گیتار بهتر است یا ویولن؟


موسیقی این نوای دلنشین، آرامش دهنده روح و روان است که علاوه بر صدای دلنگیز صیقل دهنده جسم و جان است. یادگیری موسیقی محدود به زمان و مکان نیست در هر زمانی هر فردی که احساس نیاز کند می تواند پا به عرصه موسیقی بگذارد. مهمترین اصل در موسیقی انتخاب ساز مناسب با روحیات هنرجو […] نوشته گیتار بهتر است یا ویولن؟...

گیتار بهتر است یا ویولن؟

موسیقی این نوای دلنشین، آرامش دهنده روح و روان است که علاوه بر صدای دلنگیز صیقل دهنده جسم و جان است. یادگیری موسیقی محدود به زمان و مکان نیست در هر زمانی هر فردی که احساس نیاز کند می تواند پا به عرصه موسیقی بگذارد. مهمترین اصل در موسیقی انتخاب ساز مناسب با روحیات هنرجو است. علاقه به ساز و داشتن پشتکار نواختن سخترین سازها را آسان می کند. اگر در ابتدا راه هستید و بدنبال ساز مناسب برای نواختن هستید به نکات زیر دقت کنید:

علاقه فردی هنرجو بر مبنای روحیات شخصیحوصله و پشتکار فردتوجه به هدف مورد نظر برای نواختن سازشرایط جسمی و فیزیکی نوازندهموقعیت مکانیشرایط مالی

عوامل بالا شاید در نگاه اول بی اهمیت باشد اما در نواختن ساز و یادگیری آن بسیار مهم و حیاتی هستند. بطور مثال اگر هنرجو با ساز خود ارتباط برقرار نکند و علاقه ای به آن نداشته باشد و فقط بر اساس انتخاب دیگران و اصرار آنها به یادگیری بپردازد، برترین اساتید و بهترین امکانات آموزشی نیز نمی توانند از او فردی موفق در نوازندگی بسازند. بنابراین قبل از انتخاب هر سازی تمام جوانب را در نظر بگیرید و سپس بدنبال یادگیری باشید.

دو ساز گیتار و ویولن در بین سازهای غربی علاقه مندان بسیاری در بین هنرجویان ایرانی دارد و طرفداران زیادی برای یادگیری به سمت این دو ساز می روند. انتخاب این دو ساز جذاب یکی از دغدغه هنرجویان است که کدام ساز بهتر است. در این مقاله با این دو ساز مشهور مختصری آشنا می شویم تا شاید بعد از خواندن آن بتوانید با دید وسیع تری ساز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

ساز ویولن

ویولن کوچکترین ساز از خانواده سازهای زهی و آرشه‌ای است که زادگاه آن کشور ایتالیا است. در واقع گاسپارو برتولتی ایتالیایی سازنده این ساز مشهور و محبوب است که امروزه طرفداران زیادی در سر تا سر دنیا دارد. این ساز در عین جذابیت پیچیدگی های خاص و ظرافت های ویژه ای در یادگیری دارد.

برای نواختن، ویولن را معمولا بر روی شانه چپ قرار می دهند و آرشه را در دست راست می گیرند. در واقع ساز ویولن در هنگام نواختن در تماس مستقیم با چانه، شانه و دست چپ است.

کوک سیم‌های ویولن از زیرترین کوک تا بم ترین کوک به ترتیب: می، لا، ر، سل است.

اجزای سازنده ویولن

ویولن دارای ۵۸ قطعه است.

وزن تقریبی آن در حدود ۴۰۰ گرم است و از قسمت های زیر تشکیل شده است.

آرشهدسته یا گردنجعبه رِزونانسخرکگریفسیم گیرسیم ها

با توجه به ساختمان ساز و نحوه ایجاد صدا دو نوع ویولن وجود دارد که به ویولن آکوستیک

و ویولن الکتریک مشهور است.

ویولن سازی که دیگر مختص یک منطقه یا ناحیه نیست و شهرت جهانی دارد از مشهورترین نوازندگان نامی این ساز می توان

آنتونیو ویوالدینیکولو پاگانینی

و از معروف‌ترین نوازندگان ایرانی ویولن

پرویز یاحقیهمایون خرمحبیب الله بدیعیابوالحسن صبااسدالله ملکعلی محجوبی

را نام برد.

کلاس آموزش ویولن موارد زیر به هنرجو آموزش داده می شود.

آشنایی با ساختمان ساز و تئوری موسیقینحوه درست گرفتن ساز از جمله، نحوه صحیح در دست گرفتن آرشهشناخت انکشتان دست و نحوه به کار بردن آنهاتکنیک بکاربردن شست دست راست

ساز گیتار

گیتار از محبوب ترین سازهای غربی است که طرفداران زیادی در ایران دارد. ساز گیتار در همراهی ارکستر جایگاه خاص و ویژه ای دارد. با توجه به انواع گیتار و استفاده آن در سبک های مختلف از جمله پاپ، کلاسیک، راک، جز معمولا ساز اول بیشتر نوازندگان و خوانندگان است. گیتار در واقع سازی زهی است که توسط مضراب یا انگشت نواخته می شود. با توجه به اینکه سیم ها در اثر ارتعاش صدا تولید می کنند گیتار به سازهای گروه کوردوفون یا زه صدا تعلق دارد. این ساز دارای شش سیم است و انواع گوناگونی دارد. ساز گیتار جایگاه ویژه ای در موسیقی غربی دارد.

انواع گیتار عبارتند از

گیتار آکوستیکگیتار برقی یا گیتار الکتریکگیتار کلاسیکگیتار بیس

نوازندگان نامی و مشهور گیتار

بی بی کینگجیمی هندریکسادی ون هیلنچاک بریلیلی افشار

اجزا و ساختمان گیتار

سردسته گیتارخرکگوشی‌هاصفحه پیک گاردسیم هافرت (Fret)خرکدستهصفحه پیک گاردصفحهٔ پشتیصفحهٔ جلوییپیکاپ هافرت بورددریچه خروج صدا

در دوره آموزش گیتار هنرجو موارد زیر را آموزش می بیند

نحوه در دست گرفتن گیتارنحوه اجرای درست قطعه های از نظر ریتم، تیونینگ، تمپوآگوگیک، دینامیک، موزیکالیته و سونوریتهنحوه اجرا روی رپرتوار قطعه های مشهور ایرانی و جهانی گیتارآشنایی با ساختمان گیتار و سیم هااجرای آهنگ های معروفتکنوازی و هم نوازی

بعد از آشنایی با ساختمان و اجزای سازهای ویولن و گیتار، نحوه نواختن و جایگاه این سازها در موسیقی، زمان انتخاب ساز مناسب برای نواختن است. اینکه کدام ساز برای نوازندگی بهتر است؟

ساز گیتار یا ویولن

اگر در ابتدای راه هستید و بدنبال ساز مناسب بین گیتار و ویولن هستید به نکات زیر دقت کنید:

ساز گیتار ساز عامه پسندی است که معمولا ساز اول نوازندگان حرفه ای است.گیتار در بیشتر سبک ها پیشتاز و کاربردی است.یادگیری آن ساده تر از ویولن است.در نواختن ساز گیتار آرشه ای موجود نیست و نوازنده به حالت نشسته ساز را می نوازد.جای نت ها مشخص است.ویولن از دامنه صوتی بسیار خوبی در میان سازهای زهی برخوردار است.ساز ویولن با توجه به پیچیدگی نواختن، مدت زمان بیشتری برای یادگیری احتیاج دارد.نحوه در دست گرفتن ساز ویولن که معمولا بصورت ایستاده است و داشتن موقعیت بدنی مناسب در نواختن ساز بسیار مهم است.آرشه کشی های بدون آکسون در نواختن ویولن که بصورت یکنواخت و کشیده باشد بسیار مهم است.ویولن پرده بندی ندارد و نوازنده از طریق آموزش و ممارست بسیار با کمک قدرت شنوایی نت ها را تشخیص می دهد.اجرای صحیح نت ها برای داشتن صدای دلنشین ضروری است.با توجه به موارد بالا و انتخاب ساز مناسب نوبت به یادگیری ساز دلخواه است.

آموزشگاه موسیقی مناسب

بعد از آشنایی با سازهای ویولن و گیتار، بایدها و نبایدهای هر ساز با انتخاب ساز مناسب با توجه به روحیات فردی و علاقه فرد، انتخاب استاد متبحر که بتواند تمام اصول نوازندگی را بصورت آکادمیک و اصولی با صبر و حوصله به هنرجو بیاموزد، بسیار مهم است.

آموزشگاه موسیقی صدای مهرورزان با کادری مجرب و سابقه درخشان در امر آموزش، آماده هرگونه راهنمایی و مشاوره در مورد انتخاب ساز مناسب، نحوه نواختن و یادگیری در کنا مجموعه توانمند خود می باشد. برای هرگونه مشاوره تخصصی می توانید با مشاوران خبره این مجموعه در تماس باشید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین گلدان پلاستیکی با چند ایده فانتزی، ارزان قیمت و جالب!!