رج به رج آرامش/ بافتنی هنری نوستالژی از دیروز تا امروز


رج به رج آرامش/ بافتنی هنری نوستالژی از دیروز تا امروز

در سالیان نه چندان دور، همین که هوا نرم نرمک رو به سردی می‌رفت، چراغ‌های نفتی و کرسی‌ها از زیرزمین خانه‌ها بیرون کشیده می‌شد و گرمابخش خانه‌ها می‌شد، یکی از نیازهای اصلی در فصل زمستان و پاییز تهیه لباس گرم برای اهالی خانه اعم از ژاکت، کلاه، شال گردن، دستکش، جوراب و.... بود، در آن دوران مادران و دختران ایرانی که از هر انگشتشان یک هنر می‌بارید، در...

به گزارش ایسنا، شاید در ابتدا فکر کنیم بافتن هنری کاملا زنانه است، اما طبق شنیده‌ها روزی این حرفه مختص مردان بوده است و قدیم‌الایام نیز بسیاری از مردان نیز به این هنر زیبا آشنایی کامل داشتند، دیدن فردی که با قلاب یا میل بافتنی کاموا را پیچ و خم می‌دهد و در نهایت طرحی زیبا خلق می‌کند بسیار دلنشین است، این موضوع زمانی دلنشین‌تر می‌شود که قرار باشد این دانه‌ها تبدیل به لباسی برای شما شود.

هنر بافتنی در گذشته بسیار مرسوم‌تر از زمان فعلی بود، اکنون بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند لباس‌های زمستانه و پائیزه خود را از بازار تهیه کنند، اما هنوز هستند افراد خوش ذوقی که فرصت طولانی بودن شب‌های زمستان بهره می‌برند و لباس‌های گرم موردنیاز اهالی خانه را با پنجه‌های هنرمند خود می‌بافند.

بافتنی‌ها همیشه پر از قصه بودند، دخترکان در ابتدا برای پدرشان بافتنی می‌کردند، دم بخت که می‌شدند برای خودشان و نامزدشان، بعدها که مادر می‌شدند رنگ کلاف کاموایشان رنگ می‌گرفت و برای چشم‌ به راهی‌هایشان دانه دانه می‌بافتند، دلتنگی‌هایشان رج به رج شالگردن می‌شد و دور گردن مردان می‌پیچید، جنگ که شد زنان و دختران در مساجد و محله‌ها جمع می‌شدند و برای رزمنده‌ها دستکش و کلاه بافتند تا پوست دستانشان به سردی اسلحه‌ها نچسبد، بافتنی‌ها نشان عشق بودند، بنابراین کمتر کسی دلش را داشت دورشان بیندازد، گاهی قاب می‌شدند و از مادرها به بچه‌ها ارث می‌رسید و گاهی شکافته می‌شدند و به چیز دیگری تبدیل می‌شدند تا جان دوباره‌ای بگیرند.

قبل از دهه هشتاد آموزش بافتنی در مدارس دخترانه به‌عنوان یکی از دروس عملی حرفه و فن مورد توجه سیستم آموزشی بود و دختران در آن دوران صفر تا صد بافتنی را توسط مربی آموزش می‌دیدند، اما با تغییر سیستم آموزشی آموزش بافتنی در مدارس دوره متوسطه اول تنها به چند جلسه خلاصه شد و قطعا در یک مدت کوتاه امکان آموزش این هنر وجود ندارد.

البته در حال حاضر باوجود مراکز فنی و حرفه‌ای، آموزشگاه‌های هنری، صفحات مجازی آموزش بافتنی و مجلات آموزشی، یادگیری هنر بافتنی کار چندان دشواری نیست و به‌راحتی می‌توان آموزش لازم را دید.

ایجاد حس آرامش با بافتنی

مهدیه یکی از دختران شهرکردی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علاقه وافرش به هنر بافتنی، اظهار کرد: بافتنی را از دوره راهنمایی توسط دبیر حرفه و فن آموختم، از همان ابتدا وقتی میل بافتنی را در دست می‌گرفتم و این بافتن را آغاز می‌کردم، حس خوشایندی به من دست می‌داد.

وی ادامه داد: پس از آن آموزش بافتنی را از طریق کمک گرفتن از یکی از اقوام، کتاب‌ها و ژورنال‌های بافتنی و کلیپ‌های آموزشی ادامه دادم و اکنون می‌توانم برای خود و سایر اعضای خانواده لباس ببافم، زمانی‌که بافتنی انجام می‌دهم احساس آرامش دارم.

این دختر شهرکردی با بیان اینکه بنده در یکی از ادارات شاغل هستم، گفت: ترجیح می‌دهم اوقات فراغت خود را در منزل به بافتنی اختصاص دهم.

مهدیه با اشاره به افزایش شدید قیمت کاموا، گفت: در گذشته بافت لباس به‌صرفه بود، اما اکنون با افزایش قیمت کاموا بافتن لباس به‌صرفه نیست، برخی از افراد از طریق بافت لباس، شال، کلاه، دستکش و ... درآمدزایی می‌کردند، اما در حال حاضر باتوجه به افزایش قیمت و احتساب دستمزد، افراد تمایل دارند که لباس‌های آماده را از بیرون تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: لباسی که با دست بافته می‌شود، کیفیت و دوام بالایی دارد و سالیان متمادی می‌توان از آن استفاده کرد، در حالیکه بافت‌های موجود در بازار عموما پس از چند بار شست‌وشو کیفیت خود را از دست می‌دهد، اما مردم ترجیح می‌دهند که با قیمت پایین‌تر اقدام به تهیه لباس بافت کنند.

استقبال بانوان برای شرکت در کلاس‌های بافتنی

محقق- رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کلاس‌های آموزش بافتنی در برخی از مراکز فنی و حرفه‌ای در چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر این کلاس در مرکز بن و سامان در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: متقاضیانی بالایی برای شرکت در کلاس‌های آموزش بافتنی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و بسیاری از افراد نیز به آموزشگاه‌های خصوصی در سطح استان برای یادگیری این هنر مراجعه می‌کنند.

محقق با اشاره به افزایش قیمت مواداولیه موردنیاز برای شرکت در انواع کلاس‌های هنری، توضیح داد: با این وجود بسیاری از بانوان مشتاق یادگیری هنرهای مختلف از جمله بافتنی هستند.

انجام هر کاری با لذت برای افراد آرامش به‌همراه می‌آورد

زهرا ظفری- روانشناس خانواده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاثیر انجام کارهای هنری بر ایجاد آرامش روحی و روانی در افراد، اظهار کرد: نمی‌توان با قطعیت گفت که انجام کارهای هنری بر کاهش استرس، اضطراب و ایجاد آرامش در افراد تاثیرگذار است، این مسئله به شخصیت افراد بستگی دارد.

وی بیان کرد: اگر افراد کارهای هنری مانند بافتنی، نقاشی، قلاب بافی و ... را با لذت و علاقه انجام دهند، آن‌گاه آن هنر می‌تواند
آسایش و آرامش را برای آن‌ها فراهم کند، اما باتوجه به شخصیت برخی افراد انجام کارهای هنری برای آن‌ها توصیه نمی‌شود، بنابراین برای همه افراد نمی‌توان نسخه واحد پیچید.

ظفری با تاکید بر اینکه افراد علاوه بر مسئولیت‌های روزانه در محل کار و منزل باید بخشی را برای انجام کارهای مورد علاقه خود اختصاص دهد، گفت: این کار باعث می‌شود فرد به آرامش خاطر برسد و افکار منفی از او دور شود، اما باید به این نکته توجه کرد که در انجام کارهای هنری نباید هیچ اجبار و توصیه‌ای از سوی اطرافیان وجود داشته باشد، بلکه باید صرفا بر اساس علاقه فرد انجام شود.

این روانشناس خانواده افزود: گاهی انگیزه‌های اقتصادی موجب می‌شود افراد شروع به انجام کارهای هنری کنند، این مسئله گاهی مانع لذت بردن فرد از انجام این هنر می‌شود، زیرا گاهی فرد استرس برای تمام شدن کار در موعد مقرر دارد و از انجام آن لذت نمی‌برد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود افراد بخشی از وقت خود را در طول هفته به انجام کارهایی که از آن لذت می‌برند اختصاص دهند، این کار آرامش خاطر را برای آن‌ها به‌همراه می‌آورد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی