دبیر کنفرانس بین‌المللی اسلامی: تلاشمان رویکرد نرم‌افزارانه به سیره پیامبر(ص) است/ حضور 60 کشور در کنفرانس


دبیر کنفرانس بین‌المللی اسلامی: تلاشمان رویکرد نرم‌افزارانه به سیره پیامبر(ص) است/ حضور 60 کشور در کنفرانس

پیامبر(ص)‌ در دوران خودشان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و ارتباطات میان ملل، الگوهایی بر جای گذاشتند که می‌تواند برای سایر کشورهای اسلامی درس‌آموز باشد.

داود عامری،‌ دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی در نشست خبریِ "کنفرانس بین‌المللی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص)" که صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد، گفت: به نظر می‌رسد تضارب آراء و افکار و نگاهی متضاد میان روابط ما با سایر کشورها به خصوص کشورهای سلطه‌طلب در سطح جهان وجود دارد؛ به این صورت که تلاش‌های فراوانی در راستای ارائه تصویری نامناسبت از ارتباطات کشورهای اسلامی و یا دیپلماسی بین کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد. آنها تلاش کردند نوعی اسلام‌ستیزی در دنیا رواج یابد.

وی افزود: تمام اندیشمندان و متفکران این حوزه می‌دانند که ما در این زمینه دچار چه آسیب‌هایی هستیم و به این نکته توجه دارند که در حوزه روابط اسلامی چه مسائل و چالش‌هایی حاکم است. ما مبتنی بر فرهنگ سلام، میان تمام مسلمانان صلح، دوستی، سلامت و سعادت بشر را طلب می‌کنیم. دیپلیماسی اسلامی همواره به دنبال این سیاست بوده است، لذا تلاش شد با توجه به منویات رهبر انقلاب، یعنی نگاه تحولی به شرایط حال و آینده، نگاه نوینی داشته باشیم که همان نگاه نرم‌افزارانه به سیره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در عرصه‌های اجتماعی و بین‌المللی است.

عامری با اشاره به اینکه امروز روابط میان کشورهای اسلامی و دیگر کشورها نیازمند به یک نگاه، مدل و تصویری روشن است، افزود: به نظر می‌رسد بهترین الگو و نقشه‌ای که می‌توانیم برای این نوع روابط تهیه کنیم، نگاهی مبتنی بر دیپلماسی اسلامی و یا مبتنی بر سیره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است. حضرت در دوران خودشان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و ارتباطات میان ملل، الگوهایی بر جای گذاشتند که می‌تواند برای سایر کشورهای اسلامی درس‌آموز باشد؛ پس تلاش شد با محورهای مختلف کار را پیش بگیریم.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی ادامه داد: از کنفرانس گذشته تا کنون توفیق داشتیم کارهای مطالعاتی و برخی سیمنارهای منطقه‌ای را برگزار کنیم تا به این ترتیب زمینه ارتباط مطالعاتی با نخبگان جهان اسلام فراهم شود. خوشبختانه در این راستا دستاوردهایی داشتیم. اول اینکه ما امروز توانستیم جمع وسیعی از اندیشمندان اسلام را با خود همراه کنیم. دوم اینکه دبیرخانه کنفرانس با مشارکت نزدیک به 60 نفر از متفکران و اهل قلم از جهان اسلام، توانستیم اولین کتاب دیپلماسی اسلامی را گردآوری کنیم. در این کتاب تلاش کردیم با استفاده از آرای مسلمانان و برخی اندیشمندان و متفکران، در حوزه دیپلماسی اسلامی، آن دست از نکاتی را برشماریم که می‌تواند زمینه‌های ابتدایی برای مطالعات دیپلماسی اسلامی را فراهم کند و یا به داده‌هایی دست یابیم که منجر به نزدیکی به ایده‌های دیپلماسی اسلامی می‌شود.

عامری افزود: نکته دومی که لازم می‌دانم به آن اشاره کنم، اهمیت روز مبعث رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است. این روز باید به عنوان برترین روز تاریخ شمرده شود، اما متأسفانه هم در کشورهای اسلامی و هم در مراکز فرهنگی خود اهتمام کمی به پاسداشت این روز داشتیم؛ لذا لازم است این روز به عنوان برترین روز تاریخ خلقت معرفی شود.

وی ادامه داد: در این راستا فراخوانی منتشرشد و در اختیار نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام قرار گرفت تا مبتنی بر محورهای کنفرانس آرای خود را ارسال کنند. ما در این کنفراس تلاش داریم اگر شرایط بیماری کرونا بهتر شد، به صورت حضوری برگزار کنیم. تاکنون نزدیک به 60 کشور در این کنفرانس اعلام آمادگی کردند. خوشبختانه دستگاه دیپلماسی همکاری خوبی دارند و امیدواریم بتوانیم با کمک دستگاه‌های مختلف گام مناسبی داریم.

عامری با اشاره به اهداف "کنفرانس بین‌المللی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص)" گفت: مطالعات نشان می‌دهد تاکنون به برخی ابعاد شخصیتی و مدیریتی و رفتار نرم‌افزارانه پیامبر اسلام کمتر پرداختیم، اما به نظر می‌رسد این کنفرانس فرصت خوبی خواهد بود تا در این زمینه واکاوی خوبی انجام دهیم تا بگوییم اسلام، مبتنی بر قدرت نرم خود توانسته صاحب پیام‌های جهانی باشد؛ در کنار این مسئله نیاز است مطالعات تطبیقی را در راستای چارچوب‌هایی که در دیپلیماسی امروز مورد نیاز است،‌ سامان دهیم و و یا از ایده‌هایی نو استفاده کنیم؛ مثلاً با مطالعه آراء و نگاه پیامبر (ص) به این نتیجه رسیدیم عنصر عدالت در ارتباطات بین‌المللی و اجتماعی پررنگ بود؛ همچنان که امروز عدالت، عنصر مفقوده در عصر کنونی است. هر اندازه بتوانیم عنصر عدالت را نهادینه کنیم، به آرامش جهانی که مبتنی بر خواست همگانی است دست خواهیم یافت.

وی افزود: از سوی دیگر ما شاهد دین‌ستیزی و پیامبرستیزی و توهین مقدسات در سطح جهان هستیم که این امر، مطلوب هیچ‌کدام از ادیان و ملت‌ها نیست. پس لازم است آسیب‌ها علت‌شناسی و آرای اسلامی به خوبی تبیین شوند تا بتوانیم راهکارهایی را در این رابطه پیدا کنیم.

عامری هدف دیگر کنفرانس را سالم‌سازیِ سطح ارتباطات و ارائه اندیشه‌ها و دیدگاه‌های اسلامی معرفی کرد و گفت: با این کار تصویر غلطی که برخی کشورها و جریان‌های توطئه‌گر در راستای اهداف تفرقه‌آمیز خود به جهان مخابره می‌کنند، از میان خواهد رفت. اگر اصل اخوت و برادری مسلمانان به خوبی تبیین شود و مسلمانان تلاش کنند در این راستا گام بردارند، کنفرانس به نتیجه مطلوب دست خواهد یافت.

وی افزود: برای پیشبرد اهداف کنفرانس، بین دانشمندان جهان اسلام جستجو و آنها را دعوت به همکاری کردیم. همچنین از بین سازمان‌های مردم‌نهاد مسلمان فراخوان زدیم و افرادی از بین این مجموعه‌ها اعلان همکاری کردند. در کنار این مسئله برای اینکه بتوانیم یافته‌های این کنفرانس را در حوزه‌های هنجارسازی وارد کنیم، لازم دانستیم دستگاه‌های بین‌المللی در کشورهای مختلف را به یاری بطلبیم.

عامری با اشاره به برنامه‌های جانبی کنفرانس گفت: در ماه اسفند و ایام مبعث، نمایشگاه آثار گرافیکی و عکس جشنواره "سلام" در تهران برپا می‌شود. مراسم گرامیداشت مرحوم آیت‌الله تسخیری که به عنوان رئیس هیئت امنای مجمع جهانی صلح بودند و جمعی از نخبگان و اندیشمندان اسلامی در دستور کار است.

انتهای‌پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی