سرشماری حیات وحش خراسان شمالی آغاز شد


سرشماری حیات وحش خراسان شمالی آغاز شد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سرشماری پاییزه حیات وحش در مناطق تحت مدیریت این استان آغاز شد ومحیط بانان به روش مشاهده مستقیم اطلاعات مربوط را ثبت می کنند.

مهدی اله پور روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در اجرای این طرح ۴۵ محیط بان در هشت منطقه استان مشارکت دارند.

وی گفت: سرشماری حیات وحش در سه پارک ملی و چهار منطقه حفاظت شده و یک پناهگاه حیات وحش تحت مدیریت این اداره کل انجام می شود که این طرح از منطقه حفاظت شده و پارک ملی سالوک شروع شده و به تدریج حیات وحش سایر مناطق سرشماری خواهند شد.

اله پور اظهار داشت: با توجه به اقدامات خوبی که در سال‌های اخیر در خصوص تجهیز محیط بانان و پاسگاه‌ها، بالا بردن ضریب حفاظت، فرهنگ‌سازی و برخورد با متخلفان و شکارچیان غیرمجاز انجام شده امید است شاهد افزایش جمعیت گونه‌های جانوری در این مناطق باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در سرشماری حیات وحش میزان افزایش یا کاهش جمعیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مناطق مختلف بررسی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بررسی وضعیت زیستگاه‌ها به منظور شناسایی عوامل تهدید، ارائه راهکار، سیاست گذاری و مدیریت گونه‌های جانوری از اهمیت فراوانی برخوردار است و بر اساس سرشماری می توان با تقویت اقدامات حفاظتی در مناطق و برنامه ریزی مناسب برای افزایش جمعیت و بهبود شرایط زیستی گونه‌های حیات وحش گام های موثر برداشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: این استان دارای گونه های مختلف جانوری است که گونه یوزپلنک آسیایی از نادرترین آن محسوب می شود.

به گزارش ایرنا کل، بز، خرس، پلنگ، قوچ اوریال اصیل ایرانی و آهو از دیگر گونه های جانوری استان خراسان شمالی است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را، که محل زیست پلنگ ها است، مجموعا با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)