بیش از 350 آیه در قرآن برای زنان نازل شده است


 بیش از 350 آیه در قرآن برای زنان نازل شده است

مبلغ دینی گفت: بیش از 350 آیه در قرآن از زن یا در مورد زن یا برای زنان نازل شده است و این اهمیت جایگاه زن در اسلام را می رساند در تاریخ اسلام زنان برجسته، حضور پررنگی در اجتماع داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، عصمت پناهیان مبلغ و استاد حوزه علمیه در جلسه ای که در حوزه علمیه صالحیه برگزار شد، گفت: یکی از بحث هایی که جاهلان گول می‌خورند وپی آن می‌روند ودشمنان سواستفاده میکنندومبارزه می‌کنند بااسلام مطرح کردن شان زن است اگر فمینیسم را بررسی کنیم چیزی که امروز درگیر آن است سردرگمی است که زن را با یک تخیل اینقدر بالا می برند که از خصیصه های انسانی فراتر می رود دوره هایی که در فمینیسم برگزار می شد زنان را در شرایطی نشان می داد که در دنیای بشری جایگاه بسیار پستی برخوردار بودند واهمیتی نداشتند.

وی افزود: عده ای جمع شدند ادعای حیثیت زن کردند وبررسی کردند زن رابه عنوان یک مخلوق در جایگاه انسان قراردهندابتدای کار خوب بود ولی بعد درادمه نتوانستند درست ادامه دهند. دراسلام یک زن به عنوان یک انسان مطرح می شود فرهنگ اسلام فرهنگ اسلامی است نه فرهنگ مردانه. کسانی که می‌خواهند اسلام راضعیف نشان دهند باید به آنها گفت چقدر از اسلام میدانی نباید سواستفاده شود وبگویند زن درمعذوریت است دراسلام. از رسول خدا در مورد زن سوال شد؛ خداوند آیه ای نازل فرمودند که در آن اشاره شده است که خود خداوند راجع به زن صحبت می کند نه پیامبر.

پناهیان با بیان اینکه در آیات قرآن در مورد بهشت و جهنم صحبت فراوان شده است، عنوان کرد: سه نوع بهشت داریم بهشت اعمال بهشت اخلاق و بهشت قرب، در مورد بهشت اعمال در آیات قرآن زیاد صحبت شده است درمورد بهشت اخلاق اشاراتی شده است اما در مورد بهشت قرب؛ آیه ای که به بهشت قرب اشاره دارد همان دعای حضرت آسیه در آخرین روزهای عمر خود است که تحت شکنجه فرعون از خداوند قبل از اینکه نجات خودش را بخواهد، قرب الهی را می‌خواهد. حضرت آیت الله مکارم این آیه را مربوط به بهشت قرب می‌دانند. همچنین در آیه دیگر مادر حضرت مریم(س) در بارداری نذر می‌کند که پروردگارا فرزند من آزاده باشد. این مادر دعا نمی کند که فرزندش از نظر زیبایی ممتاز باشد. خداوند تفکر این بانو را که از خداوند برای فرزندش کمال رشد در انسانیت و رهایی از قیود دنیایی و مادی را می‌خواهد به عنوان نمونه و الگو برای مردان و زنان مومن مثال می‌زند.

این مبلغ دینی با طرح این سوال که اگر دین اسلام زن را به خاطر ویژگی خاصی که دارد، محدود می‌کند چطور آنها را به عنوان نمونه مطرح کرده است، اظهار کرد: در سوره نور، خداوند، زنان ازدواج کرده را محصنه می‌نامد که در تفاسیر بیان شده است. اما کلمه حصن، باتوجه به حدیث قدسی «کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی أمن من عذابی»، کلمه حصن، دژ الهی معرفی شده است. با توجه به این آیه، زن با همه دارایی‌ها و سرمایه‌های باطنی و معنوی که دارد وقتی ازدواج می کند، دژنشین پروردگار می‌شود. شان زن چنان بالاست که وقتی متهم به خیانت می‌شود از سوی همسر، حق دفاع از خود را دارد به همان اندازه که مرد حق دفاع دارد. مرد در آخرین دفاع باید بگوید «اگر من دروغ می‌گویم لعنت خداوند بر من»؛ اما زن اجازه ندارد دروغ گو بودن را به خود نسبت دهد بلکه باید بگوید «اگر مرد راست بگوید عذاب خدا بر من»، یعنی اگر مرد راست بگوید، لعنت خدا نصیب زن نمی‌شود (لعنت، محروم بودن از جمیع رحمت‌های الهی است) بلکه عذاب الهی نصیب او می‌شود و عذاب خداوند، نمونه‌ای از رحمت اوست. پس زن نباید هیچگاه محروم از جمیع رحمت‌های الهی شود.

وی گفت: بیش از ۳۵۰ آیه در قرآن از زن یا در مورد زن یا برای زنان نازل شده است و این اهمیت جایگاه زن در اسلام را می رساند در تاریخ اسلام زنان برجسته، حضور پررنگی در اجتماع داشته‌اند. در دین اسلام حضور زنان و مردان در اجتماع، حضوری انسانی است نه جلوه‌گری چه برای زن چه برای مرد. فرهنگ انسانی اسلام به زن و مرد می‌گوید با رعایت عفت وارد اجتماع شوید و با جلوه فضایل انسانی نقش اجتماعی داشته باشید. در ورود به اجتماع برای زن یا مرد، اول و دوم قائل نمی‌شود.

پناهیان با بیان اینکه اولین فرد در اسلام که بعد از پیامبر، درد دوگانگی اسلام را فریاد زدند خانم فاطمه زهرا(س) بودند که اسلام اموی و اسلام ناب توحیدی را معرفی کردند. گفت: ایشان در خطبه‌ای که برای زنان انصار خواندند فرمودند اسلامی که انتخاب کردید میوه‌هایی می‌دهد که نه فقط خودتان بلکه فرزندانتان ضرر خواهند دید. حتی اسلام انگلیسی امروز که مانع پیشرفت اسلام ناب شیعی می‌شود، ثمره همان دوگانگی است. اولین فردی که صحیح ترین و صریح ترین تذکرات اسلام ناب را به زنان جامعه می دهد بانو فاطمه زهرا(س) است با آن بصیرت و آگاهی که دارند که اگر عامه زنان لیاقت این بصیرت سیاسی و آگاهی سیاسی را نداشتند؛ این بانوی معصومه، این خطبه را در بین زنان نمی خواندند. پس ما اگر پای این خطبه ننشینیم و مباحثه نکنیم، غفلت و کوتاهی کرده ایم. حضرت چون این زنان را انسان می بیند که می تواند با این بصیرت ابعاد سیاسی و اجتماعی خود را روشن کند آنها را مخاطب قرار می دهد.

وی با بیان اینکه دین اسلام، زن و مرد ندارد، بلکه حضور انسانی و اجتماعی دارد؛ عنوان کرد: خانم خدیجه(س)، حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س)، این حضور را اثبات می کنند که با توجه به دستورات اسلام نسبت به عفاف زن، حضور اجتماعی این زنان برای ما الگو است.

این مبلغ دینی با طرح این سوال که اسلام چرا حجاب را بر زن واجب کرده است، ابراز کرد: حرمت زن فقط در ابعاد باطنی و معنوی او نیست، بلکه بدن زن نیز حرمت بالایی دارد؛ چون در تشکیل بدن یک انسان دیگر سهیم است. چون انسان از بدن زن متولد می شود، پس حرمت بدن زن واجب‌تر از حرمت بدن مرد است. اگر من متوجه ارزش وجودی خود باشم از روح تا جسم از جسم تا روح بفهمم؛ تعالی روح و جسم با تربیت اسلامی برای من آسان خواهد بود و به عنوان انسان متعالی به امورم می پردازم ؛ به اموری که به من محول شده است؛ از جمله خانه داری، از نظر اسلام جایگاه خانه داری برای زن نباید از اهمیت ساقط شود. درست است که جایگاه اجتماعی دارید یا طلبه علم هستید اما دقت کنید که آن بانویی که چنان بینش عمیق و دقیقی دارد خانم فاطمه زهرا(س) همین بانو چقدر برای لحظات همسری و مادری خود در خانه ارج و قرب قائل است.

پناهیان با بیان اینکه دین اسلام، دینی جامع است. گفت: پرداخت اسلام به امور انسان فقط ظاهری و بیرونی نیست بلکه امور فردی هم برای اسلام خیلی مهم است. اگر من در اجتماع حضور انسانی دارم، در خانه و خانواده باید انسان ترین باشم، چون خانه سرچشمه است و باید پاک تر باشد. اندیشه زن نسبت به خودش بسیار اهمیت دارد. آیت الله حسن زاده آملی می فرماید پروردگارا عده‌ای از مرگ می‌ترسند، بعضی از تو می‌ترسند و حسن از خود می‌ترسد. نگاه خود من به عنوان یک زن، نسبت به خودم چیست؛ آیا من نظر دارم که ابعاد انسانی در من رشد کرده؛ دارایی‌های انسانی آیا من آگاهانه ساعت به ساعت عمر خود را خرج می کنم، آیا نسبت به روز و شبم آگاهم. آیت الله حسن‌زاده می‌فرمایند زیستن مهمتر است تا مردن، چون در زیستن کاشتن است. کاشتن در وجود خودم در خانواده در اجتماع. از لحظه رفتن، درو کردن، شروع می شود. آنچه را که کاشته‌ام باید درو کنم. چقدر حواسم جمع است لحظاتی که مشغول خانه‌داری هستم.

وی افزود: یک دانشجوی حقوق که متحول شده بود می‌گفت دیدم به عنوان یک زن مسلمان، من اطلاعات زیادی از دینم ندارم، فکر کردم چه درسی بخوانم که اطلاعاتم به عنوان زن مسلمان رشد کند. اینکه چگونه باید زندگی کنم و سبک زندگی من چگونه باید اسلامی باشد. به خاطر همین طلبگی را انتخاب کردم.

این مبلغ بیان کرد: خانم فاطمه معصومه(س) فردی هستند که آنچه از رشد و تعالی انسانی ما می‌توانیم سراغ بگیریم در این بانو موجود است. آنچه از کمالات در وجود خانم فاطمه زهرا(س) وجود داشت در وجود حضرت معصومه(س) متجلی شده است. حضور سیاسی ایشان در اجتماع، یعنی حرکت ایشان از مدینه به ایران برای دیدن برادر، این را می رساند که امام رضا(ع) اگر در مرو هم باشد، امام زمان من است و با هر مشقتی به دنبال امام زمانم می روم. یعنی باید دنبال ولایت انسانی بود. خودشان می‌دانستند که این سفر خطر دارد با آن سن کم اما عمق فهم و تربیت و آگاهی که از اولیای الهی،از پدران خود به دست آورده بودند ،نمونه‌ای هستند برای من و شما ،به عنوان یک زن مسلمان شیعه، که طالب آگاهانه زیستن هستیم. امام صادق(ع) در مورد این بانوی با کرامت می‌فرمایند ایشان شفاعت‌کننده هستند و زیارت ایشان بهشت را واجب می‌کند.

پناهیان بیان کرد: این بانو به خاطر آن تبعیت کامل از بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان شفیع جمیع شیعیان هستند. ما زن بودن را برای خود یک مسئولیت بدانیم و فرصت دنیا و همه نعمت ها (نعمت محبت و ارادت به اهل بیت(ع) نعمت کسب علم و دانش و نعمت داشتن خانواده) را در مسیر رشد و کمال انسانی به کار ببریم.

پایان پیام/487

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر در فراق برادر ؛ اشعار غمگین و سوزناک برای برادر فوت شده