نقش نظریه اعتباریات در کتاب الهیات سایبر


نقش نظریه اعتباریات در کتاب الهیات سایبر

حجت الاسلام قائمی نیا گفت: در تدوین و گردآوری کتاب الهیات سایبر نظریات اندیشمندان و علمای بزرگی همچون علامه طباطبایی با عنوان نظریه اعتباریات مشهود است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا، نویسنده کتاب الهیات سایبر در آیین رونمایی از این کتاب به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: هر کاری که در این کتاب انجام شده است به برکت اساتیدی بوده که ما جیره خوار سفره علمی آنها هستیم. در این میان از همکاری و مشارکت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تقدیر و تشکر می کنم.

وی افزود: فضای سایبر زیست جهان و تقدیر ما را تشکیل می دهد. کتاب الهیات سایبر در گرداب سایبر گرفتار شده و علاوه بر امیدواری هایی که این فضای نو و بدیع برای انسان ایجاد می کند، مشکلات و چالش های خود را دارد.

حجت الاسلام قائمی نیا عنوان کرد: به فضای سایبر نباید ساده نگاه کرد چرا که ابعاد مختلف زندگی بشر را طی نموده و جا دارد که در قبال آن تامل کنیم و نسبت خودمان با سایبر را مشخص و اثرات آن را بر فکر و سبک زندگی بشر بشناسیم.

نویسنده کتاب الهیات سایبر عنوان کرد: یکی از مهمترین هدف های من از نگارش این کتاب این است که مردم به سایبر به عنوان ابزار ساده نگاه نکنند. بر همین اساس اصل ایده این اثر در سال 1395 شکل گرفت اما اکنون با حجم گسترده ای از ترجمه علوم شناختی، سایبری و هوش مصنوعی مواجه هستیم که باید نسبت به آنها رویکرد انتقادی داشت.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: نگاه من به فضای مجازی فلسفه مهندسی نیست بلکه نگاه من به بررسی علوم الهی در فضای مجازی معطوف می شود که یک نگاه انتقادی دارد و با این نگاه انتقادی به بنیان های عمیق فکری و فلسفی فضای سایبری می اندیشد.

وی افزود: در این نگارش نظریات و تفکرات اندیشمندان بزرگی همچون علامه طباطبایی نقش داشته و من از نظریه اعتباریات ایشان که به نسبت انسان با فضای مجازی وام گرفته و به نتایجی دست یافتم. همچنین ایده شهید مطهری در مورد آزادی معنوی و آزادی دیجیتال در این نگارش موثر بوده است.

حجت الاسلام قائمی نیا خاطرنشان کرد: همین که کتاب الهیات سایبر هشداری برای خوانندگان باشد و آنها فکر نکنند ما در سایه فضای سایبر پیشرفت کرده ایم، کافی است.

وی افزود: متاسفانه امروز تئوری در فلسفه فضای سایبر وجود ندارد و قطعا یکی از زمینه ها فعالیت های حوزه های علمیه باید همین موضوعات سایبری، فناوری های شناختی و هوش مصنوعی باشد. بر این اساس باید تکنولوژی، تفسیر و نوع نگاه ما نسبت به آن مشخص شود.

حجت الاسلام قائمی نیا تصریح کرد: در آینده هوش مصنوعی بحث عصب رسانه ها را مطرح خواهد کرد، جایی که انسان به صورت مستقیم از طریق مغز خود با فضای مجازی ارتباط برقرار می کند و ما باید این موضوع و ابعاد فلسفی آن را که بی شک مشکل آفرین خواهد شد، شناسایی و تبیین کنیم.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل