ردپای کرونا در ساوه و زرندیه با 617 فوتی و 35 هزار مبتلا


ردپای کرونا در ساوه و زرندیه با 617 فوتی و 35 هزار مبتلا

ساوه- ایرنا- اوایل اسفند سال 98 نخستین نشانه‌های شیوع کرونا در ساوه و زرندیه ثبت شد و روند پیشروی این ویروس تا امروز سبب ابتلای حدود 35 هزار نفر و جان باختن 617 تن در شهرستان های ساوه و زرندیه شده است.

دکتر «محمود کریمی» سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اعلام این مطلب به ایرنا، اظهار کرد: از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون شهرستان های ساوه و زرندیه چندبار در شرایط قرمز و حتی سیاه قرار گرفتند و اکنون هم زرندیه دارای وضعیت قرمز است.

به گفته او، تا قبل از آغاز فرایند واکسیناسیون، مهمترین علت افزایش شمار مبتلایان و جانباختگان در رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی بود و به دلیل ماهیت صنعتی و فعالیت دست کم ۶۰ هزار کارگر در صنایع این مناطق شاهد این حجم از ابتلا و فوت بودیم.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: اما با آغاز روند واکسیناسیون در اردیبهشت امسال تاکنون تفاوت محسوسی را شاهد هستیم بدین معنا که شمار مبتلایان و جانباختگان در میان افرادی که یک یا دو نوبت واکسن را دریافت کرده اند، کاهشی و در سایر گروه‌های سنی که نسبت به واکسیناسیون توجه چندانی نداشتند، آمار بصورت افزایشی است.

وی گفت: تاکنون افزون بر ۸۰ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان ساوه حداقل یک نوبت واکسن را دریافت کرده اند و از شهروندان درخواست می کنیم که با احساس مسئولیت و دغدغه سلامت خود و سایر افراد جامعه به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند.

‏دکتر محمود کریمی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۷ مبتلا در ساوه و زرندیه با انجام آزمایش های پی سی آر و فوری شناسایی شدند.

وی گفت: در همین مدت ۱۵ مبتلا تحت بستری و مراقبت های درمانی قرار گرفتند و یک نفر هم جان خود را از دست داد.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه مهمترین راهکار برای مهار شیوع کرونا را واکسیناسیون گسترده در کنار رعایت موازین بهداشتی عنوان کرد.

به گفته او شرایط پایدار در حالی ایجاد خواهد شد که دست کم ۸۵ درصد جمعیت هر دو نوبت واکسن را تزریق کنند.

دکتر کریمی افزود: طبق پیش بینی ها و شواهد موجود، پیک ششم نزدیک است و در این پیک افراد واکسن نزده آسیب جدی خواهند دید و تجربه پیک پنجم نشان داد که بیشتر موارد بستری و مرگ در بین این افراد است.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زن