حساسیت زدایی در بین مردم و کاهش امید به شکست کرونا


حساسیت زدایی در بین مردم و کاهش امید به شکست کرونا

کرج - ایرنا- حدود 21 ماه و 10 روز از انتشار خبر رسمی ویروس کرونا در کشور می گذرد، ویروسی ملال آور که از مرگ هزاران هموطن تا خانه نشینی مردم و تعطیلی کسب وکارها، فهرست بلندی از مشکلات را از جمله در استان البرز در پی داشته است.

به گزارش ایرنا، چند صباحی است که در پس تلاش های بی وقفه و ستودنی دانشمندان و مسوولان به ویژه دولت سیزدهم با واکسیناسیون عمومی شاهد فروکش کردن امواج منفی و بلند ویروس وحشی کرونا در کشور هستیم و نمی توان حلاوت و شیرینی زائدالوصف آن را نادیده گرفت.

حساسیت زدایی در بین مردم و کاهش امید به شکست کرونا


هنوز زمان زیادی از موج های سنگین کرونا نگذشته است، چه ساعت ها و لحظه ها که خواب از چشمان مدافعان سلامت ربود و این عزیزان هنوز هم در قفس تن پوش هایی از جنس پلاستیک با چهره های خسته و تکیده برای کشیدن نفسی راحت لحظه شماری می کنند.
دوره درمان شفای مبتلایان کووید ۱۹ به این سادگی هم از سر نمی گذرد، تجربه بهبودیافتگان می گوید که به مثابه غرق شدن در آب و دست و پا زدن برای روزنه امید یا زنده ماندن است؛ برخی مفر می یابند و برخی هم به خواب ابدی فرو می روند.

حساسیت زدایی در بین مردم و کاهش امید به شکست کرونا


اینک چند هفته ای است که به لطف خداوند و تلاش های دانشمندان و مسوولان کشور، عرصه بر ویروس وحشی کرونا تنگ شده و امید مهار آن از آرزوهای میلیون ها انسان است اما هنوز نفس ها از دفع این بلا راحت نشده عده ای گویا نمی خواهند شر آن زودتر کنده شود.
نگرانی ها از این است که این عده با برداشتن ماسک ها و بی تفاوتی به رعایت فاصله اجتماعی در جامعه حساسیت زدایی می کنند که در صورت نباله روی از راه وروش آنها امید به مهار کامل کرونا از دست خواهد رفت و ویروس با جهشی تازه شاید از سد واکسن هم بگذرد.
با اینکه خبرها حکایت از سرعت و گستردگی کار واکسیناسیون در کشور و استان پرجمعیت البرز دارد اما در این میان برخی به واکسیناسیون هم «نه » می گویند و شماری با توجیه واکسیناسیون پروتکل ها را کنار گذاشته اند که بی توجهی هر۲ گروه افزون بر حساسیت زدایی در بین جامعه ،

به شعله ور شدن آتش کرونا دامن می زنند.

حساسیت زدایی در بین مردم و کاهش امید به شکست کرونا

میدان را به کرونا نسپارید

تجربه نزدیک به ۲ سال میدان داری کرونا نشان داده است که درد و رنج و مصیبت هیچ عایدی نداشته ، از این رو پزشکان تاکید دارند که کرونای دربند شده را با بی توجهی ها وارد میدان کارزار نکنیم.
سوی دیگر سخن اینکه ساده انگاری کرونا تمام رشته ها را پنبه خواهد کرد و تلاش های شبانه روزی دانشمندان و هزینه های گزاف پرداخت شده از سرمایه ملی را بی اثر می کند، موضوعی که سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز از آن به عنوان «تلخی پس از حلاوت» نام می برد.
اظهارات دکتر مهرداد بابایی و آمار رسمی کشور حکایت از اثر بخشی واکسیناسیون عمومی برای مهار کرونا داشته اما این اثر بخشی بدان معنا نیست که ماسک ها را کنار بگذاریم و همچون دوران پیشا کرونا زندگی اجتماعی عادی داشت چرا که ویروس همچنان فعال است و گاهی در سویه های جدید پوست اندازی می کند.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا و رییس مرکز فوریت های پزشکی البرز از اینکه حدود یک ماهی است که تعداد ماموریت های کرونایی اورژانس استان به کمترین سطح خود نسبت به روزهای اوج کرونا رسیده، ابراز خوشحالی می کند، اما با نگاه تردید به آینده کرونا می پردازد.
وی رعایت پروتکل‌ها را در کشور و استان البرز رضایتبخش ندانست و با تاکید بر همین یک نمونه از خطر خیز دوباره کرونا ابراز نگرانی کرد.

تنزل رعایت شیوه نامه های بهداشتی به زیر ۴۷ درصد

آمارهای رسمی در کشور و البرز نشان از کاهش رعایت پروتکل ها بهداشتی تا زیر ۴۷ درصد دارد و اگر این روند به عادت همگانی تبدیل شود باید منتظر عواقب ناخوشایند آن بود کمااینکه هنوز شماری از عادی انگاران در بیمارستان ها روزهای سخت تجربه می کنند.

اینکه سویه جدید کرونا این روزها آفریقا را به سمت دیگر قاره ها در نوردیده و هراس جهانی برای کم اثر شدن واکسیناسیون در پی داشته، نکته ای قابل تامل برای رجوع به روزهای نخست شیوع کرونا در کشور است که همه باید به خود سخت بگیریم تا شاهد روزهای سخت تری نباشیم.

وظیفه ای که دولت به جا آورد

حساسیت زدایی در بین مردم و کاهش امید به شکست کرونا

تامین و تزریق بیش از ۱۰۶ میلیون دز واکسن داخلی و خارجی مهمترین اقدامی است که بنا بر آخرین آمار رسمی در دولت سیزدهم بیش از ۸۰ درصد آن انجام شده که این حرکت شتابان و جهادی موجب شد تا نقشه قرمز و سیاه کرونایی به آبی، زرد و اندکی نارنجی گراید و روزهای زوال برای ویروس وحشی کرونا رقم بخورد.

در البرز هم بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن مصرف شده که حداقل یک میلیون ۹۰۰ هزار نفر معادل ۸۰ درصد افراد واجد شرایط یک دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و میزان دریافت ۲ دز واکسن در جمعیت هدف استان به ۶۵ درصد رسیده است.
بنا به گفته دکتر بابایی از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز، پنج شهرستان آنها در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و شهرستان های اشتهارد و کرج زرد کرونایی هستند.

از هفته گذشته تاکنون استان البرز در تمام بخش‌ها اعم از بستری،‌ مراجعات روزانه بیماران کووید۱۹ و ماموریت‌های اورژانس روند کاهشی را تجربه کرده است.
بابایی با اشاره به اینکه ویروس جدید جهش یافته «او میکرون» که اکنون در کشور آفریقا شناسایی شده ممکن است با رعایت نکردن پروتکل‌های اجتماعی شیوع آن گسترش یابد، گفت که بهترین راه مبارزه با ویروس با جهش‌های مختلف در قدم اول رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است که انتظار می‌رود رعایت پروتکل‌ها مانند ماه‌های اولیه شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه یابد.

آنطور که سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز می گوید: هنوز به طور کامل خصوصیات ویروس "او میکرون" مشخص نیست اما با توجه به اینکه این جهش آن بیشتر بوده،‌ دانشمندان جهان را نگران کرده که ممکن است از سطح واکسن های موجود عبور کند.
همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان البرز رعایت فاصله اجتماعی ،‌استفاده از ماسک و تزریق واکسن کرونا است.

کرونا از ابتدای شیوع تاکنون ۷۸ هزارو۹۰۰ البرزی را به تخت های بستری استان کشانده که ۶ هزارو ۴۴۴ نفرآنان جان باخته و ۷۲ هزارو ۱۷۲ نفر بهبود یافته اند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان به مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا شستن مکرر دست‌ها، ‌رعایت فاصله اجتماعی، ‌استفاده از ماسک و تزریق واکسن کرونا است.

سخن پایانی این است که هنوز کرونا هست و شاید تا مدت های زیادی باقی بماند ،پس باید همچنان زندگی کرونایی داشت ، با ماسک زندگی کرد ، رعایت فاصله را به جا آورد تا شاهد فاجعه دیگری نباشیم و بار دیگر نشاط اجتماعی را به ایران بزرگ و ایران کوچک (البرز ) باز گردانیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند