صدور مجوز جذب نیروی محیط‌بان نیاز جدی محیط زیست و حیات وحش زنجان است


صدور مجوز جذب نیروی محیط‌بان نیاز جدی محیط زیست و حیات وحش زنجان است

زنجان - ایرنا - اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان به منظور حفظ و حراست بهتر و بیشتر از مناطق تحت مدیریت، اراضی آزاد و حیات وحش منطقه، نیازمند توجه و حمایت دولت هستند تا محیط زیست و طبیعت زیبای این استان با تهدید و خطر متوجه نشود.

حسین آب سالان، روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به افزایش سطح مناطق حفاظت شده، وجود مناطق شکار ممنوع و دیگر مناطق آزاد با وسعت بالا، شهادت مظلومانه ۲ شهید گرانقدر به دست شکارچی خاطی و غیرمجاز و همچنین بازنشستگی تعدادی از محیط بانان، جذب محیط بان جدید برای این استان به منظور حفظ محیط زیست و حراست از حیات وحش استان، امری بسیار ضروری است.

وی، اظهار داشت: لازم است امکانات و تجهیزات موجود به منظور پایش مستمر مناطق تحت مدیریت و منابع زیستی و آلاینده ها، بروز رسانی شوند و برای خرید مستثنیات اراضی واقع در منطقه حفاظت شده به ویژه سرخ آباد نیز، اعتبار مورد نیاز تامین و اختصاص یابد تا امکان نظارت و حفظ و حراست اداره کل از حیات وحش موجود در این مناطق بهتر و بیشتر شود.

آب سالان ادامه داد: تامین و تخصیص اعتبارات لازمه جهت "خرید دوربین های نظارتی و حفاظتی برای نصب بر روی دکل در مناطق حساس زیستگاهی استان، تجهیزات لازم جهت تجهیز ایستگاه های سنجش آلودگی هوا، خرید خودروهای کمک دار، جبران خسارت وارده به افراد توسط حیات وحش و یا گسترش چتر بیمه حیات وحش و همچنین اختصاص فضای مناسب با توجه به افزایش مسوولیت های محوله قانونی و نیز فرسودگی ساختمان فعلی در اختیار" را از دولت انتظار داریم.

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست از لحاظ کمبود محیط بان در مضیقه و رنج است، افزود: در حال حاضر مناطق تحت مدیریت این اداره کل از وجود ۸ پاسگاه محیط بانی (۳ پاسگاه در شهرستان ماهنشان، ۲ پاسگاه در شهرستان زنجان، ۲ پاسگاه در شهرستان طارم و یک پاسگاه در ابهر) برخوردار است که پس از به شهادت رسیدن این ۲ محیط بان زنجانی از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست در دوران عیسی کلانتری (معاون رییس جمهوری و رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست) مجوز ساخت ۲ پاسگاه دیگر داده شد که برای احداث آنها در انتظار تامین و تخصیص اعتبار هستیم.

آب‌ سالان اظهار داشت: استان زنجان از وجود ۳ منطقه شکار ممنوع فیله خاصه، خرمنه سر طارم و خراسانلو ابهر برخوردار است که قابلیت تبدیل به منطقه حفاظت شده را دارند که بخشی از منطقه شکار ممنوع فیله خاصه از توابع بخش زنجانرود شهرستان زنجان جزو مناطق حفاظت شده بوده و بخشی از آن نیز درحال تبدیل به منطقه حفاظت شده است که امید به ساخت این ۲ پاسگاه مورد نیاز را داریم تا نگرانی ها و دغدغه های این اداره کل در حفظ و حراست از حیات وحش این مناطق برطرف شود.

شهادت مظلومانه ۲ محیط بان زنجان به دست شکارچی متخلف

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: شهادت این ۲ محیط بانان مظلوم، بدترین اتفاقی بود که نیمه نخست امسال برای محیط زیست زنجان رقم خورد و همه همکاران و دوستداران طبیعت و حیات وحش را متاثر و داغدار کرد.

آب سالان در این خصوص گفت: شهید مهدی مجلل و مکائیل هاشمی، ۱۶ فروردین امسال در حین عملیات تعقیب و گریز شکارچی خاطی و غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فیله خاصه که از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شده است و وسعت آن نیز ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است بر اثر اصابت گلوله سلاح جنگی به فیض رفیع شهادت نایل آمدند.

به گزارش ایرنا، حادثه آنقدر دردناک، جانسوز، دلخراش و سنگین بود که خبر آن بلافاصله در سطح استان و کشور پیچید و این واقعه تلخ و ناگوار نه تنها مورد نکوهش افراد و گروه ها قرار گرفت بلکه اقشار مختلف مردم دست به دعا شدند تا هرچه سریعتر قاتل یا قاتلان این شهدای مدافع محیط زیست و حیات وحش دستگیر و در کمترین زمان ممکن به سزای عمل ننگین و ناجوانمردانه خود برسند.

ظهر ۱۸ فروردین ماه پیکر مطهر این ۲ شهید که در راه حفاظت از محیط زیست و سرمایه های طبیعی کشور در این استان، آسمانی شدند در میان حزن و اندوه و با چشمان اشک آلود اعضای خانواده، همکاران و دیگر اقشار مختلف مردم، تشییع شد و در خاک بهشت زهرا (س) شهر زنجان، آرام گرفتند.

شهید هاشمی متولد ۱۳۵۸ و با بیش از ۲۰ سال سابقه خدمت و شهید مجلل نیز متولد ۱۳۶۶ و افزون بر هفت سال خدمت، متاسفانه حین تعقیب و گریز شکارچیان غیرمجاز بر اثر درگیری و شلیک گلوله از سوی این متخلفین، آسمانی شدند.

شهید مجلل مجرد و اما شهید هاشمی که دارای همسر و فرزند پسر هفت ساله بود در انتظار تولد فرزند دوم خود به سر می برد که متاسفانه با اقدام سخیفانه و ددمنشانه این شکارچی متخلف چهره در نقاب خاک کشید و نتوانست تولد فرزندش را ببیند.

مناطق حفاظت شده "سرخ آباد و انگوران"، سه منطقه شکار ممنوع " فیله خاصه، خرمنه سر و خراسانلو" و "پناهگاه حیات وحش انگوران"، زنجان، محل امن برای حیات وحش این استان است.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان‌های زنجان و طارم به مساحت ۱۲۲ هزار و ۶۱۸ هکتار از سال ۱۳۷۵ تحت حفاظت محیط زیست زنجان قرار گرفته است و آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه‌ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله جانوران این منطقه است.
منطقه حفاظت شده انگوران نیز با مساحتی برابر با ۹۲ هزار و ۲۹۷ هکتار از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت بوده و این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن است دیگر گونه های جانوری منطقه نیز شامل 'خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاهگوش، سمور سنگی، کبک دری، کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه ای، سس، زرده پر، اسبله است.
منطقه شکار ممنوع فیله خاصه از توابع بخش قره پشتلو و زنجانرود در شهرستان زنجان قرار دارد از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است و آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از اول آبان سال ۸۱ شکار ممنوع اعلام شده و حیات وحش آن شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها است.

منطقه شکار ممنوع خراسانلو با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار و زیستگاه بیش از ۱۳ نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‌ای، و سیاه گوش و ۲۲ گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه، است

در پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان نیز گونه های جانوری همچون کل و بز، خرس قهوه ای، گرگ، سیاه گوش، کفتار، روباه معمولی، کبک دری، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی، افعی دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه ای و ماهیانی چون زرده پر، سس ماهی، سفید رودخانه ای و اسبله، زیست می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج