شکار پرندگان مهاجر در تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس ممنوع شد


شکار پرندگان مهاجر در تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس ممنوع شد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: شکار پرندگان مهاجر برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و رعایت محدودیت‌های ستاد ملی کرونا، برای دومین سال متوالی در زیستگاه‌های آبی شهرستان از جمله تالاب‌های بین المللی آلماگل، آلاگل و آجی‌گل ممنوع شد.

احمد احمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پرندگان مهاجر هر ساله با سرد شدن هوا بعد از پیمودن هزاران کیلومتر در اواسط پاییز از مناطق سردسیر سیبری برای زمستان‌گذرانی وارد تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس می‌شوند.

وی با اشاره به صدور هرساله پروانه شکار پرندگان مهاجر آبزی از اواخر آذر تا پایان بهمن در سه تالاب بین المللی آلماگل، آلاگل و آجی‌گل گنبدکاووس گفت که از سال گذشته باتوجه به شرایط کرونایی و مشاهده موارد مثبت از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی تالاب‌های کشور، هیچ پروانه شکاری در شهرستان صادر نشده بود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس افزود: میزان مراقبت و حفاظت از زیستگاه‌های آبی گنبدکاووس در فصل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بیشتر می‌شود و محیط بانان مستقر در محیط‌بانی آلاگل به صورت شبانه‌روزی با استفاده از خودرو، موتورسیکلت، قایق موتوری و پای پیاده منطقه را پایش می‌کنند.

سرمای هوای مناطق سردسیر سیبری روسیه امسال نیز از اوایل آبان پرندگان مهاجر را برای زمستان‌گذرانی به تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس کشاند و "خوتکا و چنگر" از نخستین پرندگان مهاجر قابل مشاهده در منطقه هستند و سایر گونه‌ها مانند انواع اردک‌ (سرسبز، سرحنایی، ارده‌ای، تاج‌دار و فیلوش)، پرستوها، آبچلیک‌ها، پلیکان، قو، غاز خاکستری، فلامینگو، حواصیل و باکلان به تناسب موقعیت آب و هوایی در فصل پاییز برای زمستان گذرانی وارد زیستگاه‌های آبی شهرستان می‌شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس با بیان اینکه در سرشماری سال گذشته حدود ۷۰ هزار قطعه انواع پرنده مهاجر وارد زیستگاه‌های آبی شهرستان شدند، گفت: کاهش نزولات جوی و افزایش دمای هوای امسال باعث پایین آمدن سطح آب تالاب‌های شهرستان شد که به طور قطع این وضعیت بر میزان ورودی جمعیت پرندگان مهاجر تاثیر منفی خواهد گذاشت.

گلستان ۲۲ زیستگاه مهم برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی دارد که هشت مورد شامل سه تالاب بین المللی "آلماگل، آلاگل و آجی گل"، دریاچه شور، آبندان‌های آب گشت، سد دانشمند، سد گلستان و آبندان‌های اینچه برون در شهرستان گنبدکاووس واقع است.

سه تالاب بین‌المللی واقع در ناحیه شمالی و مرزی گنبدکاووس با عمق تقریبی ۲ تا چهار متر، در مجموع حدود سه هزار هکتار مساحت دارند که در این بین تالاب آلاگل حدود ۲ هزارو ۵۰۰ هکتار، تالاب آلماگل حدود ۳۰۰ هکتار و تالاب آجی گل حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارند.

این سه تالاب گنبدکاووس در دوم فوریه ۱۹۷۱ میلادی برابر با ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ باحضور نمایندگانی از ۱۸ کشور در شهر رامسر استان مازندران و انعقاد معاهده‌ای جهانی که سال‌ها بعد به کنوانسیون رامسر مشهور شد، اهمیتی بین‌المللی یافتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات