وحدت در اندیشه امام خمینی (ره) به عنوان یک مساله استراتژیک مطرح است


وحدت در اندیشه امام خمینی (ره) به عنوان یک مساله استراتژیک مطرح است

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی با بیان اینکه امام خمینی (ره) وحدت را به عنوان یک مساله استراتژیک مطرح کردند، گفت: برای پیگیری وحدت در جهان اسلام سلسله موانعی وجود دارد که باید با درایت و برنامه ریزی مرتفع شوند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «محمدجواد ابوالقاسمی» در نشست تخصصی «سطوح و مراتب وحدت مسلمانان» که عصر 23 آبان در فضای مجازی برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه جبهه باطل یک ملت واحد هستند، وحدت برای آنها خیلی راحت است.

عضو هیات علمی بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه راه رسیدن به وحدت در دنیای اسلام بس طولانی است، افزود: در عرصه وحدت پیشرفت های زیادی داشته ایم و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی با اطاعت از امام خمینی (ره) در مسیر وحدت گام برداشته ایم و رهبر معظم انقلاب اسلامی، تداوم بخش راه ایشان بوده اند.

وی با بیان اینکه در پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) وحدت را به عنوان یک مساله استراتژیک مطرح کردند، خاطرنشان کرد: برای پیگیری وحدت در جهان اسلام سلسله موانعی وجود دارد که باید با درایت و برنامه ریزی مرتفع شوند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی تصریح کرد: موانع اخلاقی نظیر خودبینی، تحجر، خشونت و افراطی گری از ایجاد وحدت جلوگیری می کند چراکه برخی مسلمانان خود را مفصر منحصر دین می دانند و هر که را با آنها شریک و همراه نباشد، طرد می کنند.

وی، جهالت به حقایق اسلام، اهداف بعثت نبوی، عدم درک قرآن و عدم درک درست از مذاهب دیگر را دومین مانع بر سر راه وحدت جهان اسلام برشمرد و گفت: جهالت و عدم آگاهی باعث قضاوت های نابجا می شود و به دنبال آن رفتارهای نابخردانه از افراد سر می زند.

عضو هیات علمی بعثه مقام معظم رهبری افزود: عصبیت جاهلانه و دل بستگی غیرمنطقی و پیروی متعصبانه از بزرگان خود باعث فروکاسته شدن روحیه حقیقت جویی خواهد شد.

وی ادامه داد: بی اعتنایی، بی اعتقادی و هیچ انگاشتن اعتقادات و باورهای مذهبی دیگران که نشات گرفته از سه عامل فوق است، فرد را از دایره عدالت و انصاف خارج می کند و به عناد و لجبازی تبدیل می نماید.

سلسله موانع خارجی از جمله موانع سیاسی مولفه دیگری در عدم شکل گیری وحدت بود که از سوی حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی مطرح شد. به عقیده عضو هیات علمی بعثه مقام معظم رهبری، دشمنان خانگی بیشترین ضرر را به اسلام وارد می کنند و کارشان اختلاف پراکنی است.

وی با بیان اینکه دشمنان خانگی با استفاده از رسانه ها برای دشمن و گروه های رقیب ایدئولوژی تولید می کنند، خاطرنشان کرد: فرقه گرایی افراطی، ملی گرایی افراطی، به بن بست کشیده شدن اصلاحات، قداست زدایی از دیگر مسائل و چالش های پیش روی وحدت اسلامی است.

عضو هیات علمی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به راهکارهای ایجاد وحدت اسلامی گفت: فرهنگ سازی توحید و نهادینه کردن فکر وحدت در جامعه، الگو قرار دادن ائمه اطهار (ع) و رهبران مذاهب از جمله راهکارهای ایجاد وحدت است.

وی تصریح کرد: ضرورت موضع گیری هماهنگ در مقابل دشمنان اسلام، برخورد محترمانه با اختلافات، بی حرمتی نکردن به مقدسات دیگران، به رسمیت شناختن مذاهب اسلامی معتبر و آزادی عمل در انجام احکام شرعی، رعایت آداب اختلاف، مناظره هدفمند، اهتمام علمای اسلام به ترویج شیوه اعتدال و میانه روی و تاکید بر عدم مسئولیت پذیری مذاهب در برابر کارهای اشتباهی که پیروان آنها انجام می دهند، از دیگر راهکارهای تقویت وحدت در جهان اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: انحصار صدور فتوا در اختیار کسانی باشد که در شناخت کتاب خدا استنباط کافی داشته باشد و به زمان و مسائل روز آگاه باشند.

پایان پیام/47

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


انتصاب مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی سازمان اوقاف و امور خیریه