بشر مهره حساس کارگاه عالم امکان است/ بدی او در گرفتاری‌ها و بحران‌ها اثر دارد


بشر مهره حساس کارگاه عالم امکان است/ بدی او در گرفتاری‌ها و بحران‌ها اثر دارد

امام جمعه موقت تهران گفت: بشر مهره حساس کارگاه عالم امکان است لذا خوبی ما در گردش منظم دنیا و بدی ما هم در گرفتاری ها تاثیر دارد امروز دنیا گرفتاری ها و بحران عجیبی را تجربه می کند خدا می گوید درست زندگی کنید من هم به شما زندگی خوب می دهم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، سلسله جلسات شرح دعای صحیفه سجادیه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین «کاظم صدیقی»، امام جمعه موقت تهران و مسئول حوزه علمیه امام خمینی(ره) شنبه ها در مسجد دانشگاه تهران برگزار می شود. آنچه در ادامه می آید مشروح جلسه شنبه، 20 آذرماه است:

در دعای هشتم صحیفه سجادیه، امام سجاد(ع) لغزش‌گاه ها و آسیب های جدی را مطرح کرده و به ما یاد داده اند در سختی ها و خطرها و مهلکات باید به خدا پناه برد؛ یکی از این آسیب ها، فقر است برخی درآمدی هم دارند اما کفایتشان نمی کند آدم وقتی به اندازه ای که معیشت و نیازهای خود و خانواده بر اساس سعه وجودیش، رسایی و بلوغ نداشته باشد و نتواند لازمه رسیدن به مقصد را تامین کند، به فقدان کفاف مبتلا می شود این فقدان بازدارنده است چنان که ماشین بدون بنزین لازم انسان را به مقصد نمی رساند، استاد بدون علم لازم دانشجویان را به مقدص نخواهد رساند همچنین است مدیری که از زیرمجموعه خود اطلاع لازم را ندارد نیز نمی تواند جامعه زیردست خود را هدایت کند لذا مدیر باید آینده‌نگر باشد همچون حضرت یوسف(ع) که برای مقابله با قحطی تدبیر عمل کرد و توانست کشور را از مخمصه قحطی نجات دهد، در مقابل برادران یوسف(ع) چنین آینده‌نگری‌ای را نداشتند!

از جمله خوراک های روح برای منتظران امام زمان(عج) آیه 12 سوره مبارکه یوسف است که می فرماید: «... یَا أَیُّهَا الْعَزِیزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَیْنَا» کمبود ما را شما تامین کنید یعنی ظرف ما قدری دارد اما پر نیست و کفاف ما را نمی دهد.

برحسب تقسیمات ما سه نوع فقر داریم، یکی فقر الی الله است که انسان در دارایی هم فقیر است، این فقری است که پیامبر(ص) فرمودند: این فقر افتخار من است ... چون همیشه به خدا وابسته هستیم وابستگی به خدا و پیوستن به اولیاء الله راه سعادت است.

قسم دوم فقری است که انسان هم حس فقر به خدا دارد و هم اسباب و لوازمی را قائل است و سراغ این و آن می رود؛ در روایت است که این فقر با کفر مرز مشترک دارد ... مثل کشوری که خودکفا نیست و ناچار به سازش با کافران می شود!

قسم سوم فقری است که انسان را به کلی از خدا محجور کرده طوری که حسابی برای خدا باز نمی کند؛ مرحوم علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان رابطه عمل و عکس العمل ها را آورده است، تصریح سوره مبارکه نوح است که: حضرت نوح(ع) به قومش فرمود: از خدا عذرخواهی کنید که او عذرپذیر و آمرزنده است، آسمان ها را بر شما می باراندد و به شما مالی می دهد که مددتان است (اموال برخی موجب وزر و فساد و بی آبرویی است همیشه هم سبب سعادتمندی نیست) «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا؛ و هر کس از یاد من دل بگرداند در حقیقت زندگى تنگ [و سختى] خواهد داشت».

بشر مهره حساس کارگاه عالم امکان است لذا خوبی ما در گردش منظم دنیا و بدی ما هم در گرفتاری ها تاثیر دارد امروز دنیا گرفتاری ها و بحران عجیبی را تجربه می کند خدا می گوید درست زندگی کنید من هم به شما زندگی خوب می دهم.

با ذکر خدا است که دل آرام می گیرد؛ وقتی خبر سقوط خرمشهر را به امام خمینی(ره) اطلاع دادند ایشان سرسوزنی ناراحتی نشان ندادند و فرمودند: جنگ است جنگ! از آن سو، وقتی خرمشهر فتح شد، فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد!

این قسم سوم فقر که فردکفاف نداشته باشد و هیچ حسابی هم برای خدا باز نکند روسیاهی دنیا و آخرت را در پی دارد: «خَسِرَ الدُّنْیا وَالاْآخِرَةَ ذلِک هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ».

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی