مقایسه تویوتا C-HR صفر با لکسوس RX کارکرده در محدوده 2 میلیارد و 500 میلیون‌تومان


مقایسه تویوتا C-HR صفر با لکسوس RX کارکرده در محدوده 2 میلیارد و 500 میلیون‌تومان

درهمین آشفته‌بازار قیمت‌هایی به‌مراتب غیرواقعی و بسیار بالا به‌خود می‌بینند. به‌عنوان مثال تصور قیمت بالای دومیلیاردتومان برای یک کراس‌اوور سایز کوچک معمولی در همین بازاری که همه‌چیز گران است باز هم دشوار است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،قیمت‌های گزاف خودرو در چندسال اخیر و جهش قیمتی عجیب و غریبشان کم‌کم شکل عادی به‌خود گرفته؛ اما همچنان در این بین برخی خودروها هستند که درهمین آشفته‌بازار قیمت‌هایی به‌مراتب غیرواقعی و بسیار بالا به‌خود می‌بینند. به‌عنوان مثال تصور قیمت بالای دومیلیاردتومان برای یک کراس‌اوور سایز کوچک معمولی در همین بازاری که همه‌چیز گران است باز هم دشوار است.
اما باید گفت این مورد درواقعیت نیز وجود داشته و این روزها اگر شما موفق به‌پیدا کردن نمونه صفرکیلومتر تویوتا C-HR هیبرید مدل 2018 شدید باید نزدیک به دومیلیارد تا بیش از دو میلیارد و 600 میلیون‌تومان برای خرید آن پرداخت کنید. حال چه‌خودرو دیگری درمحدوده قیمتی این کراس‌اوور کوچک ژاپنی می‌توان خرید؟
برای مقایسه یک خودرو ژاپنی دیگر انتخاب کرده‌ایم که زمین تا آسمان نسبت به C-HR متفاوت است. نام این خودرو لکسوس RX350 بوده که مدل 2012 آن این روزها درمحدوده‌قیمت دو میلیارد تا بیش از دو میلیارد و 800 میلیون‌تومان به‌فروش گذاشته می‌شود و با وجود این‌که RX مورد نظر شش سال قدیمی‌تر از C-HR بوده و کارکرده به‌حساب می‌آید، اما یک شاسی‌بلند سایز متوسط لوکس بوده که دوام بالا و استهلاک پایین از ویژگی‌های مثبت آن است. امروز قصد داریم این دو خودرو کاملا متفاوت اما از یک خانواده ژاپنی را باهم مقایسه و بررسی کنیم.

آشنایی با RX و C-HR
برند لکسوس به‌عنوان برند تولیدکننده مدل‌های لوکس تویوتا درسال 1989 تاسیس و برای نخستین‌بار در سال 1996 با تولید مدل LX درکلاس شاسی‌بلندهای فول‌سایز وارد دنیای شاسی‌بلندها شد. دو سال بعد از آن یعنی در سال 1998 لکسوس برای کسب سهم بیش‌تری از بازار شاسی‌بلندهای لوکس دست به‌تولید دومین شاسی‌بلند خود زد.
این خودرو RX نام داشت و از نظر ابعاد و کلاس‌بندی یک رده پایین‌تر از LX در کلاس شاسی‌بلندهای متوسط لوکس قرار می‌گرفت. درسال‌های 2003، 2008 و 2015 به‌ترتیب نسل‌های دوم، سوم و چهارم از RX تولید و راهی بازار جهانی شد.
اکنون نسل چهارم این شاسی‌بلند در بازار حضور داشته که احتمالا آخرین سال‌های حضور خود را تجربه می‌کند. باید گفت مدل RX جزو محبوب‌ترین خودروهای لوکس در کشورمان به‌حساب می‌آید و نسل‌های دوم تا چهارم RX در بازار ایران عرضه شده و مدل مورد نظر ما در این نوشتار به‌نسخه پیش از فیس‌لیفت نسل سوم تعلق دارد. برخلاف RX، مدل C-HR یک خودرو کاملا جدید بوده و قدمت آن از پنج سال فراتر نمی‌رود.
تویوتا درسال 2014 یک کراس‌اوور شهری کانسپت را با نام C-HR در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی کرد. C-HR یک کراس‌اوور کوچک دو در بود و درسال 2015 در دو نمایشگاه خودرو فرانکفورت و لس‌آنجلس نیز به‌نمایش عمومی درآمد. اما به‌هر حال این کانسپت جذاب ژاپنی پس از دو سال نمایش، در سال 2016 به‌عنوان محصول 2017 روی خط‌تولید تویوتا رفت تا به‌بازارهای جهانی عرضه شود.
C-HR در همان سال نخست در دو نسخه بنزینی و هیبرید در بازار کشورمان عرضه شد که عمر بسیار کوتاهی داشت و یک سال بعد به‌دلیل بسته شدن واردات خودروهای خارجی، فروش آن همچون تمام خودروهای وارداتی موجود در بازار متوقف شد.

مقایسه تویوتا C-HR صفر با لکسوس RX کارکرده در محدوده 2 میلیارد و 500 میلیون‌تومان

تویوتای جذاب، لکسوس قدیمی
پایه و اساس طراحی لکسوس مورد نظر متعلق به 11 سال پیش بوده و اکنون با حضور نسل جدیدتر آن در بازار با نام RX200t دیگر آن جذابیت لازم را ندارد. بنابراین دو عامل مهم قدیمی بودن سبک طراحی و حضور نسل جدید آن در بازار سبب شده است شاسی‌بلند دو میلیارد و 500 میلیون‌تومانی شما چندان هم جذاب و مورد توجه نباشد. با وجود این‌که RX حتی در نسل قدیمی یک مدل محبوب از برند لکسوس به‌حساب می‌آید اما محبوبیت آن نه به‌خاطر طراحی و زیبایی بصری، بلکه به‌خاطر دوام بالا، استهلاک پایین، امکانات رفاهی مناسب و ... است. برخلاف ظاهر قدیمی لکسوس اگر وارد کابین آن شوید، غافلگیر خواهید شد؛ چراکه کابین این خودرو برخلاف ظاهر از مد افتاده آن، فرم طراحی جالبی دارد که سبب شده است کابین به‌اندازه ظاهرش از مد افتاده و تکراری به‌نظر نرسد.
برخلاف RX350، تویوتا C-HR یک کراس‌اوور کاملا زیبا و جذاب است و تویوتا سعی کرده طراحی فضایی و چشم‌نواز کانسپت هفت سال پیش خود یعنی C-HR را به‌خوبی در نسخه تولید انبوه آن حفظ کند. C-HR در سال 2017 موفق شد به‌همراه مرسدس‌بنز S کلاس کابریولت و جگوار F پیس تا مرحله نهایی WCOTY (World Car of the Year) یا همان جایزه بهترین خودرو جهان در بخش بهترین طراحی سال پیش برود؛ اما درنهایت جگوار F پیس این جایزه مهم را از آنِ خود کرد. تویوتا C-HR با اِلِمان‌های مدرن و جذاب امروزی همچون بدنه دو رنگ و ... آمده تا سلیقه مشتریان جوان و خانم‌ها را هدف قرار دهد. با وجود این‌که طراحان تویوتا تمام توان خود را به‌کار گرفته‌اند تا کابین این کراس‌اوور کوچک همچون نمای بیرونی آن جذاب جلوه کند، اما باید گفت C-HR با وجود کابین مدرن موفق نشده است ذات ارزان‌قیمت خود را در بخش کابین از چشم سرنشینان به‌خوبی پنهان کند. روی کاغذ هر دو خودرو مورد نظر ما مدل‌های پنج‌نفره محسوب می‌شوند؛ اما محدودیت فضای کابین C-HR به‌خصوص در نمای ردیف عقب سبب شده است بیش‌تر برای چهار سرنشین مناسب باشد.

لکسوس خوش‌آپشن، تویوتای بی‌آپشن
درفهرست امکاناتی که برای تویوتا C-HR هیبرید در ایران درنظر گرفته شده 90 درصد امکانات سفارشی بوده و اندک‌آپشنی به‌صورت استاندارد درمدل پایه به‌مشتریان عرضه می‌شود. به‌عبارت دیگر اگر شما قصد داشته باشید C-HR هیبرید را با امکانات استاندارد و بدون هیچ‌آپشن سفارشی خریداری کنید، خودرو شما دارای امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، رانندگی دوحالته اکو و برقی، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل، کمکی، ترمز پارک برقی، دی‌لایت، اتولایت، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی با شش اسپیکر و هندزفری، مانیتور هشت‌اینچی لمسی، نویگیشن، دوربین عقب، مجموع ایربگ‌ها شش عدد، سیستم تهویه‌اتومات دوگانه، صندلی‌های جلو اسپرت با تنظیم دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکش‌صندلی پارچه‌ای، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، بلوتوث، درگاه USB و AUX، شیشه‌دودی عقب و ... خواهد بود. این فهرست امکانات استاندارد برای یک خودرو دو میلیاردتومانی به‌هیچ‌عنوان منطقی نیست و در همین محدوده قیمت خودروهایی با امکانات به‌مراتب بیش‌تر می‌توان یافت. درمقابل لکسوس RX350 با امکانات استاندارد شما را از خودروهای گروه تویوتا ناامید نمی‌کند. هرچند این خودرو نیز تعدادی آپشن سفارشی دارد، اما درحالت استاندارد با وجود این‌که شش سال از C-HR قدیمی‌تر است، اما شرایط به‌مراتب بهتری دارد. کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار تصادف جلو، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل، کمکی، دی‌لایت، اتولایت، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، روکش چرم و تریم چوب، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی مجهز به 9 اسپیکر، هندزفری، چنجر شش‌تایی و تنظیم هوشمند بلندی صدا، مانیتور هشت‌اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، تاچ‌پد، مجموع ایربگ‌ها 10 عدد، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه‌اتومات دوگانه با دریچه تهویه عقب، صندلی‌های جلو 10 حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر، مموری صندلی راننده، صندلی عقب تاشو سه‌تکه، روکش‌صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، صندوق برقی با جک، تریم چوب و آلومینیوم کابین، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف، بلوتوث، درگاه USB و AUX، شیشه‌دودی عقب، ریموت شیشه‌بالابر، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ و ... امکانات استاندارد این شاسی‌بلند متوسط لوکس به‌شمار می‌روند.


قدرتمند اما قدیمی، ضعیف اما جدید
در این بخش باید تصمیم خود را در این دوراهی بگیرید. جدید بودن خودرو از نظر فنی برایتان مهم است یا قدرتمند بودن آن؟ لکسوس RX350 درحال حاضر پس از 9 سال کارکرد اکنون جزو خودروهایی با کارکرد نسبتا بالا به‌حساب می‌آید؛ اما زیر کاپوت آن یک موتور بزرگ شش سیلندر 3.5 لیتری تعبیه شده که 2.3 برابر بیش‌تر از C-HR هیبرید با سه‌سال سن و بدون کارکرد نیرو تولید می‌کند.
گشتاور تولیدی RX مورد نظر نسبت به C-HR نیز عدد 2.4 برابری را نشان می‌دهد که درمجموع خبر از یک اختلاف فاحش میان این دو خودرو دارد. C-HR هیبرید نیروی تولیدی خود توسط موتور چهار سیلندر 1.8 لیتری به‌همراه قوای محرکه الکتریکی را به‌کمک یک گیربکس نه‌چندان جذاب CVT تنها به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌کند که برخلاف طراحی ظاهر آن، هیچ‌یک از این توضیحات جذاب نیست. شتاب حدود 11 ثانیه و مصرف سوخت زیر چهار لیتر در هر صد کیلومتر C-HR را به‌یک خودرو تنبل و کم‌مصرف بدل کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


HPV در دوران بارداری: چه کاری می توان انجام داد؟