نکات جالب درباره نپال که نمی‌دانید


کشور نپال، کشور کوهستان های بلند و مناظر حیرت آور است. همه ما جواب سؤال بلند ترین قله دنیا را در ذهن مان داریم. اورست؛ این قله بلند در رشته کوه های هیمالیا در کشور نپال قرار دارد. علاوه بر طبیعت بکر نپال، فرهنگ مردم خونگرم این کشور و آداب ورسوم بعضاً عجیب و غریب آن ها از دیگر دلایل سفر به کشور نپال است. بهتر است از قبل برای دریافت ویزای خود...

کشور نپال، کشور کوهستان‌های بلند و مناظر حیرت‌آور است. همه‌ ما جواب سؤال بلند‌ترین قله‌ دنیا را در ذهن‌مان داریم. اورست؛ این قله‌ بلند در رشته‌کوه‌های هیمالیا در کشور نپال قرار دارد. علاوه بر طبیعت بکر نپال، فرهنگ مردم خونگرم این کشور و آداب‌ورسوم بعضاً عجیب و غریب آن‌ها از دیگر دلایل سفر به کشور نپال است. بهتر است از قبل برای دریافت ویزای خود اقدام کنید تا در فرودگاه به مشکل برخورد نکنید. می‌توانیم با برنامه‌ریزی و در زمان مناسب به‌راحتی به نپال سرزمین بودا و غنی از مناظر طبیعی بکر سفر کنیم. در این مطلب می‌توانید نپال بیش‌تر بدانید.

تور نپال

نکات جالب درباره نپال که نمی‌دانید

نپال، سرزمینی در میان غول‌ها

کشور نپال در هیمالیا واقع‌شده و ازنظر جغرافیایی توسط مرزهای هند و چین محاصره شده‌ است. برخلاف غول‌های آسیایی یعنی هند در جنوب و چین در شمال، نپال قلمرو کوچکی محسوب می‌شود. اما در همین قلمرو کوچک تنوع طبیعی زیادی وجود دارد که از جلگه‌های مرطوب و جنگلی شروع و به قله‌های بلند و یخی منتهی می‌شود.

نکات جالب درباره نپال که نمی‌دانید

بلندترین قله‌های جهان در کشور نپال

کشور نپال کشور به کشور کوهستانی شناخته می‌شود. ۸ قله از بلند‌ترین قله‌های جهان که به «هشت‌هزارمتری‌ها» معروف‌‌اند، در نپال قرار دارند. اورست بلند‌ترین قله دنیا، با ۸۸۴۸ متر ارتفاع در رأس این قلل مرتفع قرار دارد. همین موضوع نشان‌دهنده‌ی اختلاف ارتفاع زیاد از سطح دریا، در کشور نپال است. قله‌های کانگچنجونگا، لهوتسه، ماکالو، چو ایو، دهالاگیری، ماناسلو و آناپورنا دیگر قله‌های مرتفع نپال هستند.

نکات جالب درباره نپال که نمی‌دانید

عمیق‌ترین دره جهان در نپال

از نپال به‌عنوان کشور بلند‌ترین قله‌های جهان نام‌ بردیم. حالا اگر بگوییم که عمیق‌ترین دره جهان در کشور نپال قرار دارد، تعجب می‌کنید. این‌همه شگفتی در این کشور آن را منحصربه‌فرد کرده است. دره کالی‌گانداکی در نپال توسط رودخانه گانداکی و بین دو قله آناپورنا و دهالاگیری تشکیل‌شده است. کالی گانداکی حدود ۵۵۰۰ متر پایین‌تر از آناپورنا قرار دارد و ازاین‌جهت عمیق‌ترین دره جهان است. از دیگر شگفتی‌های این دره عمیق، وجود فسیل‌های شالیگرام است. این فسیل نمادی از خدای ویشنو در نزد نپالی‌هاست.

نکات جالب درباره نپال که نمی‌دانید

نام نپالی اورست چیست؟

اورست، نامی که به بلندترین قله جهان شناخته‌ می‌شود درواقع نام نپالی آن نیست. در سال ۱۸۶۵ انجمن سلطنتی جغرافیا نام اورست را برای این قله انتخاب کرد. در کشور نپال، قله‌ اورست به نام نپالی ساگامارتا به معنی پیشانی آسمان شناخته می‌شود. همچنین تبتی‌ها قله اورست را کومولانگما به معنی مادر زمین می‌نامند. البته دولت و شهروندان نپال این نام را برای اورست نمی‌پذیرند.

نکات جالب درباره نپال که نمی‌دانید

پایتخت نپال؛ یک دریاچه!

ازنظر زمین‌شناسی و اسطوره‌شناسی گفته می‌شود که کاتماندو، پایتخت نپال، در گذشته‌های دور دریاچه‌ای بزرگ بوده است. در اساطیر کشور نپال روایت می‌شود که خدای مانجوشری در بالای دریاچه کاتماندو پرواز کرد و با شمشیرش این دریاچه را به دو نیم تقسیم کرد. این افسانه می‌گوید که مانجوشری برای توسعه تمدن در این دره آب‌ها را از کاتماندو دور کرد. ازنظر زمین‌شناسی نیز شواهد کافی وجود دریاچه در جغرافیای کاتماندو فعلی را تایید می‌کنند، اما زمین‌شناسان برخلاف اساطیر می‌گویند آب دریاچه به یک‌باره تخلیه نشده و طی دوره ۱۵۰۰۰ ساله دریاچه از بین رفته و تمدن در این منطقه شکل گرفته است.

نکات جالب درباره نپال که نمی‌دانید

نپال، خانه جانوران در خطر انقراض

پارک ملی چیتوان در کشور نپال زیستگاه تعدادی از گونه‌های در حال انقراض است. گونه‌های شگفت‌انگیزی مانند پلنگ برفی، کرگدن آسیایی، ببر بنگال، پیتون هندی، پاندای سرخ و تمساح هندی که گونه‌های در خطر هستند در این پارک ملی محافظت می‌شوند. چیتوان از آخرین پناهگاه‌های ببر بنگال است. در سفر به نپال فرصت تماشای پارک ملی چیتوان را از دست ندهید.

نکات جالب درباره نپال که نمی‌دانید

افسانه یتی، مرد برفی

کشور نپال کشور اساطیر و افسانه‌های گوناگون است. صحبت کردن از این افسانه‌ها بدون دانستن از «یتی» لطفی ندارد. یتی یا مرد برفی موجودی افسانه‌ای است که بسیاری از نپالی‌ها تصور می‌کنند این موجود که بر روی دو پا راه می‌رود در کوه‌های هیمالیا زندگی می‌کند. این افسانه از گذشته بین نپالی‌ها گفته می‌شده به طوری که روایت شده بومی‌ها و کوهنوردها در هوای برفی کوهستان یتی را دیده‌اند. همچنین گفته‌شده یتی به گمشدگان در کوه‌ها کمک می‌کند. به یتی «پاگنده» هم می‌گویند.

نکات جالب درباره نپال که نمی‌دانید

کشوری متعلق به بشریت

بناهای زیادی در سرتاسر دنیا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند و بنا بر قوانین یونسکو، متعلق به کل بشریت هستند. کشور نپال علی‌رغم وسعت کم تعداد زیادی اثر تاریخی و طبیعی در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد. در دره کاتماندو، پایتخت کشور نپال هفت میراث جهانی ثبت‌شده وجود دارد. علاوه بر کاتماندو، پارک ملی چیتوان، معبد پشوپتیناس، پارک ملی ساگارماتا و زیارتگاه لومبینی نیز در فهرست میراث یونسکو ثبت شده‌اند. بنابراین نپال دارای تراکم آثار ثبت شده در یونسکو است که می‌تواند هر علاقمندی را به سمت خود جذب کند.

نکات جالب درباره نپال که نمی‌دانید

تقویم نپالی

تقویم نپالی ویکرم سموت نام دارد که این تقویم شامل هر دو عنصر تقویم قمری و تقویم نجومی است. در تقویم ویکرم سموت هر سال ۳۵۴ روز است. بنابراین سال ۲۰۲۰ میلادی در نپال سال ۲۰۷۶ تقویم ویکرم سموت است. بااینکه تقویم ویکرم سموت تقویم رسمی کشور نپال است، اما تعدادی از مردم از تقویم عادی میلادی در روزمره استفاده می‌کنند.

سفر به کشور نپال و دیدن مناظر شگفت‌انگیز کارت‌پستالی آن، سفری است که هر مسافری را مشعوف می‌کند. سفر به کشور نپال ویزا نمی‌خواهد، این سفر را در فصل بهار از دست ندهید.



1400/08/06 | کد مطلب: 4699
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
نکات جالب درباره نپال که نمی‌دانید
نکات جالب درباره نپال که نمی‌دانید شبنم قزلو
نکات جالب درباره نپال که نمی‌دانید

لیسانس معماری علاقمند به سفر، ادبیات، سینما، تاریخ و هنر



به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی