از کجا بفهمیم موتور بیمه دارد؟


تک چرخ‌زدن در جاده‌های خلوت و عبور از مسیر‌های باریک و پر از ماشین، شاید جذاب و پر از هیجان باشد، اما بی‌خطر نیست. به گفته معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، حدود 50% از تصادفات جرحی و فوتی در شهر تهران مربوط به موتورسیکلت سواران است.

تک چرخ‌زدن در جاده‌های خلوت و عبور از مسیر‌های باریک و پر از ماشین، شاید جذاب و پر از هیجان باشد، اما بی‌خطر نیست. به گفته معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، حدود 50% از تصادفات جرحی و فوتی در شهر تهران مربوط به موتورسیکلت سواران است. شاید به همین دلیل است که اکنون دیگر اغلب موتور‌سواران برای کاهش خسارت‌ها و به حداقل رساندن آسیب‌های جانی و مالی به سراغ موسسات بیمه رفته و برای خرید آن اقدام می‌کنند. اما با این حال هنوز برخی از موتور‌سواران، اهمیت چندانی برای خرید بیمه موتور قائل نیستند.

اگر به فکر خرید بیمه موتور سیکلت افتاده‌اید یا بیمه‌نامه وسیله نقلیه را گم کرده و می‌خواهید سوابق بیمه را مشاهده کنید، می‌توانید از آن استعلام بگیرید. برای استعلام بیمه، راه‌ها و روش‌های متفاوتی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم با معرفی کاربردی‌ترین روش برای استعلام بیمه موتور، شما را به پاسخ از کجا بفهمیم موتور بیمه دارد برسانیم.

آیا بیمه موتورسیکلت اجباری است؟

وسایل نقلیه موتوری برای کاهش خسارات ناشی از حوادث، می‌توانند از دو نوع بیمه شخص ثالث و بدنه استفاده کنند. بیمه بدنه موتور در گروه بیمه‌های اختیاری بوده و راننده برای خرید و تمدید دوباره آن هیچ الزامی ندارد. همین عامل باعث شده به نسبت سایر بیمه‌های وسایل نقلیه، فروش کمتری داشته باشد. انفجار، آتش‌سوزی و برخورد و تصادف برخی از حوادثی هستند که تحت پوشش این نوع از بیمه قرار می‌گیرند.

اما تمدید و خرید بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه، چه خودرو و چه موتور اجباری و ضروری است. براساس *قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث* تمامی وسایل نقلیه سواری و موتوری باید بیمه شخص ثالث داشته باشند. در این نوع بیمه اجباری هر فرد زیان‌دیده در حادثه رانندگی موتور، به غیر از راننده موتور‌سیکلت مقصر را شخص ثالث می‌نامند.

بیمه موتور سیکلت شخص ثالث، به خسارات و ضرر‌های وارد شده در طی حادثه به وسیله نقلیه ارتباطی نداشته و آن‌ها را جبران نمی‌کند. بلکه این بیمه اجباری، مسئولیت خسارات، ضرر‌های مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث (به غیر از راننده مقصر) را بر عهده می‌گیرد. پس موتورسیکلت هم باید دارای بیمه شخص ثالث باشد. تمامی دارندگان و مالکان موتور ابتدا باید بیمه شخص ثالث وسیله را کنترل کرده و از اعتبار آن برای پوشش خسارات جانی و مالی مطمئن شوند.

از کجا بفهمیم موتور بیمه دارد؟

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

داشتن بیمه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه سواری و موتوری اجباری است. پس اگر مالکی برای موتورسیکلت بیمه شخص ثالث تهیه نکند، موظف به پرداخت جریمه دیرکرد است. جریمه دیرکرد نداشتن بیمه شخص ثالث در سال 1400، مانند جدول زیر محاسبه و برای مدت 365 روز اعمال خواهد شد. جالب است بدانید که این جریمه، باعث افزایش قیمت بیمه شخص ثالث می‌شود.

انواع موتور مبلغ روزانه جریمه دیرکرد
موتورسیکلت گازی 1318
موتور سیکلت دنده‌ای یک سیلندر 1610
موتور سیکلت دنده‌ای دو سیلندر 1768
موتور سیکلت سه‌چرخ 1902

می‌خواهید در مورد بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه سواری و موتوری بیشتر بدانید؟ دوست دارید در مورد راه‌ها و روش‌های استعلام خلافی خودرو با بارکد، کد یکتا و شماره پلاک اطلاعات کسب کنید؟ پس سایت آیتول را از دست ندهید. سامانه آیتول، تخصصی‌ترین مرکز آنلاین خدمات خودرو بوده و جامع‌ترین اطلاعات و خدمات را در اختیار شما خواهد گذاشت.

از کجا بفهمیم موتور بیمه دارد؟ معرفی ساده‌ترین راه برای استعلام!

اگر وسیله نقلیه‌ای فاقد بیمه‌نامه معتبر باشد، توقیف شده و نقل و انتقال و حتی معامله آن نیز ممنوع خواهد بود. پس اگر موتور سیکلت بیمه‌نامه ندارد، باید به سرعت برای خرید آن اقدام کنید. اما در مواردی که موتور بیمه‌نامه دارد، اما به هر دلیلی به آن دسترسی نداشته و از شرایط بیمه آگاهی ندارید می‌توانید از آن استعلام بگیرید.

برای رسیدن به پاسخ پرسش از کجا بفهمیم موتور بیمه دارد، راه‌ها و روش‌های متفاوتی وجود دارد. اما بدون شک کاربردی‌ترین و سریع‌ترین راه برای استعلام بیمه، استفاده از سامانه خودروی من آیتول است.

برنامه آیتول محدود به خدمات تخصصی خودرو نبوده و شما می‌توانید حتی برای استعلام بیمه ثالث و بدنه موتور‌سیکلت نیز روی این سامانه حساب کنید. برخلاف سایر روش‌های شناخته شده برای استعلام بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه، که بسیار زمان‌بر بوده و به اطلاعات بسیاری نیاز دارد، با آیتول شما تنها چند کلیک ساده با سوابق بیمه فاصله خواهید داشت. برای استعلام بیمه موتور با آیتول فقط کافیست اطلاعاتی ساده شامل مدل، سال ساخت و تخفیف را وارد کرده و بعد از چند ثانیه به سوابق بیمه دسترسی پیدا کنید. استعلام و پرداخت عوارض و خلافی خودرو، استعلام معاینه فنی خودرو و مشاوره حقوقی از سایر خدماتی هستند که آیتول ارائه می‌دهد. استفاده از بسیاری از این خدمات رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد.

از کجا بفهمیم موتور بیمه دارد؟

از صفر تا صد خدمات خودرو و موتور‌سیکلت با آیتول

آیتول علاوه‌بر استعلام و مشاهده سوابق بیمه، برای خرید و تمدید بیمه شخص ثالث و بدنه موتور نیز همراه شما خواهد بود. برای خرید بیمه شخص ثالث با آیتول فقط باید مشخصات موتور را وارد کنید. بعد از مشاهده اطلاعات موتور می‌توانید، به سرعت برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث اقدام کنید. بعد از خرید بیمه شخص ثالث، پیامکی حاوی لینک نسخه الکترونیکی بیمه‌نامه برایتان ارسال خواهد شد.

در این مقاله به پرسش از کجا بفهمیم موتور بیمه دارد پاسخ داده و شما را از تمام بیمه‌های اجباری و اختیاری برای موتور آگاه کردیم. شما می‌توانید برای تمدید سریع و ساده بیمه وسایل نقلیه‌ای که دارید، از خدمات آیتول استفاده کنید.

همین حالا برای نصب برنامه آیتول روی گوشی خود اقدام کنید. برای دریافت برنامه آیتول می‌توانید به سایت رسمی، مایکت، گوگل پلی یا بازار مراجعه و برای دریافت نسخه iOS اپلیکیشن هم به آی اپس iApps))، سیب اپ و سیبچه بروید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید