بحران کاهش منابع آبی خراسان شمالی در سال آینده دور از انتظار نیست


بحران کاهش منابع آبی خراسان شمالی در سال آینده دور از انتظار نیست

بجنورد- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: به علت کاهش شدید بارندگی در سال گذشته و امسال، بحران کاهش منابع آب در سال آینده دور از انتظار نیست.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی این شرکت مهندس سید عقیل مرتضوی در نشست شورای حفاظت منابع آب استان گفت: سال آبی سختی را پیش رو داریم و تمامی دستگاه های متولی از هم اکنون باید به فکر مدیریت منابع آب و مواجهه با شرایط سخت باشند.

وی افزود: باید بپذیریم در شرایط تغییر اقلیم قرار داریم و باید فرهنگ مصرف آب در زندگی را در سازگاری با شرایط موجود تغییر دهیم.

وی تاکید کرد: پیش بینی ها حکایت از ادامه کاهش بارندگی دارد و از اکنون باید با فرهنگ سازی مدیریت مصرف و استفاده بهینه از منابع آب و مدیریت کشت برای عبور از شرایط بحران آماده باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اظهار داشت: ورودی آب به سدهای استان در سال آبی گذشته (مهرماه ۱۳۹۹ تا مهرماه ۱۴۰۰) حدود ۶۰ درصد و میزان آب ذخیره شده در پشت سدهای استان در این مدت ۴۰ درصد کاهش داشته و اکنون، تنها ۲۷ درصد از ظرفیت مخازن سدهای استان آب دارند.

مرتضوی میزان مصرف آب در استان را در شرایط کنونی ۹۸۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در افق ۱۴۰۵ این نیاز به یک هزار و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب می رسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: توسعه استان خراسان شمالی بر مبنای کشاورزی است و اگر کشاورزی استان آسیب ببیند پیامدها و تبعات تنش های آن صرفا محدود به تنشهای اجتماعی نخواهد بود.

غلامرضا هوایی به اهمیت شناخت منابع آّب جایگزین برای شرایط حاد اشاره کرد و افزود: بحث آب بسیار جدی است و برای شرایط حاد خشکسالی باید پیش بینی و برنامه از پیش تعیین شده داشته باشیم.

در این نشست، بر استفاده از پساب در سایر بخش ها و جایگزینی با آب خام صنایع، تاکید و مقرر شد دستگاه های متولی در اسرع وقت موضوع را پیگیری و اقدامات قانونی را به عمل آورند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا