کاربری 78 مجموعه تاریخی به بخش خصوصی واگذار شد


کاربری 78 مجموعه تاریخی به بخش خصوصی واگذار شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرعامل ورییس هیات مدیره صندوق توسعه صنایع‌دستی وفرش دستباف واحیا وبهره‌برداری ازاماکن تاریخی وفرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی گفت:هم‌اکنون مالکیت 276 مجموعه تاریخی کشور در اختیار این صندوق قرار دارد که کاربری 78 مجموعه تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده است.

هادی میرزایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد:از این تعداد واگذاری کاربری ابنیه تاریخی به بخش خصوصی نیز تاکنون ۴۷ مجموعه آن بهره‌برداری شده است.

وی افزود: ۵۰۰ مجموعه تاریخی با مالکیت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کشور وجود دارد که حق استفاده و بهره‌برداری این بناها در اختیار صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است.

میرزایی تصریح کرد: از مجموع بناهای تاریخی در مالکیت صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ۹۰ درصد به این صندوق واگذار شده است که در مرحله مرمت، احیا و بهره‌برداری قرار دارد.

وی یادآور شد: برای ۵۰۰ بنای تاریخی در اختیار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برنامه بلندمدت پنج ساله طراحی شده که امید است با حمایت‌های دولت بتوان در پنج سال آینده این بناها را به صندوق واگذار کرد.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امید است بتوان ۱۳۹ بنای تاریخی کشور را تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری رساند.

وی گفت: از مجموع بناهای تاریخی با مالکیت صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کشور، هشت مجموعه متعلق به چهارمحال و بختیاری است.

میرزایی تاکید کرد: این صندوق به استناد بند "ز" ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه وظیفه تعیین و اعطای کاربری و بهره‌برداری مناسب و خردمندانه از بناهای تاریخی و فرهنگی با استفاده از جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را دارد.

وی افزود: در روند واگذاری مجموعه‌های تاریخی به بخش خصوصی تعیین و تثبیت کاربری بنا مهم است.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: در این مسیر تمامی بناها نباید تغییر کاربری داده شود بلکه بخشی از تعدادی مجموعه‌ها و بناهای تاریخی به تثبیت کاربری نیاز دارد.

میرزایی یادآور شد: این موضوع متناسب با میزان آرایه‌ها، تزئینات، فاخر بودن و ارزش‌های معماری نهفته درون بنا مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403