سازه‌های حفاظتی نیاز ضروری سبزوار برای مقابله با سیل


سازه‌های حفاظتی نیاز ضروری سبزوار برای مقابله با سیل

سبزوار- ایرنا- وقوع سیلاب یکی از پدیده های مرسوم سالهای اخیر شهر کویری سبزوار بوده که علاوه بر نگرانی شهروندان تهدیدی برای زیر ساخت های شهری محسوب بوده است از این رو ساخت سازه های حفاظتی برای مقابل با سیلاب امری اجتناب ناپذیر در این شهر است.

عمده مناطق مستعد سیل خیزی سبزوار در ارتفاعات شمالی این شهر قرار دارد که هنگام ورود سامانه های بارشی شدید، سیلاب از این ناحیه به داخل شهر جاری می شود و یکی از راههای برون رفت و هدایت سیل ایجاد سیل بندها و مسیل‌های مناسب است.

کاهش مخاطرات سیلاب در شهر مستعد وقوع سیل سبزوار نیازمند هم افزایی نهادهایی همچون امور آب منطقه‌ای و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و مدیریت شهری است که با اجرای طرح های جامع مدیریت سیلاب، احداث بندهای خاکی و مخازن ذخیره آب در بالادست نسبت به کنترل سیلاب و راه های پیشگیری از وقوع سیل اقدامات اساسی انجام دهند.

ضرورت ساخت سیل‌بند

معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار می‌گوید: بهار سالهای اخیر یکی از بحران های مدیریت شهری شهرستان وقوع سیل بوده است که راهکار مقابله با خطرات احتمالی این پدیده احداث سیل بندهایی در شمال غرب سبزوار است.

سعیدرضا فصیحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: احداث سیل بند و بندهای خاکی در خارج از محدوده شهری طبق قانون توزیع عادلانه آب در حوزه اختیارات وزارت نیرو و امور آب منطقه ای است و تنها مدیریت سیلاب های شهری در داخل محدوده شهر بر عهده شهرداری است.

وی ادامه داد: در هنگام وقوع سیلاب در بخش شرقی شهر سبزوار به علت وجود طرح سیل بند کال عیدگاه و ایجاد دیوار ساحلی نگرانی وجود ندارد و وقوع سیلاب کنترل می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار گفت: ساخت سیل بند شمال غرب و استحکام بخشی بندهای خاکی یکی از راههای جلوگیری از وقوع سیلاب در این مناطق شهر سبزوار است که با وجود تصویب طرح مطالعات آن در گذشته، باید زودتر اجرایی شود.

اجرای طرح بند خاکی کنترل سیلاب

مدیر امور آب ناحیه سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: منشا سیلاب های شهر سبزوار از ارتفاعات شمالی این شهر، سیاه کوه و رازفند است و مسیر عیدگاه به عنوان اصلی ترین تخلیه سیلاب تا انتهای جنوب شرق سبزوار عمل می کند و بدین طریق از توحید شهر تا عیدگاه همه روان آب ها به جنوب شهر هدایت می شود.

محمد ثابتی‌مقدم افزود: اما در بخش های شمال غرب و غرب سبزوار در گذشته حوضه آبریزی از مسیر توحید شهر و پردیس علوم پزشکی به وسیله مسیل کلوت وارد بندسارها می شده و از طریق کانال هزار متری از کلوت غربی به کهنه آب و از آن جا از شهر خارج می شده است.

وی ادامه داد: برای مهار روان آب های ناشی از سیل در بخش شمال غربی سبزوار یک طرح ذخیره سازی با حجم ۱۵۰ هزار متر مکعب به وسیله بخش خصوصی در حال پیگیری و اجراست که نقش مهمی در کنترل روان آبها و جاری شدن سیل ایفا می کند.

مدیر امور آب ناحیه سبزوار گفت: مهمترین اقدام برای کنترل سیلاب در بخش شمال غربی شهر سبزوار احداث طرح بند خاکی کنترل سیلاب است که مقدمات اجرایی آن فراهم شده است.

ثابتی مقدم افزود: در راستای طرح های کنترل سیلاب بالادست شهر سبزوار و بر مبنای تصمیمات شهریور سال جاری در محل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان، سرپرست محترم شهرداری و نایب رییس شورا تصمیم به احداث بند خاکی در محدوده شمال غرب شهر سبزوار به عنوان یکی از اجزای اصلی طرح کلی مهار سیلاب بالادست گرفته شد.

وی ادامه داد: مقرر شد قبل از شروع بارندگی های سال آبی جاری و وقوع سیلابهای حوضه بالا دست، پروژه طرح بند خاکی کنترل سیلاب شمال غرب سبزوار به وسیله شهرداری سبزوار با استفاده از ظرفیت و زنجیره کامل ماشین آلات این نهاد و دیگر دستگاههای شهرستان از محل مطالبات شرکت آب منطقه ای اجرا و ناظر و مشاور طرح نیز از سوی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی مشخص شد.

اقدامات پیشگیرانه

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار هم گفت: اجرای طرح ساماندهی، کنترل و مقابله با مخاطرات با اصلاح و مرمت بندخاکی سدید با ظرفیت ذخیره ۱۵۰ هزار مترمکعب روان آب یکی از اقدامات حفاظتی مقابله با سیلاب شهری در سبزوار بوده است.

عباسعلی کیانی‌فرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به این که عمده مناطق مستعد سیل سبزوار در ارتفاعات شمالی این شهر قرار دارد، عملیات اصلاح و مرمت بندخاکی روستای سدید در حوزه شهری سبزوار در حوضه آبخیز شهری با هدف مهار سیلاب و تغذیه سفره های آب زیرزمینی عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: هدف از اجرای طرح مرمت بندخاکی سدید جلوگیری از خسارت‌های احتمالی ناشی از سیلاب، کنترل سیلاب با نفوذ عمقی آب های سطحی، تقویت سفره های آب زیرزمینی و افزایش آبدهی قنوات است.

لزوم تقویت سازه‌های حفاظتی و انتقال آب

فرماندار ویژه سبزوار هم به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از تهدیدهای شهر سبزوار سیلاب های ورودی شهر است که نبود مطالعات دقیق و تعریف زیر ساخت های کافی حفاظتی در اطراف شهر سبب شده است با کمترین میزان بارش، سیلاب وارد مجموعه شهری شود.

سیدمجتبی علوی‌ مقدم افزود: اداره امور آب ناحیه ضمن به روز کردن مطالعات خود باید نسبت به تعریف سازه های حفاظتی در اطراف شهر و نیز سازه‌های انتقال آب مجموعه داخل شهر برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: اجرای طرح سازه‌های حفاظتی و انتقال آب نیاز به اعتبار جداگانه دارد که می‌بایست در دستور کار مسوولان ذیربط در این حوزه قرار گیرد.

شهر ۲۴۷ هزار نفری سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد سه هزار و ۷۵۴ هکتار وسعت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...