کشف 50 قطعه گنج نفیس در زرین‌دشت


کشف 50 قطعه گنج نفیس در  زرین‌دشت

حوادث رکنا: رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری نهاوند از کشف و ضبط 50 قطعه اشیاء باستانی طی یک عملیات عمرانی در بخش زرین‌دشت نهاوند خبر داد.

گنج در نهاوند کشف شد. این گنج در عملیات عمرانی در بخش زرین دشت کشف شد. این گنج ها شامل 50 قطعه تاریخی هستند. این گنج ها مربوط به دوره صدر اسلام‌«سلجوقی و ایلخانی» است. تحقیقات علمی بروی این گنج ها در دستور کار قرار دارد.

محسن جانجان اظهارکرد: در یک عملیات عمرانی در بخش زرین‌دشت نهاوند یک مجموعه اشیای باستانی کشف شد که این افراد فرهنگ‌دوست مراتب را سریعا به بخشداری زرین‌دشت اطلاع دادند.

به گزارش رکنا، وی تصریح کرد: این مجموعه شامل ۵۰ عدد اشیاء تاریخی مربوط به دوره صدر اسلام‌«سلجوقی و ایلخانی» است که با تماس بخشداری زرین‌دشت با حضور در محل طی تشریفات قانونی تحویل اداره میراث فرهنگی نهاوند شد و با هماهنگی مدیرکل میراث استان اشیاء مکشوفه تحویل امین اموال اداره‌کل شد.

جانجان افزود: این اشیاء مکشوفه شامل ظروف سفالی منقوش و ساده لعاب‌دار مربوط به دوره سلجوقی و ایلخانی و ظروف فلزی آهنی و مفرقی شامل پیه‌سوز، جام و سبو و بشقاب بوده که اکثر آن‌ها نیز مربوط به دوره اسلامی است و تحقیقات علمی بروی این اشیا در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که ما در شهرستان نهاوند موزه و شرایط نگهداری این اشیاء تاریخی را نداریم این مجموعه تاریخی کشف شده به همدان منتقل شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی نهاوند ادامه داد: اشیاء تاریخی شهرستان قبلا در موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند نگهداری می‌شد که با توجه به این‌که مکان این موزه متعلق به شهرداری بود موقتا این موزه جمع‌آوری شد و این اشیاء تاریخی به استان منتقل و در آن‌جا نگهداری می‌شود.

جانجان در ادامه از احداث موزه جدید نهاوند خبر داد و اضافه کرد: پیگیر احداث و بازگشایی موزه جدید شهرستان هستیم و خانه تاریخی صمصام را برای این مهم در نظر گرفته‌ایم.

وی یادآوری کرد: به دنبال تملک این خانه تاریخی هستیم و تاکنون دو دانگ آن را تملک کرده‌ایم و امسال نیز اعتباری برای تملک این ملک در نظر گرفته‌ایم که به زودی این اعتبار تخصیص خواهد یافت.

جانجان تاکید کرد: با تملک این ملک موزه جدید شهرستان راه‌اندازی می‌شود و به احتمال زیاد تا یک ماه دیگر این مهم تحقق خواهد یافت و اشیاء تاریخی شهرستان که در استان نگهداری می‌شوند و این مجموعه جدیدی که امروز کشف شده را به شهرستان منتقل و در محل موزه جدید نگهداری خواهیم کرد و در بازدید عموم قرار می‌دهیم.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری نهاوند در خاتمه گفت: حفاظت از آثار تاریخی و باستانی وظیفه آحاد جامعه است و از مساعدت و همکاری اهالی فرهنگ‌دوست شهر برزول و بخشدار زرین‌دشت تشکر و قدردانی می‌کنیم که با این اقدام شایسته با سودجویان و غارتگران میراث‌ فرهنگی مقابله کردند.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)