سرما و توصیه‌هایی برای کاهش عوامل بیماری زایی در دام‌ها


سرما و توصیه‌هایی برای کاهش عوامل بیماری زایی در دام‌ها

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با توجه به شروع فصل سرما و به منظور محافظت دام‌ها توصیه‌هایی به دامداران ارائه داد.

علی اکبر عندلیبی، امروز چهارشنبه ۱۰ آذر به رسانه‌های گروهی گفت: آب سرد و یخ زده از مهم‌ترین عوامل بروز سقط جنین دام در فصل سرما است؛ لذا توصیه می‌شود دامداران نسبت به عایق بندی منبع ذخیره آب اقدام نموده و حتی المقدور آبشخور ها را در اواخر شب تخلیه و آب گرم در اختیار حیوانات قرار دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، وی افزود: سرما و کاهش دما از یک طرف و آب سرد از طرف دیگر باعث افت شدید انرژی بدن دام‌ها و خطر بروز سقط جنین می‌شود؛ لذا مناسب سازی تاسیسات دامداری برای تامین دمای مناسب و بهبود شرایط تهویه در اماکن دامی در فصل سرما دارای اهمیت فراوانی در این خصوص است.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: تهویه مناسب جهت جایگاه نگهداری دام در شب که بدلیل سرما درب و پنجره بسته می‌شود باید در نظر گرفته شود بدیهی است تراکم دام، بسته بودن فضای نگهداری دام‌ها در شب، عدم جمع آوری کود و فضولات و خیس بودن بستر، سبب تولید گازهای سمی مثل آمونیاک و آسیب به سیستم تنفسی دام و درگیری ریه‌های دام می‌شود.

عندلیبی با بیان اینکه تخلیه کود و فضولات دامی از جایگاه نگهداری دام‌ها و اطمینان از خشک بودن بستر اهمیت بالایی در کاهش بروز بیماری است، بیان کرد: استفاده از علوفه پر انرژی مناسب مانند کنسانتره یا غلات مانند جو و ذرت برای تامین نیاز انرژی دام توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد پناهگاه و آغل‌هایی برای دام‌های کم سن و ضعیف در مراتع جهت جلوگیری از صدمه زدن سوز باد به دام‌ها توصیه می‌شود، تصریح کرد: مکمل‌های ویتامینه و مواد معدنی را می‌توان در هنگام تغذیه دام‌ها به صورت دستی به علوفه اضافه کرد خصوصا در مناطقی که فقر مراتع دیده می‌شود و مراتع از نظر مواد معدنی، مواد ویتامینه و سایر مواد ضعیف هستند نقش مکمل‌ها برای پیشگیری از بیماری‌ها بسیار موثر است.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی یادآور شد: دامداران می‌توانند برای پیشگیری از ابتلا دام‌های خود به بیماری‌های شایع در فصل سرما و دریافت مشاوره، به شبکه‌های دامپزشکی و کارشناسان مربوطه مراجعه کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات