رییس بهزیستی : 14 درصد معلولان شهرستان بافق شغل دارند


رییس بهزیستی : 14 درصد معلولان شهرستان بافق شغل دارند

یزد - ایرنا - رییس اداره بهزیستی بافق گفت: 115 نفر معادل 14 درصد معلولان این شهرستان به صورت دایم و پاره وقت با همکاری مسئولان محلی و مدیران اداره ها و کارخانه های تولیدی مشغول کار هستند.

۹۰۰ معلول از خدمات بهزیستی بافق استفاده می کنند که بیشترین معلولیت ذهنی، جسمی و حرکتی است و ۱۵ درصد نیز نابینا هستند.

بتول کریمیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به هفته معلولان ( هشتم تا ۱۴ آذرماه) به سه درصد سهمیه اشتغال معلولان در دستگاه های اجرایی اشاره کرد و بهبود وضعیت اشتغال آنها را با استفاده از سهمیه یادشده خواستار شد.

وی با بیان اینکه بحث اشتغال یکی از مباحث ضروری افراد جامعه است ،اظهار کرد: این معضل در بین معلولان حادتر است، معلولان زیادی هستند که با تحصیل دانشگاهی، اداره ها و سازمان‌ها از پذیرش آنها امتناع می‌کند.

رییس بهزیستی بافق اضافه کرد: بسیاری از نهادها نه تنها به بهانه معلولیت و محدودیت یک فرد، او را نمی پذیرند، بلکه با این کار خود انگیزه، انرژی و تلاش فرد دارای معلولیت را ناکام می‌گذارند و ین اتفاق باعث رنجش مسئولان بهزیستی و مددجویان تحت پوشش می‌شود.

کریمیان اظهار کرد: در حال حاضر کارگاه‌های مرتبط که توانخواه، بتواند بعد از ترخیص برای اشتغال وارد آن‌ شود، در بافق ساخته نشد و به دلیل این مشکل معلولان در مرکز توانبخشی نگهداری می‌شوند.

به گفته این مسئول، یکی از مراکز فعال در این حوزه، مرکز توانبخشی نرگس است که حدود ۲۶ معلول ذهنی، در آن مهارت‌های آموزشی و اجتماعی را فرا می گیرند تا بتوانند برای خود اشتغال فراهم کنند.

وی افزود: شناخت کم مردم و مسئولان نسبت به مرکز، نبود حمایت از محصول تولیدیِ معلولان، کمبود امکانات و فضای مناسب برای ورزش و تفریح آن‌ها از مهم‌ترین مشکل این مرکز به شمار می رود.

رییس بهزیستی بافق با بیان اینکه معلول باید دیده شود، خاطرنشان کرد: آن‌ها افراد فراموش شدنی جامعه نیستند ،مسئولان باید برای تحقق حقوق شهروندان معلول تلاش کنند.

وی در خصوص برخورد اشتباه افراد جامعه با معلولان، تصریح کرد: به علت وضعیت اجتماعی و مناسب‌ سازی، بسیاری از معلولان از وضع روحی مطلوبی برخوردار نیستند و در جامعه نیز دید مناسبی نسبت به آنها وجود ندارد.

به گفته کریمیان، برخورد اجتماع خصوصا دیدگاه ترحم‌آمیز، درد معلولان و خانواده‌های آنها را مضاعف می‌کند.

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولان،( ۱۲ آذر ) شهردار، رییس شورای شهر، خادمین بیت الرضا (ع) بافق با حضور در مرکز توانبخشی نرگس از فعالیت‌های معلولان و مددکاران این مرکز تجلیل کردند.

مرکز شهرستان ۵۲ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

همچنین هفته گذشته مدیرکل بهزیستی یزد تعداد معلولان زیرپوشش این نهاد را ۲۹ هزار نفر ذکر کرد و گفت: برخی این افراد چند معلولیتی هستند و علت عمده معلولیت‌ها در استان سوانح و حوادث است و بیشترین آنها معلولان جسمی و حرکتی هستند.

استان یزد یک میلیون و ۲۳۶ هزار نفر جمعیت دارد که بر اساس آمارها حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت هر جامعه ای از یک تا چند معلولیت رنج می برند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا