20 میلیارد ریال برای بهسازی قدیمی‌ترین کتابخانه مهریز نیاز است


20 میلیارد ریال برای بهسازی قدیمی‌ترین کتابخانه مهریز نیاز است

یزد- ایرنا- رییس اداره کتابخانه‌های عمومی مهریز گفت: بهسازی و تجهیز قدیمی‌ترین کتابخانه این شهرستان با 55 سال قدمت به 20 میلیارد ریال بودجه نیاز دارد.

سعید قریشی روز شنبه در آستانه هفته کتاب جمموری اسلامی ایران ( ۲۴ آبان تا اول آذر ) در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: برای بهسازی این بنای فرهنگی به همکاری مسئولان به خصوص خیران منطقه نیاز است .

وی ادامه داد: این کتابخانه که به نام امام‌هادی (ع) شناخته می شود، در زمینی به وسعت ۲ هزار مترمربع و با زیربنای ۷۸۰ مترمربع در شهرک شهید رجایی برای استفاده افراد علاقه مند به مطالعه کتاب فعال است .

این مسول فرهنگی اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۲ باب کتابخانه عمومی در شهرستان وجود دارد که پنج باب آن در روستاهای بخش مرکزی دایر است .

قریشی با بیان اینکه تمامی کتابخانه‌های روستایی با همت و همکاری خیران منطقه ساخته شد، اظهار کرد: باید فرهنگ ساخت کتابخانه‌ عمومیو کمک به توسعه فضای فرهنگ مطالعه روز به روز گسترش یابد.

وی گفت: انتظار داریم همانطوریکه در روستاها، خیران برای ساخت کتابخانه همکاری دارند این وضعیت با کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی در شهر صورت گیرد.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی مهریز بیان کرد: بودجه امسال این اداره در مجموع حدود سه میلیارد ریال است که صرف امور مختلف به خصوص خرید تجهیزات می‌شود که این مبلغ کافی نیست.

به گفته وی ۲۰ کتابدار با این اداره در راستای اهداف مرتبط همکاری دارند و وسعت کتابخانه‌های زیرپوشش ۱۴ هزار و ۶۳۱ مترمربع و زیربنای آنها چهار هزار و ۹۴۷ مترمربع است.

20 میلیارد ریال برای بهسازی قدیمی‌ترین کتابخانه مهریز نیاز است

وی اهم برنامه‌های بزرگداشت هفته کتاب را برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، تجلیل، برگزاری مسابقه و گارگاه‌های فرهنگی هنری و ترویج فرهنگ مطالعه در فضای مجازی و حقیقی ذکر کرد.

به گفته این مسئول سال ۱۳۹۹ در مجموع ۲ میلیارد ریال که نیمی از آن بودجه دولتی و بقیه کمک‌های مردمی بود صرف توسعه فضا، فعالیت کتابخانه‌ها و فرهنگ مطالعه در این شهرستان شد.

قریشی افزود: این کمک‌ها صرف تکمیل و تجهیز کتابخانه‌ها، برگزاری مسابقه کتابخوانی ،تهیه و توزیع محصول فرهنگی در حوزه شهری و مناطق روستایی شد.

وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا نسبت به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و جلسه در خصوص گسترش فرهنگ مطالعه با استفاده از فضای مجازی و رسانه‌های گروهی در شهرستان اقدام شد.

هم‌اکنون ۱۲۰ هزار نسخه کتاب در موضوع‌های مختلف در کتابخانه‌های زیرپوشش، بخش کودک و نوجوان برای استفاده و دسترسی راحت حدود ۶ هزار عضو و سایر علاقه‌مندان در کتابخانه های مهریز موجود است و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

یزد با ۱۱۱ باب کتابخانه عمومی شامل ۹۶ مورد کتابخانه نهادی روستایی و شهری و ۱۵ باب کتابخانه مشارکتی به نسبت جمعیت در جایگاه نخست کشوری قرار دارد و در کتابخانه‌های عمومی استان با حدود ۹۷ هزار نفر عضو افزون بر ۲ میلیون نسخه کتاب موجود است.

استان یزد یک ‌میلیون و ۲۳۴ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


70 عکس صبح بخیر انگیزشی با جملات مثبت و امید بخش