلاهای بلوار سید مرتضی اقدام به گرفتن انشعاب‌های غیر مجاز کرده‌اند و اگر کسی هم انشعاب دارد، مربوط به قوانین گذشته است.

عراقی‌زاده تصریح کرد: کاش در راستای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی از همان ابتدا اداره جهاد کشاورزی جلوی ساخت و ساز ویلاهای غیرمجاز را می‌گرفت. متاسفانه امروز چنین امکانی وجود ندارد دیگر چون هنوز هم کسانی هستند که به طور غیر مجاز اقدام به ویلاسازی می‌کنند.

وی عنوان کرد: ۳۰ درصد انشعاب‌های غیرمجاز شهر کاشمر مربوط به بلوار سیدمرتضی و ۷۰ درصد دیگر در روستاها و دیگر مناطق است.

رواج فرهنگ باغ ویلانشینی در کاشمر

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کاشمر با اشاره به رواج فرهنگ باغ ویلانشینی در کاشمر گفت: اگر چه تمام صاحبان این باغ ویلاها متقاضی آب هستند اما طبق قوانین نمی‌توانیم واگذاری انشعاب داشته باشیم، موارد اندکی است که تعرفه برخی از این باغ‌ها خانگی است که مجوز آن در گذشته صادر شده اما جز اقامتگاه‌های غیردائم به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: برخی روستاها مانند نای و فرشه اقامتگاه‌های غیر دائم دارد که در روزهای پایانی هفته و تعطیلات افرادی از شهر و یا دیگر مناطق به باغ ویلاهایی که در این روستاها احداث کرده‌اند و بسیاری از آن برای تفریح دارای استخر هم هست، می‌روند که این موضوع بر افزایش مصرف آب و فشار به شبکه‌های آب رسانی تأثیر بسیاری دارد.

عراقی‌زاده در همین خصوص از تشکیل تیمی پنج نفره برای شناسایی انشعاب‌های غیر مجاز خبر داد و گفت: به طور میانگین هر روز سه انشعاب غیر مجاز در شهرستان کاشمر شناسایی می‌شود. اگر چه در بالادست روستای نای مجوز ساخت و ساز داده نشده اما شاهد ساخت و سازهای غیر مجازی در این منطقه هستیم.

بیشترین میزان مصرف در بخش کشاورزی

وی در ادامه اظهار کرد: امسال به دلیل کاهش نزولات آسمانی مقداری تامین آب شرب برای شرکت‌های آب و فاضلاب دشوار شده است؛ هر چند باید در صرفه‌جویی و مصرف آب شرب تاکید داشت اما این بخش تنها ۶ درصد منابع زیرزمینی را مصرف می‌کند و ۹۲ درصد دیگر در بخش کشاورزی و باقی در بخش صنعت مصرف می‌شود.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کاشمر با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد و کسی هم به آن توجهی نمی‌کند، تصریح کرد: ۲ دهه از آغاز خشکسالی می‌گذرد و در واقع بحران به جزئی از زندگی ما تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: علی‌رغم اینکه در حال حاضر آب شرب مورد نیاز شهر کاشمر از ۱۹ و روستاها از ۱۶ حلقه چاه تامین می‌شود اما متاسفانه توان تولید با پروانه‌های بهره‌برداری یکی شده است به عنوان مثال اگر مجوز بهره‌برداری چاه‌ها ۷۱۰ لیتر است، اکنون همان میزان را استفاده می‌کنیم.

اداره‌ها، مدارس و اماکن مذهبی هیچ دلسوزی برای صرفه جویی ندارند

عراقی‌زاده در ادامه با تاکید بر اینکه برای صرفه جویی را ابتدا باید از خود اداره‌ها شروع کنیم و در این خصوص تا کنون چندین مکاتبه به خصوص با فرمانداری شهرستان هم داشته‌ایم، بیان کرد: انتظار داریم ادارات شهرستان کاشمر همکاری بیشتری در صرفه جویی آب داشته باشند.

وی با اظهار تأسف از اینکه اداره‌ها، مدارس و اماکن مذهبی صرفه جویی لازم را در مصرف آب ندارند، افزود: به رغم اینکه مدارس تعطیل است اما همچنان فضای سبز را غرق آب می‌کنند. همچنین چون تعرفه آب اماکن مذهبی رایگان است، عمدتا دغدغه‌مندی زیادی برای صرفه جویی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: البته بر اساس اخطاری که به تمام امامزاده‌های داخل شهر داده شده، مصرف خود را تا حدودی کاهش داده‌اند. در حال حاضر عمده مشکل مصرف بی‌رویه آب مربوط به ادارات است. خوشبختانه مردم کاشمر با فرهنگ بالایی که دارند، در مصرف آب صرفه‌جویی لازم را می‌کنند.

مشکل در کم فشاری است

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کاشمر در ادامه عنوان کرد: اگر چه شرمنده مردم هستیم و بارها با ما تماس‌های مکرر می‌گیرند اما در هیچ نقطه از شهر بی‌آبی نداریم اما مشکل شهرستان در کم فشاری است.

وی گفت: اگر چه مخازن آب ذخیره دارد و چاه‌ها به طور مداوم تولید می‌کنند اما به خاطر مصرف بالا شبکه آب رسانی جوابگو نیست و این موجب بروز برخی اعتراض‌ها از سوی مشترکان شده است.

عراقی‌زاده بیان کرد: با اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته و با تصویب آب‌رسانی به روستای گندم‌بر ۱۳ کیلومتر خط انتقال به این روستا کشیده شد اما روستای هندآباد به این دلیل که جزو روستای تحت پوشش آب و فاضلاب نیست، با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها