وضعیت خانه موزه شاعر «زمستان» چگونه است؟


وضعیت خانه موزه شاعر «زمستان» چگونه است؟

تهران-ایرنا-سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به ساخت و ساز در مجاور خانه‌ موزه مهدی اخوان ثالث شاعر مجموعه «زمستان» بدون توجه به حریم این بنا گفت: مالک بنای مجاور باید استعلام جدید از میراث فرهنگی دریافت کند و امیدواریم این نهاد در حفظ خانه موزه اخوان ثالث به شهرداری کمک کند.

به گزارش ایرنا، خانه مهدی اخوان ثالث شاعر، ادیب و موسیقی‌پژوه در منطقه ۶ تهران، خیابان دکتر فاطمی، خیابان ششم، کوچه خجسته، پلاک ۲۹ واقع شده که وی ۱۲ سال عمر پایانی خود را در این خانه سپری کرده است، خانه اخوان ثالث متعلق به دوره پهلوی دوم، یکم مهر۱۳۸۲ با شماره ۱۰۴۰۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، این بنا سال ۱۳۹۰ با هدف تبدیل شدن به خانه موزه به تملک شهرداری تهران درآمد.

خانه اخوان ثالث سال ۱۳۹۷ برای مرمت، بهسازی و تبدیل به خانه موزه در اختیار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار گرفت و اسفند ۱۳۹۸ به عنوان خانه موزه مهدی اخوان ثالث به بهره‌برداری رسید که با شیوع کرونا تاکنون امکان بازگشایی رسمی و بازدید از آن فراهم نشده است.

مالک خانه مجاور خانه موزه اخوان ثالث مرداد امسال مجوز ساخت و ساز بنای پنج طبقه را از شهرداری منطقه ۶ دریافت کرده اما در نامه‌ای که پیش از این میراث فرهنگی برای شهرداری صادر کرده و پروانه ساخت در مجاور خانه موزه اخوان ثالث را به شرط تخریب نشدن این خانه تاریخی بلامانع دانسته مربوط به سال ۱۳۹۸ است که در این سال حریم برای خانه موزه اخوان ثالث تصویب نشده بود.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران درباره وضعیت خانه موزه اخوان ثالث به خبرنگار ایرنا گفت: دهه چهل خانه موزه اخوان ثالث و خانه مجاور آن از لحاظ متراژ و پلان همسان و هم شکل ساخته شده‌اند و دیوار باربر خانه اشتراکی است.

کسری حسنی افزود: سال ۱۳۹۸ خانه موزه اخوان ثالث جزو خانه‌های میراثی بوده اما طرح مصوب نداشت و حریم آن مشخص نشده بود اما در طرح مصوب سال ۱۳۹۹، این خانه موزه شامل حریم و حریم درجه یک، ۲ و سه آن مشخص شد، خانه مجاور هم در حریم درجه یک خانه موزه اخوان ثالث قرار گرفته و بنابراین هر گونه ساخت‌ و ساز در مجاور این بنا باید با نظارت کارشناسان میراث‌ فرهنگی انجام شود.

وی بیان کرد: در زمان احیا و مرمت خانه اخوان ثالث کارشناسان میراث فرهنگی طی بازدید از این خانه اعلام کردند به دلیل یکپارچه بودن(این ۲ بنا) تا زمانی که خانه مجاور هست، خانه اخوان نیاز به مرمت و مقاوم‌سازی ندارد همچنین براساس گمانه‌زنی‌هایی، این خانه فاقد پی است(کل ساختمان ۲ بناست) و دیوار اشتراکی آنها بر روی خاک و ۲ رج آجر ساخته شده است.

وضعیت خانه موزه شاعر «زمستان» چگونه است؟

حسنی خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبه حریم در سال ۱۳۹۹ برای خانه موزه اخوان ثالث باید از میراث فرهنگی استعلام جدید دریافت و براساس آن اقدامات لازم انجام شود و ضمن مقاوم‌سازی خانه موزه، با ایجاد فاصله از دیوار اشتراکی، بند انقطاع گذاشته شود و تا مادامی که این اقدامات انجام نشود، خانه موزه اخوان در معرض خطر است.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اهمیت و قرار گرفتن خانه موزه اخوان ثالث در مسیر فرهنگی و در محدوده موزه‌های هنرهای معاصر تهران و فرش افزود: خانه موزه اخوان ثالث دارای هویت است و برای اهالی فرهنگ و شهروندان بسیار مهم است.

وی با اشاره به بازدیدها و جلسات مشترک با مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی اظهار امیدواری کرد: ملک مجاور تملک شود و میراث فرهنگی نیز برای حفظ خانه موزه اخوان ثالث به ما کمک کند تا کوچکترین اتفاقی برای این بنا رخ ندهد.

حسنی درباره فعالیت خانه موزه اخوان ثالث بیان کرد: ۲۶ مرداد سال ۱۳۹۹ از مجسمه‌های این خانه موزه رونمایی شد اما تاکنون به صورت رسمی افتتاح نشده است، خانه موزه اخوان ثالث خرداد امسال به مناسبت هفته میراث فرهنگی به مدت یک ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان علاقه‌مندان بود و فعلا دستور بازگشایی به این خانه موزه داده نشده است اما فعالیت‌های آن در فضای مجازی(به نشانی akhavan_sales_museum_house) ادامه دارد.

میراث فرهنگی در حفظ خانه موزه اخوان ثالث به شهرداری تهران کمک کند

شهردار منطقه ۶ تهران نهم آذر نیز در جریان بازدید از خانه موزه اخوان ثالث و خانه مجاور آن به همراه جمعی از مدیران شهری با تاکید بر حفظ حداکثری اتمسفر زندگی شاعر در خانه موزه اخوان ثالث گفت: با کمک و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌توان مانع تخریب و وارد شدن خسارات به خانه موزه اخوان ثالث به واسطه تخریب ساختمان مجاور شد.

مسعود رنجبریان افزود: با مشاهده خانه موزه اخوان ثالث و ساختمان مجاور در حال تخریب، کاملا مشخص است که کوچک‌ترین تخریب در ساختمان مجاور، در این خانه موزه تبعاتی به همراه دارد و منجر به ایجاد آسیب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تخریب کامل ساختمان مجاور به طور قطع به خانه موزه اخوان ثالث آسیب جدی وارد خواهد کرد، اظهارداشت: به همین دلیل با پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این خصوص گفت و گویی صورت گرفته و امیدواریم با همکاری این مجموعه به خانه موزه اخوان ثالث که جزو میراث ملی است، آسیبی وارد نشود.

وضعیت خانه موزه شاعر «زمستان» چگونه است؟ بازدید شهردار منطقه ۶ و جمعی از مدیران شهری از خانه مجاور خانه موزه اخوان ثالث

شهردار منطقه ۶ تهران با اشاره به اینکه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با قوانین و مقررات مربوطه می‌تواند پروانه ساخت ساختمان مجاور را ابطال کند، گفت: میراث فرهنگی با توجه به اختیارات خود می‌تواند به شهرداری تهران در حفظ خانه موزه اخوان ثالث کمک کند.

رنجبریان با اشاره به اینکه با مدیران ارشد و سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در این زمینه رایزنی ها و گفت و گوهایی صورت خواهد گرفت، افزود: با توجه به مساحت کم خانه موزه اخوان ثالث (۱۴۰ متر) نیاز داریم که با تملک و الحاق خانه مجاور به این مجموعه به عنوان ساختمان مجاور به برگزاری هر چه بهتر و بیشتر رویدادها و برنامه‌های فرهنگی در خانه موزه اخوان ثالث کمک کنیم.

وی بیان کرد: حفظ این بنا با همکاری شهرداری تهران و میراث فرهنگی می‌تواند منجر به ایجاد بستری برای برگزاری مستمر برنامه‌های فرهنگی و ادبی، بهبود شرایط فرهنگی محله و محدوده به واسطه آمد و شد و حضور بزرگان فرهنگ و ادب به این خانه موزه شود.

شهردار منطقه ۶ تهران گفت: حفظ و نگهداشت آثار، لوازم و وسایل شخصی شاعر در فضایی که به آن تعلق دارند، آشنایی با آثار شاعر در قالب خانه ـ موزه اخوان ثالث و برگزاری نشست‌‎های ادبی مستمر و دوره‌ای می‌تواند این مجموعه را به پاتوق فرهنگی برای اهالی هنر و علاقه‌مندان شعر و شاعری تبدیل کند.

به گزارش ایرنا، مهدی اخوان ثالث شاعر، ادیب و موسیقی‌پژوه متخلص به «م. امید» متولد دهم اسفند ۱۳۰۷ در مشهد بود، اشعار او زمینه اجتماعی دارند و گاه حوادث زندگی مردم را به تصویر کشیده‌، اشعار اخوان ثالث همچنین دارای لحن حماسی آمیخته با صلابت و سنگینی شعر خراسانی و نیز در بردارنده ترکیبات نو و تازه است.

وی در شعر کلاسیک فارسی توانا بود و در ادامه به شعر نو گرایید. از اخوان ثالث اشعاری در هر دو سبک به جای مانده‌ است. همچنین او آشنا به نوازندگی تار و مقام‌های موسیقایی بود.

«ارغنون»، «زمستان»، «آخر شاهنامه»، «از این اوستا»، «بهترین امید»، «عاشقانه‌ها و کبود» و «ترا ای کهن بوم و بر دوست دارم» از جمله آثار اخوان ثالث است.

این شاعر چهارم شهریور ۱۳۶۹ در ۶۱ سالگی دارفانی را وداع گفت، پیکر اخوان ثالث در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده‌ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام