ماجرای سربریدن 500 قطعه قو در سرخرود مازندران چه بود؟+ فیلم


ماجرای سربریدن 500 قطعه قو در سرخرود مازندران چه بود؟+ فیلم

تا تاریخ 25 آذر ماه بیش از 550 قو در دامگاه‌ها و 28 قطعه در سرخرود سرشماری شده اند، شکار قوها ممنوع و سربریدن آنها شایعه است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در روز گذشته تصاویری با عنوان کشتار و سربریدن ۵۰۰ قطعه از قوهای مهاجر به مازندران در فضای مجازی منتشر شد که منجر به ناراحتی بسیاری از حامیان محیط زیست و مردم شد.

با پیگیری های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از سازمان محیط زیست کل این شایعه تکذیب و فیلمی به تاریخ و ساعت امروز از سلامت قوهای مهاجر سرخرود ارسال شد که در زیر می توانید متن گفتگو را مشاهده کنید .

علی محمد دعاگو رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد در گفت وگو باشگاه خبرنگاران جوان،در مورد کشتار قو‌ها در مازندران گفت: اولین دسته از قو‌های مهاجر در تاریخ ۲۰ آذر ماه وارد سرخ رود محمود آباد واقع در استان مازندران شدند و از آن روز محیط بانان منطقه را در کانکس‌های اطراف تالاب مستقر کردیم، تعداد جمعیت قو‌ها چیزی حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ قطعه تخمین زده شده است که در ابتدا در تالاب سرخ رود که منطقه حفاظت شده است مستقر شدند و پس از چند روز حضور در تالاب به سمت دام گاه‌ها پرواز کردند.

وی افزود: این قو‌ها بین روستا‌ها و زمین‌های شالیکاری حرکت می‌کنند و امسال هم پس از چند روز استقرار در تالاب سرخ رود به سمت دام گاه‌ها حرکت کردند، نمی دانیم علت رفتن آن‌ها چیست و این اقدام آن‌ها نیاز به رفتار شناسی دارد، اما همچنان در سرخرود به آنها غذا رسانی می کنیم تا آن دسته از قو‌هایی که رفته اند با شنیدن صدای قو‌های داخل منطقه حفاظت شده به سرخرود بازگردند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد در مورد معنای دامگاه گفت: دامگاه‌ها به مکان‌های شخصی گفته می شود که قدمت ۸۰ سال به بالا دارند و درون این مکان‌ها که تالابی هستند درخت کاری شده که افراد صاحب این دام گاه‌ها با روش‌های سنتی اقدام به شکار می کنند، که این روش شامل برخی از پرندگان است، اما شکار قو در دام گاه‌ها و هر نقطه‌ی دیگر ممنوع است و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

وی در مورد انتشار شایعه سربریدن ۵۰۰ قطعه قو در فضای مجازی گفت: تا تاریخ ۲۵ آذر ۱۴۰۰ بیش از ۵۵۰ قو در دامگاه‌ها و ۲۸ قطعه در سرخ رود سرشماری شده اند، شکار قو ممنوع و سربریدن آنها شایعه است، مردم و حامیان محیط زیست لطفا به اخبار کذب توجه نکنند و برای دریافت اخبار درست به رسانه‌های معتبر مانند صداوسیما و همچنین روابط عمومی سازمان محیط زیست مراجعه کنند.

وی افزود: یکی از دامگاه داران که ۲ قطعه قو شکار کرده بود و همچنین یک خریدار و فروشنده را با ۲۴ قطعه قو در بازار پرنده فروشان دستگیر کردیم و تحویل مراجعه قضایی دادیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: در ابتدای فصل مهاجرت تالاب سرخ رود را برای پذیرایی از پرندگان مهاجر آماده و آبگیری می کنیم و اکنون سطح آب مورد قبول است.

دعا گو گفت: از سال ۹۲ با مکاتبه با دستگاه‌های امنیتی استان مازندران یک برنامه ۵ ساله را در اختیار آن‌ها قرار دادیم تا دام گاه‌ها جمع آوری شوند، اما روش شکار دوما قانونی و دارای مجوز محیط زیست است.

انتهای پیام /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا