نخستین مرکز پایش بیابان و ریزگرد کشور در میبد یزد به بهره‌برداری رسید


نخستین مرکز پایش بیابان و ریزگرد کشور در میبد یزد به بهره‌برداری رسید

یزد _ ایرنا _ نخستین و مجهزترین مرکز پایش بیابان و سنجش فرسایش بادی و ریزگرد کشور روز دوشنبه در مراسمی در شهر میبد یزد به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا معاون طرح و هماهنگی حوزه آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این مراسم هدف از راه اندازی این مرکز را پایش و اندازه گیری اثر بخشی اجرای پروژه های آبخیزداری در سطح کشور بیان کرد.

محمد شرافتی افزود: ارزیابی کمی و کیفی و فیزیکی فاکتورهای تاثیرگذار، تولید آمار و اطلاعات و استفاده مراکز آموزش عالی و بخش‌های مراکز تخصصی تحقیقاتی از آمار اطلاعات این مرکز برای برنامه ریزی کشور از دیگر اهداف است.
وی خاطرنشان کرد: دستیابی به آمار و اطلاعات درهمه ابعاد فردی و اجتماعی بشر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این مبنا و زیربنای هر نظام پویا و فعال اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

شرافتی ادامه داد: مرکز یاد شده می تواند علاوه بر تولید آمار و اطلاعات از حوزه آبخیز، نتایج و اثرات مثبت اجرای طرح ها و پروژه های حفاظت آب و خاک را در اختیار مسئولان،کارشناسان، محققان، دانشجویان و بهره برداران مستقیم از منابع طبیعی (افراد ساکن درعرصه های آبخیز ) قرار دهد.

وی گفت: همچنین با استفاده از نتایج اجرای مرکز یاد شده می توان با شناسایی مناطق حاد و بحرانی، برنامه ها را در سطوح مختلف محلی ، منطقه ای و ملی اجرا و آنها را در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ،تدوین و برنامه ریزی کرد.

نخستین مرکز پایش بیابان و ریزگرد کشور در میبد در وسعت یکهزار هکتار با اعتبار دو هزار و ۶۰۰ میلیون ریال به بهره برداری رسید.

میبد در ۵۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد و بعلت شرایط خاص جغرافیایی از مناطق عمده تولید ریزگرد در کشور محسوب می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا