در هرندی چه می‌گذرد؟


در هرندی چه می‌گذرد؟

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه، در محله هرندی با 24 هزار نفر جمعیت، روزانه هشت هزار معتاد تردد می‌کند، مدعی شد: در خیابان‌ها، کوچه‌ها، خانه‌های مخروبه و متروکه و زمین‌های بی‌دفاع و رهاشده این محله، معتادان به راحتی و پرتعداد در حال استعمال مواد مخدر هستند.

به گزارش ایرنا، ناصر امانی روز سه‌شنبه در جریان بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود افزود: در دوره ای که طرح انضباط اجتماعی اجرا می شد پلاک های محله هرندی به سه دسته قرمز، نارنجی و زرد تقسیم شد و پلاک های قرمز باید کامل تخریب می شد.

وی ادامه داد: به گفته اهالی این محله، بیش از ۵۰۰ قطعه زمینی از تخریب خانه‌های پلاک قرمز باقی مانده که بخشی از آنها توسط شهرداری تملک و رها شده‌ است.

امانی با بیان اینکه کاروانسرای شیشه‌بران در مرکز محله هرندی که به تملک شهرداری درآمده همچنان با درب های بسته رها شده است، گفت: درباره آنچه در درون محوطه و غرفه های تخریب شده آن می گذرد سخنی نمی گویم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با طرح این ادعا که "خانه‌های مجردی کارشان سکه است و بدون هیچ مانعی به کار خود ادامه می دهند"، تاکید کرد: "برخی از مراکز با عنوان محل فروش ضایعات، این اقلام را با مواد مخدر مبادله می کنند.

امانی اضافه کرد: وقتی پدیده‌های اجتماعی را ریشه‌یابی نمی‌کنیم و راه‌ حل‌ های موقت برای دردهای تاریخی و مزمن تجویز می‌کنیم نه تنها مشکل حل نمی شود بلکه با فریب خود دچار غفلت می شویم.

به گفته وی، مردم با ذکر نام مالک و شماره پلاک، آدرس خانه‌هایی که مواد مخدر در آنها توزیع می‌شود را اعلام می کنند اما حاضر نیستند با متولیان امر به خانه مورد نظر بیایند چراکه آنان از سوی مجرمان مورد تهدید قرار می گیرند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه خانه‌هایی که پلمپ شده بودند دوباره باز شده و افراد فعالیت خود را مغرورانه از سر گرفتند، خاطرنشان کرد: بارها معتادان جمع آوری و به گرمخانه ها تحویل شده اند اما چند روز بعد آنها باز می گردند و به شدت از عملکرد و تبعات گرمخانه محله ناراحت و عصبانی هستند و با کلماتی غیرقابل بیان از آن یاد می‌کنند.

امانی ضمن عذرخواهی از همه سازمان ها، موسسه ها و انجمن های فعال در این محله، معتقد است که تاکنون هیچ اثری از بهبود آسیب های اجتماعی در این محله مشاهده نکرده ام.

وی با بیان اینکه تاکنون میلیاردها تومان پول با عناوین مختلف برای بهبود شرایط این محله هزینه شده است، ادامه داد: توزیع غذای گرم و بسته‌های معیشتی و بهداشتی درد مردم این محله را دوا نمی کند.

عضو شورای شهر تهران گفت: چند سالی است که نام محله هرندی بر سر زبان‌ها است و به ظاهر از گمنامی و فراموشی خارج شده و مسائل و مشکلات این محله به اطلاع مسئولان کشور رسیده است.

امانی با بیان اینکه بارها شورای چهارم و پنجم، شهرداران تهران از سال ۹۲ تاکنون، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مقامات از این محله بازدید و با اظهار تاسف تحت تاثیر قرار گرفته اند و قول‌هایی داده اند، یادآور شد: با تشکیل ستادها و قرارگاه‌ها اقداماتی برای رفع معضلات اجتماعی محله هرندی انجام شده است.

وی ادامه داد: به گفته معتمدان محله و فعالان اجتماعی مستقل، اکنون حدود ۱۸۰ انجمن در این محله فعال است تا آن را از این وضعیت که طی چند دهه گذشته به آن مبتلا شده نجات دهند؛ اما آنچه بنده به عنوان نماینده مردم تهران در شورای اسلامی شهر از نزدیک مشاهده کرده ام و از زبان ساکنان شنیده ام قابل باور نیست.

امانی اضافه کرد: در مرکز شهر تهران یک محله اصیل، مذهبی و انقلابی که شهدای بزرگواری همچون شهید هرندی، حاج طیب رضایی و علمای بزرگی چون رجبعلی نکوگویان و ده‌ها شخصیت ارزشمند دیگر در آن متولد شده و زندگی کرده‌اند و هنوز میراث مادی و معنوی آنان در کوچه‌ها و معابر آن نقش بسته است، به سرنوشتی دچار شده که هر کس در توانش بوده اینجا را ترک کرده است.

سکونت ۶۰ درصد از ابتاع غیرایرانی در محله هرندی

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ۶۰ درصد از ساکنان محله هرندی را مهاجران غیرایرانی تشکیل می‌دهد که به گفته مردم در سه ماهه اخیر تعداد آنها به شکل قابل توجهی افزایش یافته است، گفت: این افراد از شهرهایی همچون کابل، حرات و قندهار با در دست داشتن آدرس محله و کوچه محلات هرندی، به آنجا می آیند.

امانی با تاکید بر اینکه اولین خواسته ساکنان این محله برخلاف دیگر مردم جهان که تامین زیرساخت الویت آنها است، تامین امنیت است، اذعان داشت: برخلاف محله های محروم سابق، مردم در اینجا دغدغه بافت فرسوده و ساخت و ساز غیرمجاز که البته در حال انجام است، فضای سبز، زمین چمن، کتابخانه و مرکز درمانی و بهداشتی و در مجموع سرانه های هفتگانه شهری را که البته نیاز دارند، نداشتند.

وی افزود: مثلث شوم توزیع کنندگان مواد مخدر، سارقان و معتادان همه محله را احاطه کرده است و درب هر خانه‌ای رفتم، وارد هر مغازه یا کارگاهی که شدم و از هر رهگذری پرسیدم، یک جمله تکراری شنیدم که دیشب از منزل، مغازه و کارگاه من سرقت شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طرح تفصیلی و کاربری‌های محله هرندی باید دوباره طراحی شود، گفت: بازگرداندن سکونت به این محله سهل و ممتنع است و همانگونه که گفته شد مردم بومی، مذهبی و اصیل در حال کوچ و مهاجرت از این محله هستند.

امانی با بیان اینکه ساختمان‌های شهرداری که برای اسکان و جا به جایی مردم پی ریزی شده سال ها است اسکلت آن زیر باد و باران است، یادآور شد: شهرداری تهران برای این محله باید ساختاری ویژه متناسب با شرایط کالبدی، فرهنگی، زیستی و امنیتی آن طرح و مستقر کند چراکه ساختار ناحیه‌ای که چند محله از جمله این محله را زیر پوشش قرار داده پاسخگوی حل مشکلات محله نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه ابتدایی‌ترین وظیفه‌ شهرداری یعنی نظافت و جمع‌آوری پسماند در این محله تاسف‌بار و شرم‌آور است، تاکید کرد: این موضوعی است که مسئولان ناحیه و منطقه هم به صراحت به آن اذعان دارند.

به گفته امانی، استقرار گرمخانه در این محله، خود عامل جذب معتادان و کارتن‌خواب‌ها شده چراکه آنها به راحتی به مواد مخدر دسترسی دارند و در طول روز فضای کافی برای استعمال و اتراق دارند و اگر میل‌شان کشید یا نیازی داشتند که در سطح محله آن را نیافتند به گرمخانه مراجعه می‌کنند.

وی انتقال گرمخانه از محله هرندی را جدی‌ترین درخواست‌های ساکنان این محله عنوان کرد و افزود: این موضوع در مورد گرمخانه‌ی زنان بسیار حیاتی‌تر است.

وی دسترسی نداشتن مردم به شبکه حمل‌و نقل به‌ ویژه اتوبوس و استقرار نیافتن ایستگاه اتوبوس در محله را یکی دیگر از مشکلات ساکنان محله هرندی بر شمرد و گفت: مردم ناگزیرند برای تردد مسافت زیادی را تا رسیدن به اولین ایستگاه طی کنند که البته با تردد ملخ‌وار موتورسیکلت‌هایی که بخش عمده‌ای از آنان اصولا هنجارشکن هستند، جان آنان نیز به خطر می افتد که شهرداری باید در اسرع وقت برای این مشکل چاره‌اندیشی کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران اذعان داشت: صدها قطعه زمین و ملک که در تملک شهرداری یا اشخاص حقیقی و حقوقی است بدون صاحب و مهجور رها شده است که باید توسط شهرداری تعیین تکلیف شود؛ یا با اجرای طرح‌های کوچک مقیاس‌محله‌ای یا محصور و مسدود کردن آنها از این حالت خارج شوند.

امانی با بیان اینکه استقرار ده‌ها مرکز خرید ضایعات و پسماندهای خشک تبدیل به محل خرید و فروش اموال مسروقه و توزیع مواد مخدر شده است، اضافه کرد: تعطیلی و انتقال این مراکز یکی دیگر از خواسته‌های مردم این محل است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: حل چالش های این محله بعید است که از دید مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پنهان باشد چراکه بارها از این محله بازدید کرده و البته اقدامات موقتی را هم انجام داده‌اند؛ اما به دلیل ریشه‌ای نبودن و استمرار نداشتن آن، اوضاع دوباره به حالت قبلی بازگشته است.

امانی با بیان اینکه ریاست جمهوری اولین جلسه شورای عالی اجتماعی کشور را تشکیل داد و از ۲ مرکز حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی در جنوب تهران بازدید کرد، این اقدام را فرصت مناسبی دانست تا این مهم را نه از دور دست‌ترین نقطه‌ی کشور و نه از جنوب تهران بلکه از قلب تهران از محله‌ی هرندی آغاز کند.

وی گفت: البته علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکسالی است که با تشکیل ستاد توسعه‌ی اجتماعی محلات کم‌برخوردار کشور با حضور سازمان‌ها و نهادهای مسئول کار ارزنده‌ای را آغاز کرده‌اند و طرح مورد نظر به صورت آزمایشی در این محله اجرا می شود.

امانی همچنین خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در دوره‌ی چهارم مدیریت شهری هر ساله در اعتبارات شهری ردیف قابل‌توجهی برای احیای زندگی، توسعه‌ی اجتماعی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی محله‌ی هرندی اختصاص داده می‌شد، گفت: اما در دوره‌ی پنجم این ردیف به‌طور کامل حذف شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ابراز امیدواری کرد: علاوه بر اصلاحیه‌ بودجه‌ امسال در بودجه‌ سال‌ آینده نیز این اعتبارات دوباره احیا و به این محله اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: امنیت جانی، مالی و اخلاقی. جمع‌آوری کامل همیشگی قاچاقچیان مواد مخدر، جمع‌آوری و انتقال همیشگی معتادان مواد مخدر و کارتن‌خواب‌ها. کنترل، نظارت و متمرکز کردن مهاجران غیرایرانی، تعطیلی بساط مراکز خرید و فروش اموال مسروقه و ضایعات و بستن خانه‌های مجردی، از مهم‌ترین خواسته‌های ساکنان بومی این محله از مسئولان کشور است و جزو وظایف شهرداری تهران نیست.

امانی تعریض خیابان اصلی این محله، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و رهاشده‌ شهرداری، حل مشکل دسترسی مردم به ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی، از بن بست خارج کردن محله و طراحی سیستمی خاص برای جمع‌آوری پسماند، نظافت معابر و کوچه‌های تنگ، تعیین‌تکلیف اموال، املاک و زمین‌های بی‌دفاع شهری را از دیگر خواسته های ساکنان محله هرندی از مدیریت شهری و شورای شهر تهران برشمرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی