کشورمان تا 20 سال آینده با مشکلات بیماری‌های مزمن روبه‌رو می‌شود


کشورمان تا 20 سال آینده با مشکلات بیماری‌های مزمن روبه‌رو می‌شود

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به کاهش رشد جمعیت تا 20 سال آینده کشورمان با مشکلات بیماری های مزمن روبه‌رو خواهد شد و بیش از 20 میلیون سالمند به جمعیت سالمندان افزوده می‌شود.

دکتر عباس عبادی در مراسم گرامیداشت روز پرستار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در مجتمع سپید برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت با بیان اینکه پرستاری یک علم تخصصی و اختصاصی مربوط به خود است که بر پایه این علم مسیر مراقبتی بیمار را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: باید جنبه دانشی و علمی پرستاری به شکل قابل لمس در بالین بیمار مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از این دانش بومی در راستای خدمات‌رسانی به بیماران به شکل مناسبی استفاده کرد و در این مسیر دانشکده های پرستاری و مامایی نقش موثری را ایفاء می کنند.در حال حاضر جنبه دانشی، علمی و عملکرد مبتنی بر شواهد پرستاری کشورمان در حوزه EMRO سرآمد و شاخص است و باید از این دانش بومی به شکل مناسب و قابل لمس استفاده شود.

وی با بیان اینکه تمام خدمات پرستاران بر پایه علمی و مدیریت مراقبت از بیمار انجام می‌شود، تصریح کرد: تقویت ارتباط کلامی و روحی با بیماران در کنار ارائه خدمات حرفه‌ای همراه با دانش فنی و به‌روز بودن از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه حوزه سلامت باید با رویکرد و نگاه تیمی فعالیت نماید، اظهار کرد: کار تیمی به دنبال هم‌افزایی است و اگر نقص و عیبی در کار ایجاد شود، سایر اعضاء باید در رفع آن تلاش کنند.

عبادی با بیان اینکه صبوری به عنوان یک ویژگی شاخص حضرت زینب(س) محسوب می‌شود و پرستاران و کادر سلامت با تاسی از این ویژگی به بیماران و مردم جامعه خدمات‌رسانی می‌کنند، خاطرنشان کرد: در واقع پرستاران باید در مرحله نخست حمایت و دفاع از حقوق بیمار را مورد توجه قراردهند و به همین دلیل در شعار امسال به این موضوع توجه شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش رشد جمعیت تا ۲۰ سال آینده کشورمان با مشکلات بیماری های مزمن روبه‌رو خواهد شد و بیش از ۲۰ میلیون سالمند به جمعیت سالمندان افزوده می‌شود، تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که پرستاران و سایر اعضای تیم سلامت با حضور در جامعه در توسعه و ارتقاء سواد سلامت جامعه بیش از پیش موثر باشند.

در بخش دیگری از مراسم دکتر محمد علی کیانی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه جایگاه پرستاری از حیث ارتباط زیاد و اثر بخشی در پروسه درمان بسیار اهمیت دارد خاطر نشان کرد: هر چند که پزشکان نقش محوری در درمان بیماران دارند اما اگر کار پرستار به شکل مناسبی صورت نگیرد با بهترین امکانات درمانی و تخصصی به نتیجه دلخواه دست پیدا نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه پرستاران بیشترین زمان را در ارتباط با بیماران دارند، خاطرنشان کرد: پرستاران با داشتن روحیه ایثارگرانه و دلسوزانه و ایجاد تعامل با بیماران، می‌توانند نقش موثری در ایجاد امید و نشاط و تسریع در روند بهبودی بیماران داشته باشند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا و در شرایطی که بسیاری از مردم از بیماری ترس داشتند، پرستاران با حضور در میدان مبارزه با این ویروس، نقش موثری در خدمات‌رسانی به بیماران ایفا نمودند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دو سال اخیر، به طور مستمر در فرمایشاتشان از کادر پرستاری و درمانی در خدمات‌رسانی به بیماران ابراز رضایت نمودند که این امر نتیجه تلاش‌های شبانه‌روزی و ایثارگرانه تمامی مدافعان سلامت است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر الکترونیکی شدن فرایند اقدامات پرستاران اظهار کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود، می توان به این مهم دست یافت.

کیانی افزود: در حوزه آموزش دانشجویان پرستاری باید به موضوع اخلاق حرفه‌ای نیز توجه بیشتری شود که این مهم در دانشکده پرستاری و مامایی به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است تا بتوان خدمات‌رسانی به بیماران را بیش از پیش با کیفیت بهتری ارائه داد.

دکتر شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: مجموعه پرستاری شاغل در بخش‌های دولتی، غیردولتی، خصوصی و خیریه‌ای یک تیم بسیارحرفه‌ای و هماهنگ بودند و بابت همکاری شایسته و خالصانه تک‌تک این ایثارگران حوزه سلامت در طول ۲۲ ماهه کرونایی تقدیر و تشکر ویژه می‌کنم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در ایامی که با موج‌های سهمگین کرونا مواجه بودیم پرستاران شاغل در بیمارستان‌های غیردانشگاهی اعم از غیردولتی، خصوصی و خیریه‌ای در کنار معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفتند، تصریح کرد: پرستاران بیمارستان‌های غیردانشگاهی داوطلبانه در بیمارستان‌های دانشگاهی درگیر کرونا و بیماران کرونایی حاضر شدند و به این گروه از بیماران خدمت‌رسانی شایسته‌ای داشتند و در سخت‌ترین شرایط کرونایی جان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را نجات دادند و جان خود را به خطر انداختند.

به گزارش وبدا بدیعی خاطرنشان کرد: بی‌شک تلاش‌ها و زحمات تک‌تک خادمان حوزه سلامت در بحران کرونا از جمله پرستاران زحمتکش از یاد و خاطر مردم قدرشناس نخواهد رفت و امیدواریم که در سال‌ آینده با ریشه‌کنی کامل ویروس کرونا جشنی شایسته‌تر و باشکوه‌تر در روز پرستار بگیریم و قدردان تمام پرستاران زحمتکش که از بازوان اصلی حوزه سلامت به‌شمار می‌روند باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر یعنی