خط بطلان باران بر هشدار خشکی تالاب انزلی


خط بطلان باران بر هشدار خشکی تالاب انزلی

رشت – ایرنا – کاهش چشمگیر سطح آب تالاب انزلی از سال گذشته دغدغه مندان محیط زیست را نگران خشکی این زیست بوم طبیعی کرده بود، نگرانی که بارش باران های اخیر آن را خط کشید و امروز این تالاب از نظر میزان آبگیری در شرایطی امیدوارکننده قرار دارد.

به گزارش ایرنا اسفند ماه ۹۹ بود که خبر کاهش چشمگیر آب تالاب انزلی هم رسانی می شد و این کاهش چشمگیر و موج شکن انزلی زنگ خطری برای خشک شدن این تالاب بود؛ عکس های خبری و سخنان کارشناسان زیست محیطی نیز مدتی است نشان از کم نفسی تالاب انزلی در اثر خشک شدن و دیگر مخاطرات چون هجوم گیاه مهاجم سنبل آبی و ورود فاضلاب دارد.
امروز پانزدهم آبانماه اما مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست گیلان از آبگیری تالاب انزلی خبر داد و گفت: شکل و وسعت تالاب انزلی به همراه حوزه آبخیز وسیع و رودخانه‌های منتهی به آن سبب شده تا به واسطه بارش‌های پائیزی در هفته‌های اخیر حجم زیادی آب وارد تالاب شود به طوری که پایه‌های پل چوبی آبکنار از آب بیرون زده و خشکی زیر آن که در تابستان اخیر به عنوان نماد خشکی تالاب در رسانه‌ها معرفی شده بود، مملو از آب شده است.
ساسان کفایی افزود: پناهگاه حیات وحش‌ چوکام در منتهی‌الیه شرق تالاب به طور کامل آبگیری شده و حتی علفزارهای منتهی به آن غرق در آب است و سطح آب در برخی مناطق همچون جزیره میان‌پشته و خزر ویلا به هم ترازی خشکی رسیده است.
وی گفت: هم اکنون جلوه‌ای زیبا از یک تالاب در منطقه قابل رویت می‌باشد و فعالیت‌های حفاظتی، گردشگری و ماهیگیری در تالاب در حال انجام است.
کفایی افزود: اگرچه با توجه به کاهش سطح تراز آب دریا نسبت به تالاب، آب تالاب به تدریج در حال خروج از محل موج‌شکن بنادر و دریانوردی به دریا می‌باشد اما با توجه به حجم آب ورودی از رودخانه‌ها، حداقل طی هفته‌های آینده حتی در صورت عدم بارش نزولات آسمانی، سطح آب و عمق تالاب کاهش چشمگیری نخواهد یافت.

برنامه ریزی برای مدیریت رسوب آبخیز تالاب
مدیرکل محیط زیست گیلان بیان کرد: اگرچه ورود این مقدار آب از حوزه آبخیز، جان دوباره‌ای به تالاب انزلی بخشیده و بارش این مقدار باران از جمله مزایای این تالاب و منطقه است اما همین مقدار آب به همراه خود، مقدار زیادی رسوب وارد تالاب می‌کند که بخشی از طریق رودخانه‌های جاری در تالاب به محل حوضچه آرامش بنادر و دریانوردی و سپس به دریا می‌ریزد و بخشی نیز در نقاط مختلف از جمله حوزه سیاه‌کشیم و انتهاء غرب تالاب رسوب می‌کنند.
بر اساس این گزارش از روابط عمومی محیط زیست گیلان کفایی گفت: شایسته است، متولیان امر نسبت به انجام برنامه‌های آبخیزداری و کنترل و مدیریت رسوب در حوزه وسیع آبخیز تالاب (ارتفاعات کوهستانی و جنگلی و رودخانه‌ها) اقدامات لازم را مبذول دارند که در همین راستا جلسات زیر کمیته‌های فنی مدیریت تالاب انزلی در حال برگزاری است.
انتشار این خبر اگر چه در میان اخبار ناخوش احوال تالاب انزلی خوش خبر محسوب می شود اما کارشناسان معتقدند این آبگیری مقطعی است.

احتمال مقطعی بودن شرایط امیدوارکننده
مدیر پژوهشکده حوزه آبی دریای خزر دانشگاه گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع کم عمق شدن و خشک شدن بخش هایی از تالاب انزلی به سه موضوع، کاهش تراز سطح آب دریا، اثرمنفی توسعه اسکله بندر بر کاهش سرعت جریان آب خروجی و در نتیجه افزایش رسوب گذاری در تالاب و نیز افزایش میزان تولید لجن آلی ناشی از ورود حجم زیادی از فاضلاب ها و پساب ها به آن بر می گردد.
مهدی اسماعیلی ورکی افزود: بنابراین در دوره پرآبی رودخانه ها، به جهت افزایش جریان ورودی به تالاب و برقرار اختلاف تراز بیشتر ناشی از بیشتر بودن جریان ورودی نسبت به ظرفیت خروجی از تالاب، سطح آب در آن افزایش می یابد و به تدریج مجددا به وضعیت قبلی بر می گردد.
تالاب انزلی با ۵۲ گونه انواع ماهی، صدها گونه گیاهی و اکوسیستم کم نظیر در محدوده ۲۰ هزار هکتاری یکی از زیست ‌بوم‌های ارزشمند جهان است که از سال ۱۳۵۴(۱۹۷۵میلادی) در کنوانسیون بین المللی رامسر به ثبت رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه