کشت پاییزه کلزا در 135 هکتار از اراضی سرخس


کشت پاییزه کلزا در 135 هکتار از اراضی سرخس

مدیر جهاد کشاورزی سرخس از کشت پاییزه کلزا در این شهرستان خبر داد و گفت: تا این لحظه در 135 هکتار از اراضی شهرستان سرخس کلزا کشت شده و هدف این است که با توجه به محدودیت منابع آبی در سال جاری، اقدامات لازم جهت افزایش عملکرد در واحد سطح انجام شود.

محمد علی رهنما در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: شهرستان سرخس یک منطقه‌ گرمسیری است و با توجه به دمای مناسب آن، شرایط بسیار خوبی برای کشت پاییزه فراهم است؛ به طوری که این شهرستان یکی از قطب‌های مهم تولید غلات استان به‌شمار می‌آید. همچنین محصول استراتژیک کلزا از دیگر کشت‌های پاییزه شهرستان سرخس است.

وی اظهار کرد: در سال جاری در راستای حمایت از کشت‌های استراتژیک از جمله کلزا با برگزاری جلسات متعدد و اطلاع رسانی تا این لحظه ۱۳۵ هکتار کلزا در شهرستان کشت شده که از سطح سبز خوبی برخوردار است.

رهنما افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در سال جاری نیز از شرایط بارندگی مناسبی برخوردار نباشیم؛ بنابراین باید تلاش کنیم از همین منابع آبی که در اختیار داریم، بهره‌ مناسبی ببریم تا آنچه را به لحاظ کیفی و کمی از مزارع آبی شهرستان مورد انتظار است، برآورده کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس بیان کرد: سال‌های گذشته حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد اراضی آبی شهرستان به صورت مستقیم از حق‌آبه سد دوستی بهره‌مند می‌شد و با توجه به محدودیت‌های برداشت از طریق چاه‌های کشاورزی، این حق‌آبه کمکی برای جبران خلا رطوبتی و آبیاری مزارع غلات و کلزا بود اما در حال حاضر با توجه به کمبود بارندگی‌ها و کمبود آب سد دوستی، امسال این حق‌آبه به بخش کشاورزی تعلق نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: قطعا خشکسالی اخیر و عدم برخورداری از حق‌آبه سد دوستی بر سطح زیر کشت و میزان عملکرد مزارع ما تاثیر خواهد گذاشت و فقط باید در حد منابع آب که حدود ۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی است، برنامه‌ریزی کنیم.

خشکسالی و گرانی کود و سموم میزان عملکرد کلزا در واحد سطح را کاهش داده است

مدیر جهاد کشاورزی سرخس افزود: متوسط برداشت کلزا در سال‌های گذشته که وضعیت بارندگی بهتر بود، ۲.۵ تا سه تن در هکتار بود ولی سال گذشته علاوه بر خشکسالی به دلیل مشکلات زیرساختی از جمله افزایش قیمت سموم و کود نسبت به گذشته، بسیاری از کشاورزان نتوانستند مدیریت خوبی در مزارع داشته باشند و میزان عملکرد کلزا به ۱.۵ تا ۲ تن در هکتار کاهش پیدا کرد.

رهنما تأکید کرد: برنامه‌ریزی این است که سال جاری روی کیفیت اراضی بیشتر کار کنیم و با برگزاری جلسات متعدد آموزشی در حوزه‌ کاشت، داشت و آموزش مکانیزاسیون ادوات کشاورزی بتوانیم از منابع آب و خاک موجود در شهرستان نهایت بهره را ببریم. همچنین لازم است کشاورزان هم در مرحله کاشت و استفاده از کودها و هم در مرحله‌ داشت و مبارزه‌ با آفات و علف‌های هرز مدیریت بهتری داشته باشند که بتوانیم با افزایش تولید، به عملکرد ۲.۵ تا سه تن در هکتار برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کشاورزان منطقه به کشت کلزا روی آورده‌اند، گفت: یکی از روش‌های بسیار خوب در کشاورزی رعایت تناوب کشت است و کلزا محصولی است که می‌تواند در تناوب با گندم و جو باشد. از طرفی کاه و کلشی که از آن باقی می‌ماند، باعث حاصل‌خیزی خاک می‌شود و حتی در اراضی شور کشت این گیاه باعث از بین رفتن شوری خاک و حاصلخیزی خاک می‌شود همچنین صرفه اقتصادی این گیاه با توجه به هزینه‌های پایین آن نسبت به بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر و قیمت بالای آن از دیگر دلایل استقبال کشاورزان از کاشت این گیاه در منطقه است.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس در رابطه با ایجاد زیرساخت‌های فرآوری کلزا تصریح کرد: در حال حاضر تولید در شهرستان به حدی نیست که کارخانه تصفیه روغن و صنایع وابسته به آن را ایجاد کنیم و فعلا صرفه اقتصادی ندارد و این محصول از کل استان جمع‌آوری شده و به کارخانجاتی که در سطح استان برای فرآوری وجود دارد حمل می‌شود.

وی گفت: کشت پاییزه در سرخس از ۲۵ شهریور ماه با کاشت غلات و کلزا آغاز شد و برخی از اراضی زیر کشت پنبه و ذرت علوفه‌ای است و زمین هنوز آزادسازی نشده که با برداشت این محصولات این اراضی نیز برای کاشت که معمولا ارقام بهاره غلات است، استفاده خواهد شد. بنابراین کاشت پاییزه تا پایان آذر ماه همچنان ادامه دارد.

علاوه بر کشت کلزا بالغ بر ۲۰۰۰دهکتار از اراضی آبی شهرستان سرخس به کشت غلات گندم و جو اختصاص یافته و بیش از ۷۰ تن بذر جو گواهی شده و همچنین بیش از ۳۰۰ تن بذر گواهی‌ شده گندم در سال جاری بین کشاورزان توزیع شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟