8 سد لرستان از 10 تا 88 درصد پیشرفت فیزیکی دارند


8 سد لرستان از 10 تا 88 درصد پیشرفت فیزیکی دارند

وزیر نیرو گفت: 8 سد لرستان از 10 تا 88 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

علی‌اکبر محرابیان در جلسه شورای اداری لرستان که امروز ۱۹ آذرماه برگزار شد، اظهار کرد: نیروگاه برقابی رودبار با ظرفیت ۴۵۰ مگاوات، نیروگاه خرم؛ خرم‌آباد با دو واحد گازی و نیروگاه دورود با ظرفیت ۷۵ مگاوات در دست احداث هستند.

وی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته برای پیک تابستان ۱۴۰۱ بخش بخار نیروگاه خرم‌آباد به شبکه متصل خواهد شد و مجموع تولید استان از هزار مگاوات عبور می‌کند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: مجموع مصرف استان در پیک ۹۲۰ مگاوات است که با بهره‌برداری از این واحد تولید و مصرف استان به یک تراز نسبتاً قابل قبولی خواهد رسید.

محرابیان با اشاره به پروژه‌های پست و انتقال لرستان، اضافه کرد: ۱۳ پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۴۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی وزارت نیرو در این حوزه در دست احداث است که ۵۰ درصد آن‌ها در سال ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد.

وی بیان کرد: تکمیل این‌ها در ۱۴۰۲ خواهد بود و ظرفیت انتقال و پست در لرستان به وضعیت قابل قبولی خواهد رسید.

وزیر نیرو با اشاره به برق‌رسانی روستایی، ادامه داد: ۲۱ روستای استان برق‌رسانی نشده که کار برق‌رسانی به این روستاها تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

محرابیان با بیان اینکه دیگر روستای بالای ۵ خانوار بدون برق نخواهیم داشت به‌جز دو سه روستا که مشکلات خاصی دارند، افزود: در حال حاضر شش سد در حال بهره‌برداری در لرستان داریم که متأسفانه در آن‌ها بخش عمده‌ای از خطوط و شبکه اجرا نشده است و لذا نمی‌توانیم بگوییم این سدها کاملاً بهره‌برداری شده‌اند.

وی عنوان کرد: هشت سد هم در حال ساخت داریم که از پیشرفت ۱۰ تا ۸۸ درصدی برخوردارند و با تکمیل این سدها می‌توانیم اعتماد داشته باشیم آب کشاورزی، شرب و صنعت لرستان مهار می‌شود.

تا پایان دولت سیزدهم شاهد افتتاح سد معشوره خواهیم بود

وزیر نیرو اظهار کرد: مطالعات سد تنگ معشوره در سال ۸۱ شروع شده و در سال ۹۲ کلنگ آن زده شده و در این سال‌ها مجموع پیشرفت این سد ۱۰ درصد است و تنها تونل انحراف آن ساخته شده است.

محرابیان تصریح کرد: طی دو ماه گذشته با دستور رئیس‌جمهور جلسات متعددی برای طرح‌های نیمه‌تمام به‌ویژه این سد داشتیم؛ ۶۰۰۰ میلیارد اعتبار نیاز است برای سد معشوره و با تأمین این اعتبار تا پایان دولت سیزدهم شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات سد معشوره را از دو محل؛ یکی ماده ۵۶ که با یک بانک به توافق رسیده‌ایم و بخشی هم به روش غیر اعتبارات بودجه‌ای پیش‌بینی‌شده است.

۵۰۰ روستای لرستان در تنش شدید آبی به سر می‌برند

وزیر نیرو با بیان اینکه امیدواریم شاهد این باشیم این سد را در کنار ۷ سد دیگر در طول دولت سیزدهم به پایان برسانیم، اضافه کرد: در حال حاضر ۳ ایستگاه پمپاژ آب در لرستان داریم و نیاز به ۶ ایستگاه دیگر داریم که به بهره‌برداری می‌رسد.

محرابیان بیان کرد: از ۳۰۰۰ روستای لرستان، ۵۰۰ روستا در تنش شدید آبی به سر می‌برند و قراردادی را براساس قوانین بودجه به مبلغ ۳۶۰ میلیارد تومان با قرارگاه امام حسن امضا کرده‌ایم که در قالب یک کار جهادی با حضور گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی تا یک ماه آینده پروژه‌های آبرسانی روستایی لرستان را فعال کنیم و ظرف دو الی سه سال مشکل شبکه تمامی روستاهای تحت تنش را حل کنیم.

وی ادامه داد: در راستای پروژه‌های فاضلاب هم اعتبارات خوبی در سفر پیش‌بینی کرده‌ایم که طرح‌های نیمه‌تمام این حوزه در چارچوب مصوبات تکمیل می‌شود.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا