زنان لرستان رنجور از محرومیت، امیدوار به عدالت دولت


زنان لرستان رنجور از محرومیت، امیدوار به عدالت دولت

خرم‌آباد - ایرنا - زنان کار، بانوان کارآفرین گرفتار در روند اداری موانع تولید و مادران و دختران بی‌سرپناه لرستان هفته گذشته سهم بزرگی در جریان سفر هیات دولت به این استان داشتند و اکنون در انتظار اقدام عملی دولت عدالت محور برای رویش جوانه‌های امید هستند.

به گزارش ایرنا یازدهمین سفر استانی آیت الله رییسی رییس جمهور و هیات دولت سیزدهم جمعه ۱۹ آذر به لرستان انجام شد اما انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده یک روز قبل از این سفر عازم استان شد تا مسائل زنان و خانواده را با وقت و حوصله بیشتری بررسی کند.

شهرستان دلفان با جمعیتی حدود ۱۵۰ هزار نفر که به عروس استان لرستان شهرت دارد در شمال غربی این استان است و به نوعی نقطه عطف سفر معاون رییس جمهوری بود، شهرستانی که از قدمت نیمه نخست پیش از میلاد، اکنون تنها نامی را به ارث برده است، " عروس لرستان ".

حضور خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده دلگرمی بود تا مشکلات و محرومیت عروس رنگ پریده لرستان مورد بررسی قرار گیرد، از زنان کار گرفته تا بانوان تحصیلکرده بیکار و مادارن سرپرست خانوار.

خزعلی بدو ورود به دلفان با جمعی از مسوولان محلی و اهالی شهرستان دیدار کرد، عده ای که در هوای سرد پاییزی از ساعات اولیه صبح منتظر بانوی انقلابی هیات دولت بودند تا بلکه بتوانند درخواست های خود را به او برسانند تا گره ای از مشکلاتشان باز شود.

خزعلی با قرار گرفتن در جمع صمیمی بانوان "کار"، شهرستان دلفان، محرومیت این قشر را از نزدیک لمس کرد، زنانی که در گروه های سنی مختلف از ۳۰ تا ۷۰ سال، دور میدان شهر جمع می شوند تا برای کشاورزی و زراعت بکار گرفته شوند.

و درد این اینجاست که اکثر این زنان در زمین های مادری بکار گرفته می شوند که توسط کشاورزان مهاجر اجاره شده اند.

در نشستی که بانوان کار با معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده داشتند ، گوشه گوشه سالن همه مشغول به نوشتن شرح حال خود و درخواستی بودند تا خانم خزعلی بتواند به مشکلات آنها رسیدگی کند.

بانویی حدودا ۶۰ ساله از من تقاضای خودکار و کاغذ داشت، زنی که حتی سوادش به نوشتن نامه ای کوتاه قد نمی داد حالا می خواست برایش نامه ای هم بنویسم تا بلکه فرجی شود و از درد کار در زمین کشاورزی دیگران خلاص شود.

یکی از بانوان حاضر در این جلسه را به گفتگو گرفتم، می گفت سالهاست که با مرگ همسرش در میدان شهر همراه سایر بانوان این شهرستان در انتظار وانت باری می نشیند شاید در زمین کشاورزی مشغول به کار شود و روزی بچه هایش را سر سفره ببرد.

مریم که جوانی تحصیلکرده اهل نورآباد مرکز شهرستان دلفان بود اظهار می‌کرد که چرا شهرش باید رتبه دوم محرومیت را بین مناطق محروم کشور داشته باشد؟

او که از توانایی و ظرفیت جوانان و بانوان این منطقه برای خدمت به کشور و استان خود می گفت، به دنبال کار می گشت تا بلکه بخش صنعتی از این شهرستان از توانایی هایش بهره ببرد.

لرستان پایلوت طرح ایجاد کسب و کارهای خانواده محور

خزعلی با دیدن کلیپی از بانوان کار شهرستان دلفان گفت این فیلم ضمن دردناکی ، موجب غرور شد و نشان داد که زنان ایرانی با عزت نفس روی پای خود ایستاده اند.

معاون رییس جمهور پای درد دل نمایندگان زنان کار نشست، هم ابراز تاسف کرد، هم غرور، تاسف از این بابت که زنانی با شرایط مالی نامناسب باید در اراضی کشاورزی دیگران کار کنند و غرور از وجود زنانی با غیرت و متعصب، که راه نان آوری بر سر سفره خود را مردانه در پیش گرفته اند.

خزعلی "طرح ایجاد کسب و کارهای پایدار خانوار محور" را در اولین قدم به زنان دلفان به ارمغان آورد و تاکید کرد که این شهرستان باید پایلوت اجرای این طرح در لرستان و کشور باشد.

عنوان اینکه لرستان به عنوان پایلوت ( نمونه آزمایشی) طرح ایجاد کسب و کارهای پایدار خانوار محور انتخاب شده است اهمیت این موضوع را برای دولت انقلابی نشان می دهد تا بانوان این استان بدانند دولت به فکر خانواده و بانوان است .

فقر در برخی مناطق دلفان جولان می دهد، اهالی این دیار همچنان در انتظار توسعه هستند و اصلاح راه های سخت گذر، آموزش ، بهداشت و درمان ، بیکاری و البته رفع دغدغه زنان کار از جمله درخواست اهالی روستاهای این دیار است.

دلفان با حضور معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده انرژی گرفت تا با همکاری دولت راه توسعه را پیش بگیرد و بانوانی که هرکدام به نوعی مشکلات خود را بیان کردند تا نماینده دولت با شنیدن این صحبتها دردی از دردهای بسیارشان را درمان کند.

اشترینان بروجرد، توانمند و در انتظار توسعه

در ادامه سفر به بخش اشترینان رسیدیم ، اشترینان بروجرد با حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت دارای ۳۹روستا و عمده مشکلات این منطقه در بحث کمبود آب و توسعه زیربنایی روستاها است.

منطقه ای که در پرآبی سرآمد کشور بوده امروز در روستاهایش شاهد کم آبی در حوزه های کشاورزی ، دامداری و حتی شبکه آب روستایی هستند.

در بازدید از روستای جعفرآباد و موسسه یاس کبود اشترینان، شخصی در کنار جمعیت، از کمبود امکانات آموزشی در روستاها می گفت، بانوی میانسالی که به گفته خودش تاکنون چندین بار پیگیر تجهیز مدارس روستایی شده اما متاسفانه هیچگونه اقدامی دراین خصوص صورت نگرفته است.

تا سخن از محرومیت به میان آمد چند نفر دیگر به جمع اضافه شد، بحث کار جوانانی را پیش کشیدند که با سختی مدارک تحصیلی عالی را اخذ کرده اند اما حالا درخانه هستند و حتی پول توجیبی آنها را والدینشان تامین می کنند.

تضمین صادرات محصول بافندگان لرستان

خزعلی در نشست با بانوان کارآفرین اشترینان پای درد دل آنها نشست تا مشکلات آنها را به دولت اعلام کند و مطالبات آنها رسیدگی شود.

این جمع بانوان کارآفرین هرکدام درخواستی از جمله اعطای تسهیلات کم بهره ، بهره بردن از بیمه کارآفرینی، مسکن و ایجاد شغل در منطقه خود داشتند.

بانویی گفت: با مشقت زندگی خود را با سه فرزند اداره می کنم، همسرم کارگر است و مجبورم کمک خرجش باشم، با بافت گلیم و جاجیم چشمانم کم سو شده است، بیمه درمانی نداریم و هزینه خرید عینک را باید برای موارد مهم و خرج های اصلی نگه دارم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده به بانوان این جمع امیدواری داد برای اشتغال زنان بخصوص بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست، با اجرای طرح اشتغال خانواده محور حرکتی خوب در منطقه اشترینان انجام شود.

خزعلی با اشاره به بانوان فرشباف و قالیباف از توانمندی‌های خوب این منطقه ابراز رضایت کرد و به آنها نوید صادرات و فروش تضمینی محصول تولیدیشان را داد و این قول را هم داد با ایجاد کارگاهی به ظرفیت ۲ هزار شغل، پیگیر صادرات این کارگاه باشد تا گره ای از مشکلات آنها باز شود .

دیدار با خانواده یک بانو به عنوان اولین شهید سلامت لرستان

"زهرا شیرویه" اولین شهید سلامت لرستان در بروجرد است که تنها بازمانده وی دختر ۱۱ ساله اوست که با گذشت چند ماه از شهادت مادر ، هر روز منتظر است تا صدای "سلام دختر گلم" را از اتاق خود بشنود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده رییس جمهور با خانواده شهید شیرویه دیدار کرد و با پدر، مادر و دختر این شهید راه سلامت ابراز همدردی نمود.

جمعی از مسوولان ، پزشکان و پرستاران بیمارستان شهید بروجردی هم عصر پنجشنبه در انتظار خزعلی بودند تا مشکلات خود را ازجمله تبدیل وضعیت ودغدغه های پرداختی با وی در میان بگذارند.

زنان بی سرپناه، محروم از برنامه های مهارتی و آموزشی

شامگاه پنجشنبه بازدید از مرکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی از برنامه هایی بود که معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده بر انجام آن و رسیدگی به وضعیت افرادی که در این مرکز بودند تاکید داشت مانند کودکانی که براثر خشونت‌هایی که در بحث مالی و اعتیاد پدیدار می‌شود آنجا نگهداری می‌شوند.

بانویی هم با ۲ فرزند خود که ۲ هفته قبل به این مرکز مراجعه کرده بود از همسرش که اعتیاد دارد صحبت می کرد و خشونت هایی را که دیده بود می گفت، کودکان دیگر هم به نوعی مشکلاتی داشتند که خانواده خود را ترک کرده و به این مرکز برای زندگی مراجعه کرده بودند.

خزعلی در بازدید از یک مرکز سرپناه شبانه ویژه بانوان در منطقه شمشیرآباد خرم‌آباد هم گفت: باید بر اساس ضوابط خاصی، برنامه‌های تربیتی همچون ورزش و دوره‌های مهارتی و آموزشی برای افراد بی‌سرپناه برقرار شود.

روز دوم سفر شد و شهرستان کوهدشت مقصد بود، پارک بانوان شهر از هشت سال پیش تاکنون به صورت نیمه تمام رها شده بود و معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن بازدید از آن خواستار تسریع در تکمیل شد.

خزعلی در دیدار با بانوان شاغل شهرستان کوهدشت هم ابراز امیدواری کرد در حوزه های مختلف از جمله آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی زنان گام های خوبی در این شهرستان برداشته شود.

زیبا خوشناموند نماینده اساتید و دانشجویان شهرستان کوهدشت در این دیدار گفت: پهنای باند اینترنت در روستاها مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد کرده است و بسیاری از بانوان این شهرستان با مدرک کارشناسی ارشد به دلیل عدم شغل مناسب پس از فارغ التحصیلی به دلیل بیکاری، به شهرهای دیگر مهاجرت می کنند.

این فعال اجتماعی این را هم گفت که مرکز آموزش عالی کوهدشت (دانشگاه دولتی ) در یک مکان استیجاری دور از شهر در محیط نامناسب برای بانوان است و لوله کشی گاز و آب ندارد.

اختصاص اعتبار به ۹ پروژه در حوزه بانوان استان لرستان

خزعلی پایان سفر دو روزه اش در جمع نماینده‌های اقشار مختلف حوزه زنان هم مشکلات این بانوان را شنید تا به گوش دولتمردان کشور برساند تا امید، توسعه و نشاط را به آنها بازگرداند .

اختصاص اعتبار به ۹ پروژه در حوزه بانوان از مصوبات سفر معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده بود که با اجرایی شدن این مصوبات رونق، توسعه، اشتغال و آرامش به زنان استان هدیه خواهد شد.

البته نامه های بیشماری که در سفر رییس جمهور و هیات همراه نوشته شد سوغات این استان سبز و محروم کشور از جانب از بانوان و مردم دلاوری است که چشم انتظار پاسخ به مطالبات مکاتبه ای خود هستند .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید