6 بهله بالابان در طبیعت تایباد رها شد


6 بهله بالابان در طبیعت تایباد رها شد

مشهد- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: 6 بهله پرنده شکاری بالابان، که توسط ماموران مرزبانی در مرز دوغارون شهرستان تایباد کشف شده بود، روز شنبه در دامان طبیعت این منطقه رها شد.

ابوالفضل شعبانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پرندگان، که جزو گونه های در معرض انقراض محسوب می شوند، بعد از چند روز تیمار و نگهداری توسط دوستداران محیط زیست به دامن طبیعت بازگردانده شدند.

وی ادامه داد: پرندگان مزبور در ۷۲ ساعت گذشته در گذرگاه زمینی دوغارون از قاچاقچیان پرنده کشف شده بودند و در این ارتباط یک راننده ایرانی که بالابان ها را داخل خودرو مسافربری جاسازی کرده بود، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: طبق قانون شکار و صید، اقدام به زنده گیری و وارد آوردن ضرر و زیان به محیط زیست از طریق شکار هر قطعه بالابان ۲ میلیارد ریال جریمه نقدی و به تشخیص قاضی تا سه سال حبس در پی دارد.

تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و در جوار مرز ایران و افغانستان واقع است.

پرنده بالابان با ۴۷ تا ۵۵ سانتیمتر طول و ۷۰۰ تا هزار و ۳۰۰ گرم وزن از بزرگترین انواع شاهین و پرندگان شکاری است که با توجه به کاهش بسیار سریع جمعیت آن در دهه های اخیر در معرض خطر انقراض قرار دارد.

تعداد بالابانهایی که هر سال برای بازداران خاورمیانه زنده گیری می شوند شامل چهار هزار بهله برای عربستان، هزار بهله برای قطر و ۵۰۰ بهله برای هر یک از کشورهای کویت، بحرین و امارات برآورد می شود.

با توجه به اینکه پنج درصد این پرندگان قبل از تحویل می میرند تعداد بالابانهایی که هر سال برای تجارت شاهین شکار می شوند تا هشت هزار بهله است.

زیستگاه بالابان از شمال و مرکز چین تا اروپای مرکزی امتداد دارد و بالابانهای مهاجر طی ماههای مرداد و شهریور برای زمستان گذرانی به ایران می آیند.

بیشترین میزان کاهش شمار این پرنده در خطر انقراض مربوط به آسیای میانه است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا