ورع ملکه نفسانی در انسان است که او را از محرمات پرهیز می‌دهد


 ورع ملکه نفسانی در انسان است که او را از محرمات پرهیز می‌دهد

حجت‌الاسلام آقامیری گفت: ورع یک ملکه نفسانی در انسان ایجاد می‌شود که نسبت به محرمات پرهیز کرده و عقب‌نشینی می‌کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا آقامیری در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: طبق آیات قرآن پیامبر(ص) اسوه نیکو برای امت اسلام است که برای همیشه تاریخ باید نگاه مسلمانان به ایشان باشد.

وی افزود: امیرالمومنین امام علی(ع) فرمودند اگر اهل قبرستان اجازه داشتند با شما صحبت کنند یک کلام می‌گفتند که بهترین توشه در آخرت و قیامت فقط تقوا و پروار کردن از خدا است.

حجت‌الاسلام آقامیری بیان کرد: اگر انسان به روز قیامت اعتقاد داشته باشد از خدا پروا می‌کند و اهل تقوا می‌شود که اگر ادامه دهد اهل ورع می‌شود. با ورع یک ملکه نفسانی در انسان ایجاد می‌شود که نسبت به محرمات پرهیز کرده و عقب‌نشینی می‌کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هرکس پیامبر(ص) را الگوی خود قرار داده همواره خدا را در نزد خود حاضر و ناظر می‌بیند، عنوان کرد: کسی که خود را در محضر الهی احساس ‌کند دیگر معصیت نمی‌کند. امام صادق(ع) می‌فرمایند من فهمیدم که خداوند همه چیز را می‌داند پس حیا کردم که در محضر او مرتکب گناه شوم.

وی با اشاره به این آیه قرآن که تا وقتی پیامبر(ص) در میان مردم هست خداوند آنها را عذاب نمی کند، ابراز کرد: این مساله از زمان رسول الله(ص) تا امروز ادامه داد. تا زمانی که ما به سیره رسول الله(ص) عمل کنیم گویا که پیامبر(ص) در میان ما است اگر رفتار ما نبوی باشد حتماً خداوند ما را از عذاب نخواهد کرد.

حجت‌الاسلام آقامیری درباره اهمیت صلوات بیان کرد: پس از اعتقاد و معرفت نسبت به پیامبر(ص) صلوات فرستادن بر ایشان نزد خداوند بسیار ارزش دارد، پیامبر در این زمینه می فرمایند هرکس برای من یک صلوات بفرستد خداوند ده صلوات به او می فرستد، هر کس ده بار بر من صلوات بفرستد خداوند صد تا صلوات به او می فرستد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه صلوات مانع عذاب الهی می شود، گفت: هرکس هزار بار بر پیامبر(ص) صلوات بفرستد خداوند او را در آتش گرفتار نی‌کند اگر می‌خواهید عافیت داشته باشید صلوات بفرستید. در قیامت نزدیکترین افراد به پیامبر(ص) کسی است که بیشترین صلوات را به او فرستاده باشد.

پایان پیام/487

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

در هر دوره بیست حافظ قرآن در موسسه رسول عصر ثقلین تربیت می شوند